שאל את הרב

אחי הצעיר יוצא בלילות וההורים לא יודעים: מה לעשות? והאם לספר להם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/04/20 22:25 א באייר התשפ

שאלה

שלום וברכה.

אחי הצעיר, בן שבע עשרה, יוצא מחוץ לבית באמצע הלילה וחוזר מוקדם בבוקר. אמא שלי לא יודעת כשזה קורה, וההורים גרושים אז גם אבא לא. זה קרה כבר בפעם השניה. בפעם הראשונה הודעתי לה והיא שוחחה איתו על כך שזה בעייתי לצאת בזמן הקורונה.

אני יכול להיכנס לטלפון שלו ולראות עם מי הוא התכתב בווטסאפ, ולבדוק לאן הוא הלך. אני לא רוצה שידבק, אני לא רוצה שיעשה סמים, ואני לא רוצה ששום דבר רע יקרה לו.

האם לשתף את אמא שהוא יצא שוב? מה לעשות?

בתודה מראש.

תשובה

שלום ישראל.

אתה מספר על כך שאינך יודע מה לעשות עם אחיך הצעיר. מרגש לראות את הדאגה שלך כלפי אחיך, זה מראה על האהבה שאתה חש כלפיו . כשנראה לנו מהצד שמישהו קרוב אלינו פוגע בעצמו, זה קשה ולא נעים, במיוחד כאשר איננו יודעים כיצד להגיע אליו. כל הכבוד לך שאתה מחפש דרכים כדי לעזור לו למרות שזה לא פשוט.

בשאלתך אתה מתאר שאחיך נעלם באמצע הלילה למקום לא ידוע. הוריך לא ידעו מכך דבר ונראה שהבעיה לא נפתרה למרות שדיברת עם אימא שלך והיא דיברה אתו. יש כאן דברים לא ידועים: לאן אחיך הולך? האם זה מסוכן? האם הוא פוגע בעצמו? האם הוא מתכוון להפסיק? במה שכתבת נראה שיש שלוש דמויות מרכזיות שכדאי להתייחס אליהן כדי לתת כיוון לשאלות האלה- אתה, אחיך ואמא שלך. הדבר המשמעותי ביותר בכל הסיפור זה היחסים בין שלושתכם.

אנסה לתת נקודות למחשבה שיוכלו לסייע:

יצירת קשר עם אח

ממה שכתבת נראה שאתה אוהב את אחיך ורוצה בטובתו. סיפרת שפנית אל אמא שלך כדי שתעזור לו . אבל לא סיפרת- האם אתה פנית אליו? אם כן, כיצד הוא הגיב?

ייתכן ואחיך ירגיש יותר בנח לשוחח איתך מאשר עם אמא שלך על המצב שלו. הוא יכול לחוש חסימה לדבר בחופשיות עם אמא שלכם ואולי להרגיש יותר בנח לדבר עם אח שקרוב אליו בגיל. קשר בין אחים יכול להיות חסום מהרבה סיבות, אבל דווקא אם אחיך עובר תקופה קשה, יכול להיות שהקשר ביניכם יכול להתחזק. זה יכול לקרות רק אם הוא ירגיש אתה בא אליו מתוך אהבה ורצון לעזור.

כשבאים לדבר עם מישהו על משהו שהוא עושה, הוא יכול לחוש מותקף. כדי שהוא יפתח וירגיש בנח, הוא צריך להרגיש את האהבה שלך אליו ואת הרצון שלך לעזור לו. אני מציע שתחפש מילים ודרכים להגיד לו שאתה רוצה בטובתו ושאתה לא בא להתקיף אותו או לשפוט אותו. תמצא זמנים שבהם שניכם רגועים ופנויים, ובזמנים אלו תשוחח איתו על כל מיני דברים, ללא קשר לכך שהוא נעדר בלילות. בשלב ראשון, חשוב שהוא ירגיש את הקרבה שלך אליו. זה יכול להתבטא גם בדברים נחמדים וכיפיים שתעשו יחד- משחקים, בילויים (כמה שאפשר בתקופה הזו- סרטים למשל). ככל שתצליח ליצור איתו קשר בסיסי טוב ונעים כך נראה שהוא ירגיש בנח לדבר איתך על דברים שעוברים עליו.

