שאל את הרב

איך לכעוס בלי כעס אמיתי?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 14/05/20 23:52 כ באייר התשפ

שאלה

שלום הרב,

אני אדם בדרך כלל מאוד רגיש, נפגע בקלות. זה דבר שמנע ממני לעשות הרבה בחיים ולפרוש כמעט מהכל דיי מהר וכל חיי הייתי ככה. נפגע בורח. עכשיו אני בתהליך התחזקות ושיפור המידות והתחלתי להיפתח ולהבין שהכל זה ניסיון ואז למרות שפגעו בי וזלזלו בי הייתי שמח ומודה לה'.

עכשיו אני שם לב שיש מקרים חריגים ואנשים שתמיד ממשיכים לפגוע בי בלי לראות שום צד טוב בי. התחלתי עם הזמן להיות שוב בדיכאון, לא מבין מה הניסיון, נסיתי לברך את מי שהציק לי חיכיתי וכלום לא השתנה, פשוט נמאס לי, אני לא מבין מידה כנגד מידה איפה אני טועה חשבתי שיש בי "שקץ מנהו" ואולי אני גם כזה מציק אך ללא הועיל. אחד מהמשפחה אמר לי שאולי רוצים מן השמיים שאני אלמד להגן על עצמי ולענות לאלה שפוגעים בי ולעמוד על שלי וזה כנראה הניסיון שלי. עכשיו התחלתי כי כבר לא היה לי ברירה ושמתי לב שנהייתי בן אדם יותר מגעיל, התחלתי לקלל כדי שיקחו אותי ברצינות, האש בלב שלי חזקה כשאני מנסה לענות לעצמי כי הרב כמה בן אדם יכול לספוג, אני כולי טעון מכל הפעמים ששתקתי להם!! ואז האש הזאת של הריב בני לבן זה שמזלזל לי לא נעלמה אחרי. הרגשתי כאילו בא לי לריב עם משהו אחר שגם פגע בי ועכשיו אני הבנתי שיש עוד חלק במסר שמשמיים, אני צריך ללמוד "איך לענות". איך לא לתת לאש בלב שלי להמשיך לשרוף.

זאת השאלה שלי אליך הרב, איך אני עושה אולי בכאילו כעס? האם עלי לחשוב שזה מצווה ורצון ה' לענות ואז אני לא ארגיש שזה יוצא משליטה כי זה לא מרוע? וה' רוצה שאגן על עצמי כי תמיד התבטלתי ונפגעתי,

מה לחשוב בשעה שאני עונה, איפה ה' בכל הסיפור. תודה!!!

אני לא יודע איך לעשות בכאילו, זה מוזר לי.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

פתחת את השאלה בכך שאתה אדם רגיש ונפגע בקלות. אתה עובר בין מצב של 'שמח ומודה לד'' ובין מצב של 'דיכאון'.

מישהו אמר לך שאתה צריך לריב בחזרה, מבחינתך זה לקלל. התגובה הזאת מביאה אותך להרגיש מגעיל. בהמשך אתה מספר שזה גורם לך לאבד שליטה.

בשאלה שלך אתה מבטא תהייה - מה ה' רוצה ממני? איפה ד' בכל הסיפור?

יש לי שלש תשובות לשאלה שלך ובסופן המלצה מעשית:

א. לשאלה: "מה ד' רוצה ממני" - התשובה היא ד' רוצה ממך שתהיה מי שאתה. אל תהיה מה שאחרים אומרים לך או מסבירים לך. תמיד אדם צריך לגלות את העצמיות שלו.

ב. כאן מתעוררת כמובן השאלה - אז מי אני? חצי תשובה אנחנו יודעים - אתה אדם רגיש מאוד ופגיע. עד כדי כך שהפגיעות שלך גרמה לך: "לפרוש כמעט מהכל...."

ג. אז כיצד להגיב על כך שאנשים פוגעים בך? מהי התגובה הנכונה לך? התשובה לשאלה זו קשורה לשאלה הקודמת: אתה צריך להגיב בדרך שתבטא את האישיות האמתית שלך. כיום קוראים לזה - להיות אותנטי.

מסקנה ועצה מעשית: עליך לפנות לטיפול רגשי. לפגוש פסיכולוג. פסיכולוג מסייע לאנשים שיש להם קושי רגשי, גם לך יש קושי רגשי. פסיכולוג מקצועי מכוון את המטופל שלו להקשיב לעצמו ולהכיר את עצמו. אחרי שהטיפול יביא אותך להכיר היטב את עצמך, אתה כבר תדע לבחור את התגובה המדויקת לאישיות שלך. אולי גם תלמד להפגע פחות.

כתבות נוספות