שאל את הרב

איך הכי כדאי ללמוד תנ"ך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/09/21 20:28 יט בתשרי התשפב

שאלה

שלום וברכה.

רציתי לשאול על משהו שמתסכל אותי כבר המון זמן אבל זה נראה זניח לעומת נושאים אחרים אז לא התעסקתי בזה יותר מידי .

לפני כשנה נכנסתי לשנת מדרשה ובמשך הזמן שם, שמתי לב שאני לא יודעת הרבה דברים בסיסיים ביותר בתנ״ך. בקיאות בעיקר . לפעמים זה מבייש לומר שאני לא מכירה את הסיפור מרוב שהוא מוכר ואני ממש רוצה ללמוד.לא רק מפני שהשאר אולי יודעים יותר ממני,זה רק מעודד אותי יותר אבל אני רוצה ללמוד תנ״ך בגלל בערך העצום שלו. ההיסטוריה, המצוות, המנהיגים שלנו, הדמויות שאנו נושאים את עינינו אליהם. אם אני לא אדע על הדמויות, על השורשים שלי, מי אני?

בכל אופן ניסיתי על מיני דרכים ללמוד. יש את המיזם הזה של פרק בכל יום ביוטיוב אבל גם זה לא מספיק מובן לי ואני מרגישה שאני ממש צריכה שלימדו אותי אל שינגישו לי את זה בצורה שאני אוכל להבין לבד. אם לרב יש רעיון או הצעה לספר , אשמח מאוד לשמוע. זה נשמע קצת לא חשוב אולי לעומת שאלות אחרות אבל זה חשוב לי מאוד מאוד. מרגיש לי שיש חלקים בי שעדיין לא התעוררו כי הם לא יודעים על המנהיגים של העם שלנו וזה מאוד חשוב לי לדעת, ללמוד.

תשובה

רינת היקרה, שלום!

אשרייך על הרצון הגדול, ועל הכנות! את מרגישה את הנשמה שלך ולא מתעלמת ממה שאת שומעת, וזה גדול ועצום מאוד. באמת, בעיניי זה כבר חצי מהדרך להכל.

חשוב לי להגיד לך, שאין לך בכלל במה להתבייש. את מרגישה חוסר ואת פועלת כדי למלא אותו, וזה דבר עצום שלא כל אחד היה עושה! אני חושבת שאת יכולה מאוד להיות גאה ולשמוח בעצמך על המהלך שלך. נפגשת עם איזשהו חלל, עם איזה מקום שלא פשוט לך בתוך עצמך. הרבה אנשים היו מתעלמים או לחילופין חיים עם החוסר הזה בתחושת תסכול. 2 האפשרויות האלה הן וודאי לא אופציות אידיאליות. את בוחרת באפשרות של למלא את החוסר שלך, לפעול בעקבות מה שאת מרגישה, וזה מהלך גדול ומוערך מאוד. תרימי לעצמך!

בקשר לשאלתך, קודם כל את יכולה לנסות להצטרף לשיעור פרשת שבוע כלשהו שקיים באזור מגורייך. ככה תלמדי את כל חמשת חומשי תורה על הסדר. אני יכולה להמליץ לך, לפני כל שיעור, לקרוא את הפרשה, וכשאת לא מבינה מה נכתב, להסתכל במפרשים (רש"י, מצודת דוד וכן הלאה) חומש מקראות גדולות מאוד טוב לזה כי יש שם הרבה מפרשים, והכל כתוב בכתב עברית של ימינו. המעבר שבוע שבוע על הפרשה יחד עם המפרשים, יתן לך מפגש בסיסי ויחד עם זאת מקיף ומעט מעמיק על כל התורה. חוויה מדהימה שאם תתחברי אליה, תרצי רק להמשיך וללמוד. מניסיון ????

בנוסף אוכל להמליץ לך על סדרת "התנ"ך המבואר" של הרב עדין שטיינזלץ, שבא לבאר את מישור הפשט של כל התנ"ך. ספרים ידידותיים מאוד!

את יכולה גם, לנסות פשוט לקרוא את הפרקים שחלקם מובנים יותר וחלקם מובנים פחות. איפה שתתקעי, תפתחי כאמור מפרשים או את ספריו של הרב שטיינזלץ.

יצאה לחרונה אפליקציה של התנ"ך היומי. אני לא מכירה ממש, אבל את מוזמנת להסתכל.

בהצלחה רבה! המשיכי לשאול ולהעמיק!

נעמה

(7)

כתבות נוספות