חשוב לציין, שכדי שייווצר קשר אמיתי, חשוב שהדברים הנחמדים עליהם תדברו או תעשו יבואו מתוך רצון לקרבה ולא רק כדי להגיע לשלב של הדיבור על ההיעדרות שלו בלילות.

דרכים עוקפות

כתבת על דרכים אחרות אפשר להגיע אליו חוץ מאשר בשיחה- דרך אמא שלך שתדבר איתו או דרך חיטוט בפלאפון שלו. אני חושש שדברים מעין אלו יכולים לגרום לאחיך רק להיסגר יותר ולא באמת לשנות את דרכיו. פעמים רבות, אדם יכול להרגיש שפועלים נגדו כאשר הוא מגלה שדיברו עליו מאחורי גבו ובטח אם חיטטו לו בפלאפון. אני מציע לוותר על הדרכים האלו בשלב הזה ולנסות להגיע איתו לשיחה באופן ישיר על גבי השלב הראשון של החיבור אליו, שאותו תיארנו בנקודה הקודמת.

יחס למעשי האח

כפי שכתבתי קודם, מדבריך נראה שאינך יודע כעת מה אחיך עושה. ייתכן ואתה דואג בצדק אבל יש מצב גדול שלא מדובר במעשים שמצריכים דאגה והוא בסך הכל יוצא לפגוש חברים. נכון שלא כדאי לצאת באמצע הלילה, במיוחד בזמן קורונה, אבל לא מדובר בדבר חמור כמו סמים וכדומה. בנוסף, גם אם מדובר בדבר חמור, זה רק מעיד על על כך שאחיך זקוק לעזרה וכך חשוב להתייחס אליו.

לכן, הצעתי לך היא להתייחס לאחיך בצורה של בירור ורצון לעזור ולא מתוך חשד שהוא עשה משהו רע ח"ו. אם הוא ירגיש שאתה בא מתוך רצון אמיתי לעזור לו ולא מתוך חשד שהוא עושה משהו רע, אני מאמין שהוא ירגיש יותר בנח לדבר.

פנייה לדמויות בסביבתכם

אני מציע לך לחשוב על דמות שמכירה את אחיך ואתה יודע שאחיך יסמוך עליה. זה יכול להיות חבר בוגר מהשכונה, מורה מהבית ספר, מדריך מתנועת הנוער, קרוב משפחה וכדומה. מדובר בסיטואציה בה יש חשיבות גדולה להכרות עם האופי של האנשים. אני מערך שאדם שמכיר אתכם מקרוב יוכל לסייע בחשיבה כיצד לעזור לאחיך במקום בו הוא נמצא. במיוחד אם יתברר שמדובר במעשים חמורים שפוגעים בו או באחרים, חשוב למצוא מישהו שמכיר שיוכל לעזור.

לסיכום: העלית בשאלתך את הדאגה שלך לאחיך שיוצא בלילות ואת הרצון שלך למצוא דרך לדבר איתו עליהם. בתשובה ראינו שהדבר המשמעותי בסיפור זה היחסים בין אחיך לבינך ואימך. העלינו את החשיבות שיש לקשר בין אחים במיוחד בתקופה קשה. דיברנו על חשיבות שיצירת קשר של תמיכה בינך לבין אחיך, כתבנו על החשש שיכול להיות משימוש בדרכים עוקפות שיגרמו לאחיך להיסגר בפניך, תיארנו את היחס שכדאי לגשת איתו למעשיו של אח שלך ובסיום הצענו למצוא דמות תומכת ומתאימה שתסייע לאחיך במצב הוא נמצא.

המון בהצלחה

דן

כתבות נוספות