שאל את הרב

איך להתנהג לאחים שמתקלקלים?!

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/10/06 14:34 כ בתשרי התשסז

שאלה

שלום.

אני בת 15 וחצי,מבית דתי לאומי,האחים בישיבות כיפות סרוגות,אני באולפנה...חשוב לציין שאבא שלי נפטר{לפני 11 שנים}ואמי מתמודדת לבד-איתנו.

יש לי אח בן 19 וחצי{בצבא}-שהוא מתחיל להתקלקל מבחינה דתית.

לפעמים-מוריד את הכיפה,שוכח לברך ועוד מקרים דומים.

{עוד חשוב לציין-שממש יש בי את האמונה שהוא יחזור לעצמו ויתעלה על עצמו יותר!}

בפועל-ממש מפריע לי איך שאני מתייחסת אליו.לפעמים ממש בזלזול ובחוסר כבוד-לאח גדול!

אני לא יודעת אם היחס שלי אליו נובע רק מהידיעה על המצב הרוחני שלו,אוליי זה גם קשור לבגרות שלו שלפעמים אני מתנהגת במן"התנשאות",שלא במודע-שאני יותר בוגרת.

אז אני ממש אשמח אם תתנו לי עצות:

1. איך לקבל את המצב שלו?איך להתייחס אליו ביום יום-בכבוד,למרות שאני מודעת לשטויות שהוא עושה בתור מתבגר{שלב הבירור שלו.}?

2.איך בכל זאת לנסות להחזיר אותו למוטב ולחסוך מאיתנו ומ-אמי את הצער והעוול שמהבחינה הזאת הוא גורם לה?

ממש אשמח לקבל עצות וליישם אותם-כדי שנמלא את שליחותנו כראוי!

"אין הדבר תלוי אלא בי".

ממש תודה,וכל הכבוד על עבודת הקודש המעולה שאתם עושים!הקב"ה ישלם שכרכם ב"ה!יומטוב ומשמח לכולם!:)

תשובה

שלום וברכה
כואב מאוד לראות את האחד האחים הולך בדרך לא טובה. אנו נקרעים בין הרצון שלנו לעצור את התהליך - הן את התדרדרותו והן את השינוי במעמדו הנעשה בתוך מחשבותינו עליו – ובין הידיעה העמוקה כי אין דרך לאדם לצאת מבור שהוא נפל לתוכו אלא בכוחות עצמו, ואין הדבר תלוי בסופו של דבר אלא בו.
יש אפשרות שאת צודקת, וזו תקופה מסוימת שעוברת עליו עכשיו בחיים, אולם הוא יצא ממנה והוא יחזור למקום יותר טוב ממה שהיה.
את עושה טוב בכך שבשלב הראשון את בוחנת מה מתחולל בתוכך כאשר את עומדת מולו. אין את חייבת לזלזל ויותר טוב בכלל לא לרכוש את המידה הזו. הדבר גם נובע מכך שאת מבוגרת יותר מול מה שהיית קודם. על כן, השקיעי באמת את עיקר מאמצייך הראשונים בדברים שאת עושה כלפי עצמך, והרבה פעמים דווקא מתוך כך הוא עצמו מקבל את זה.
א. קבלתי את המצב שלו בתור התמודדות שיש בו. הפרידי בין הביקורת הנכונה שיש לנו על מי שמתרופף בנאמנותו כלפי התורה והמצוות, לבין העובדה שהוא אחיך, ושכנראה גם קשה לו מאוד במצבו כעת. את הביקורת שמרי לעצמך ונצלי אותה כדי לחזק את עצמך בדרכך, ואת האהבה העניקי לו כאחות, וכמי שמסוגלת להתבונן מבחוץ ולקבל את זה שהוא מחפש את דרכו.
ב. בוודאי שלא ניתן להחזירו בגערות, בייסורי מצפון כלפי האמא היקרה או בכל עניין שמבקש לכפות אותו. בגיל בו מדובר יש צורך בכיוון הפוך לחלוטין – בהרבה אהבה והענקה, ובהרבה תמימות כובשת, המציבה בפניו כל הזמן את העולם היקר ממנו הוא בא ואת מה שהוא עלול לאבד אם לא ילך בדרך זו. לא זו בלבד, אלא גם לפתח אתו ביחד צדדים טובים שיש בו, כגון השקעה ואחריות או עזרה בבית וכדו', ופעמים רבות פיתוח כוחות טובים מכיוונים שונים מביא הרבה ברכה לעולם.

כל טוב והרבה הצלחה

כתבות נוספות