שאל את הרב

איך יראה העולם בגאולה ?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 22/06/20 15:04 ל בסיון התשפ

שאלה

היי כבוד הרב, אני חושבת מלא על המשיח והגאולה במיוחד שאני מאוד מתחזקת ובעקבות כך אני מבינה את החיים מבינה שיש קושי , לפעמים לא מקבלת את משמעות החיים למרות שאני אוהבת את החיים ולמרות שאני אוהבת את הקב״ה מאוד. בעקבות כך אני מאוד מצפה לגאולה השלמה ואפילו ממש התפרקתי ובכיתי לקב״ה שיגאל אותנו והתפללתי מכל הלב ..כולנו מאוד מאמינים שאנחנו קרובים למשיח אני יודעת שאנחנו לא באמת יודעים מתי ורציתי לשאול שאלות כי אני מרגישה שאני חייבת תשובה לשאלות האלה..

1. הרב מליובאוויטש ניבא שאנחנו הדור האחרון לגאולה ושתקרה הגאולה בדור שלנו? מה אתה חושב על זה? זה נכון?

2.באמת תיהיה תחיית המתים, כולם יקומו לתחייה?

3.שיקומו לתחייה הם לא יהיו שונים באופי? הם יהיו שונים ממי שאנחנו מכירים?

4.הגשמה עצמה עדיין תיהיה בעולם? עדיין יהיה שינה אוכל שתייה בילויים כיף??

5.שאלה שמאוד מעניינת אותי האם התורה תשנה ויהיה לנו תורה ומצוות שונות? כי העולם כולו יהיה יותר טוב ולא יהיה יצר הרע וטמאה אז המצוות ישתנו ויהיה בעולם חוקים אחרים?

6. יהיה לנו גוף ?

7.יהיו חיי נצח? יהיה לנו זמן כאן? עתיד הווה עבר יהיה? יהיה דבר שנקרא שעון?

8. יהיה דבר שנקרא גיל? אם יהיה חיי נצח אנחנו לא נספור גיל ולא יהיה דבר שנקרא זקן צעיר?

9. קראתי כבר שיהיה נישואים ולידה של ילדים איך זה הלך ? אפילו אנשים שכבר לא יכולים ללדת בגלל הגיל שלהם אז הם יוכלו להוליד ילדים? אם יהיה חיי נצח ולא יהיה דבר שנקרא גיל מתי כל אחד יוליד ילדים?

שאלה שמאוד מעניינת אותי שלא קשורה לגאולה או למשיח.. אני בעצם הנשמה שלי? האופי שלי ההסתכלות שלי זה בעצם הנשמה שלי? או שאני זה הנפש שלי? מה ההבדל בין נפש לבין נשמה זה מאוד מבלבל אותי..

תודה רבה לך!

תשובה

לשואלת שלום,

אשרייך על הרגישות והלב הכמהה לגאולה השלמה במהרה. מרגש.

הקדמה לשאלות הללו, הם דברי הרמב"ם: "וְכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן לֹא יֵדַע אָדָם אֵיךְ יִהְיוּ עַד שֶׁיִּהְיוּ. שֶׁדְּבָרִים סְתוּמִין הֵן אֵצֶל הַנְּבִיאִים. גַּם הַחֲכָמִים אֵין לָהֶם קַבָּלָה בִּדְבָרִים אֵלּוּ. אֶלָּא לְפִי הֶכְרֵעַ הַפְּסוּקִים. וּלְפִיכָךְ יֵשׁ לָהֶם מַחְלֹקֶת בִּדְבָרִים אֵלּוּ"

(מקור: הלכות מלכים פרק יב)

כעת לשאלותיך:

1. אני משתדל לא להביע דעתי על רבנים אחרים. לגופו של עניין: אינני יודע אם זה יקרה בדור שלנו או אחרינו (אגב - הרבי מליובאוויטש זה הדור שלנו?). מה שבטוח שהגאולה תלויה בנו, בהשתדלות שלנו.

2. באמת תהיה תחיית המתים. יש מחלוקת בין הפוסקים הראשונים, האם כולם קמים בתחיית המתים (רמח"ל, רמ"ה) או מספר מצומצם של אנשים (רמב"ם).

מקובל לומר שבתחיית המתים יקומו כולם כהכנה לכניסה לחיי עולם הבא.

3. הם יהיו שונים מפני שבתחיית המתים החיבור בין הגוף לנשמה יהיה הרמוני, ולא כמו היום שהגוף והנשמה פועלים בכיוונים מנוגדים.

(מקור: דרך ה' לרמח"ל, חלק ראשון פרק ג)

4. בעולם הבא הנשמה עדיין תהיה בעולם. לגבי בילויים וכיף - יהיה עונג רוחני שאין לנו דרך לתפוס אותו כרגע, אבל זה משהו יותר מענג מכל מה שאנחנו מכירים.

(מקור להרחבה: פנקסי ראי"ה ג קסו קסח | עין אי"ה ברכות ה קכג)

5. באופן עקרוני אחד מ13 עיקרי היהדות הוא שהתורה הזאת שיש לנו לא תהיה מוחלפת. לעומת זאת, בעולם הבא אין יצר הרע, ואין פיתויים, ואין אפשרות בעצם לקיים מצוות. לכן מסתבר שלא תהיה לנו תורה, אלא משימה מסוג אחר.

(מקור: אבות ד יז: "יָפָה שָׁעָה אַחַת בִּתְשׁוּבָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים בָּעוֹלָם הַזֶּה, מִכָּל חַיֵּי הַעוֹלָם הַבָּא" - משמע שאין אפשרות לעשות מעשים ותורה בעולם הבא).

6. זה קשור למחלוקת שהבאתי לעיל בנקודה 2. לדעת הרמב"ם עולם הבא הוא עולם של נשמות בלבד. לדעת הרמ"ה, הרמח"ל ורוב הראשונים - עולם הבא הוא חיבור הרמוני בין גוף לנשמה. ולכן יהיה לנו גוף.

7. בשאלה זו מעט סתרת את עצמך. כתבת 'כאן'. כאן אין חיי נצח. אבל בעולם הבא, יש נצחיות לנשמת האדם. לא נראה שתהיה תודעת זמן, שהרי הזמן הוא פונקציה של התבלות החומר, וזה לא נמצא שם.

8. כמו שציינתי בסעיף 7, אם אין זמן, גם אין משמעות לגיל.

9. לא מסתבר שבעולם הבא תהיה יצירה של נשמות חדשות. שהרי כל נשמה שמגיעה לעולם הבא, מקבלת את מדרגתה בהתאם למעשיה בעולם הזה. לפי הבנתי המסלול המחייב של נשמה הוא קודם כל עולם הזה ורק לאחר מכן עולם הבא.

לגבי השאלה האחרונה:

נפש אלו כוחות החיים שיש בך. האכילה, העיכול, פעולת הלב וכו'. מובן, שיש נפש גם לחיות.

נשמה זה חלק א-לוה ממעל. הנקודה הא-להית שבתוכנו. זו שמולידה את האופי המיוחד והחן של האדם.

(שמונה פרקים לרמב"ם)

כתבות נוספות