שאל את הרב

איך אני יכולה להפסיק מחשבות מיניות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/03/21 00:30 י בניסן התשפא

שאלה

היי, שיתפתי פה בעבר שאני צופה בתכנים פורנוגרפיים, ב"ה אני כמעט 3 חודשים לא צפיתי. אבל כן בסדרות ראיתי קטעים קטנים.. בזמן האחרון שאני לא רואה מיוזמתי, יש לי דימיונות ופנטזיות כאלה, ממש יצרתי לעצמי בראש סיטואציות מיניות. בחלומות בלילה זה היה נכנס לי, עליי ממש. מרתיע ברמות. לא בהכרח דברים מהזיכרון, אלא ממש "קטעים חדשים" שאני מדמיינת. זה מציק לי וממש מפריע לי בהתנהלות, כאילו מה קורה איתי? למה אני ככ מינית? אני רוצה להפסיק לחשוב ככה ולהסתכל בצורה כזאת על כל סיטואציה ביומיום שקורה לי. זה מעיק. תמיד משייכים את "הראש הכחול" לגברים ואני מרגישה שאני עושה משהו לא בסדר ואני מגעילה. לא יודעת להסביר..

אני רוצה ליפול באיזשהו מקום ולחזור לראות אבל קשה לי גם עם זה. אני ממש נלחמת וזה מתיש אותי. המלחמה הזאת פוגעת לי בלימודים ובכללי. אז אולי עדיף לעזוב הכל?

בנוסף, מפחיד אותי שאף אחד לא ירצה אותי ככה.

סליחה שערבבתי הרבה דברים, תודה רבה מראש!

תשובה

שואלת יקרה.

את מספרת שעד לאחרונה נהגת לצפות בתכנים פורנוגרפיים, ושלעיתים יש לך פנטזיות מיניות, בין אם בחלומות בלילה או בהקיץ (אם אני מבינה נכון?). את מרגישה שהמחשבות האלו פוגעות לך בלימודים ומפריעות לך בהתנהלות היום יומית. ממה שאת כותבת נשמע שאת מרגישה שזה לא נורמלי, וחוששת שזה ירתיע בנים ויקשה עלייך למצוא זוגיות בעתיד.

אז קודם כל, חשוב שתדעי, שמחשבות, פנטזיות ועוררות מינית הם דברים טבעיים ונורמליים בגיל ההתבגרות, בו את נמצאת. אמנם אצל גברים זה בדרך כלל קיים בעוצמה גבוהה יותר מאשר אצל בנות, אך זה קיים גם אצל בנות. מיניות היא לא נושא שמדברים עליו הרבה, במיוחד במגזר הדתי, ולכן בנות לעיתים טועות לחשוב שהתחושות האלו לא נורמליות. זה נורמלי לפנטז, וכן, לפעמים זה גם מסיח את הדעת ומפריע להתרכז בלימודים. זה לא אומר שיש לך "ראש כחול", זה אומר שאת מתבגרת בריאה.

עם זאת, חשוב לשים לב שאנחנו לא מפתחות תפיסות מעוותות על מיניות. אנחנו מוקפות מכל עבר במסרים על מיניות: בפרסומות, בסרטים, סדרות, ספרים... מיניות "מוכרת", ולכן בכל מקום מציגים נשים בלבוש חלקי ותנוחות "סקסיות", זוגות בתנוחות אינטימיות ועוד... באופן לא מודע, מתפתחות בנו תפיסות לגבי מיניות: בתחומים כמו מראה הגוף שלנו ושל בן הזוג, זוגיות, יחסים אינטימיים ועוד. הבעיה היא שמה שמציגים לנו לא תמיד תואם את המציאות כפי שהיא, ולכן יכולות להיווצר אצלנו ציפיות ותפיסות מעוותות בנושאים האלו. על אחת כמה וכמה כשמדובר בסרטים פורנוגרפיים, שמה שקורה בהם רחוק מאוד מהמציאות, מכל הבחינות: איך שאיברי הגוף נראים, איך שהאינטראקציה בין המינים נראית, איך מתנהגים בסיטואציות שונות... חשוב להבין שהמציאות היא רחוקה מאוד ממה שמציגים בסרטים האלו. צפייה בסרטים כאלו, במיוחד באופן ממושך, יכולה ליצור אצלנו תפיסות לא בריאות לגבי מיניות. התפיסות שאנחנו בונים בראש שלנו, ישפיעו על הציפיות ועל ההתנהגות שלנו בזוגיות ובנישואין. מסיבה זו, חשוב לשים לב לאיזה תכנים אנחנו נחשפים, כדי שנפתח תפיסות מיניות בריאות.

לכן, אני ממליצה לך להיות ביקורתית לגבי התוכן שאת צורכת (סרטים, סדרות, ספרים, פוסטים בפייסבוק וכו') והאופן בו הוא משפיע עלייך. שימי לב אם תכנים מסויימים מעוררים בך מחשבות שלא נוח לך איתם, או גורמים לשינוי בהתנהגות שלך. (אגב, ההמלצה הזו רלוונטית לכל תוכן שאנחנו צורכים, לא רק בנושא הזה...).

למשל, כדאי לקרוא ספרים בנושא שמותאמים לבנות מתבגרות דתיות, כמו "מתבגרת באהבה" מאת דפנה פלר ו"מה את מבקשת" מאת אוריה מבורך.

לגבי הקושי שלך להימנע מצפייה בתכנים מיניים, אולי תתקיני לעצמך חסימה בטלפון\מחשב? אולי תסיחי את דעתך בכך שתעשי דברים אחרים? בנוסף, כדאי לשים לב מתי את נופלת בזה בדרך כלל, מהם הזמנים ה"מועדים לפורענות", ולתכנן איך את נמנעת מאותם מצבים, או מה את יכולה לעשות במצבים האלו כדי לא "ליפול".

בנוסף, העלית חשש שלך שלא ירצו אותך בגלל זה. קודם כל, כפי שאמרתי בתחילה – לא מדובר בהכרח בדבר רע, כל עוד זה לא גורם לך לפתח תפיסות מעוותות על מיניות, או להתנהג בצורה שיכולה לפגוע בך. זה טבעי מאוד שיש סקרנות ועניין במיניות. שנית, חשוב לזכור שזהו רק דבר אחד שמאפיין אותך – זה לא את. כלומר, יש בך סקרנות ועניין במיניות, ובנוסף, יש בך עוד מכלול של תכונות, כישרונות, תחומי עניין... זהו רק דבר אחד מתוך מכלול של דברים שמאפיינים אותך, ובע"ה סביר שבן הזוג שלך יראה אותך כבנאדם שלם עם יתרונות ודברים שימצאו חן בעיניו.

ניסיתי לענות לך כמיטב יכולתי על סמך מה שכתבת בפנייה אלינו. יש דברים שלא פירטת ולכן כדאי בנוסף גם להתייעץ עם מישהי בוגרת שאת סומכת עליה ויכולה לשתף אותה בצורה מפורטת יותר, למשל יועצת ביה"ס, המחנכת שלך או רבנית. אפשר גם לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות