שאל את הרב

איך אני יודע שיש השגחה והכל לטובה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/05/13 22:03 יא בסיון התשעג

שאלה

בס"ד

איך אני יודע ש-ה' עושה הכל?

נכון שיש דברים מדויקים בטבע אבל זה טבעי

איך אני יודע שיש השגחה ושהכל לטובה?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אתה שואל "איך אני יודע"?
עלינו לזכור שהנושאים שאנחנו מדברים עליהם אינם ´מדע´. אמונה אינה מדע. באמונה לא מבררים נושאים שאפשר לחוש אותם או לבדוק אותם בכלים מדעיים. בנושאים כאלה מטפל המדע – שם אין צורך באמונה.

שורש האמונה הוא מציאות ד´.
אנחנו מאמינים שיש בורא עולם, הוא ברא את הכל מתוך רצון להיטיב לבריותיו.
מתוך נקודת מוצא זו - שאותה מתאר התנ"ך ואותה מלמדים חז"ל, אנחנו מבינים שבורא עולם מנהל את עולמו ועושה הכל רק כדי להיטיב לכולם.
אם מחפשים לכך הוכחה במציאות אפשר למצוא זאת בארועים רבים שהתנ"ך מספר עליהם: ירידת בני יעקב למצרים בעקבות יוסף כהגשמת מה שנאמר לאברהם: ´גר יהיה זרעך´. שאול מחפש אתונות ומוצא מלוכה.

אם רוצים למצוא לכך עדות מהדורות היותר קרובים אלינו צריך להתבונן בגורלו של עם ישראל בדורותינו. כיצד ההשגחה האלוקית הגשימה את חזון הנביאים מלפני שלשת אלפי שנים: לאחר גלות של אלפיים שנה חזר העם שהיה מפוזר בין העמים לארצו וזכה בה לקוממיות ריבונית. אין סיפור תחיה דומה לכך בכל ההיסטוריה העולמית.

ההבנה שהכל לטובה היא מאוד מורכבת – לא תמיד מבינים מיד איך הכל לטובה. גם כאן צריך אמונה. כשיוסף נמכר לעבד אי אפשר היה להבין שהכל לטובה. גם כשבני ישראל שועבדו לעבדים במצרים אי אפשר היה להבין שהכל לטובה. רק לאחר שנים רבות – לעיתים מאות שנים יש מבט רחב שמאפשר להבין איך הכל לטובה.

רבי עקיבא ראה שועל יוצא מקודש הקודשים החרב וצחק – הוא לא ידע מה בדיוק יקרה ואיך יקרה, אבל מתוך אמונתו הוא היה בטוח שתבוא גם גאולה. העמדה שלו שהכל לטובה התבססה רק על אמונה.
אחרי אלפיים שנה אנחנו רואים בפועל שהוא באמת צדק – עם ישראל חזר להיות ריבון בארצו (ועדיין בית המקדש חרב... אנחנו עדין בדרך לגאולה שלמה).

כתבות נוספות