שאל את הרב

אחריות אישית מול הכל מאת ה'

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 03/04/22 15:32 ב בניסן התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול איפה עובר הקו הדק שבין הכל מאת השם לבין האחריות האישית שאני צריכה לקחת?

תשובה

שלום

זהו כמובן נושא רחב שמצריך לימוד, כחלק מלימוד אמונה, אבל על קצה המזלג, אני חושב שהכיוון הוא שהקב"ה ברא את העולם לא שלם, בשביל שאנחנו נהיה שותפים בהשלמתו, ובכך הוא מזכה אותנו.

זו הסיבה שהוא ברא את האדם ערל ולא מהול, וציווה אותנו לתקן את גופנו על ידי המילה (זה הוויכוח בין ר' עקיבא לטורנוסרופוס הרשע לגבי השאלה מעשי מי נאים יותר - של הקב"ה או של בשר ודם, במדרש תנחומא פרשת תזריע ובהסבר המהר"ל על כך בספר תפארת ישראל, פרק ב').

זו הסיבה שהקב"ה יצר הרבה חסרונות במציאות ונתן לנו לתקן את המציאות ולקדם אותה על ידי מעשינו.

מעין זה גם דברי חז"ל (גם זה ויכוח בין ר' עקיבא לבין טורנוסרופוס הרשע, במסכת בבא בתרא י,א) על הסיבה שיש בעולם עוני, כדי שבני האדם יזכו לסייע להם ולהתעלות על ידי מצוות הצדקה (כי לכאורה היה מקום לחשוב שלא נכון לתת צדקה לעניים, כי כנראה הקב"ה רוצה שהם יהיו עניים).

ואות דבר נכון גם לגבי התפילה.

התפילה היא כח שהקב"ה יצר במציאות. ועל ידי התפילה אנחנו מתעלים ופועלים בעולם מבחינה רוחנית, וממילא נכון לומר שהעובדה שיש חסרונות בעולם, היא גם בשביל שנתפלל עליהם.

זה הרעיון של דברי חז"ל מסכת יבמות (סד,א): "מפני מה היו אבותינו עקורים מפני שהקב"ה מתאוה לתפלתן של צדיקים". כלומר, שתפילת צדיקים (וכל אחד מישראל) היא דבר נצרך ביותר במציאות ויש לה השפעות חשובות, ולכן נוצרו חסרונות מסוימים, כדי שכח התפילה יופיע בגללם.

וכל זה לא סותר כמובן את האמונה שכל מה שעביד רחמנא לטב עביד, גם כשאנחנו לא מבינים זאת, אבל לא בגלל זה אדם לא הולך לרופא כשהוא חולה או פצוע חלילה, ואדרבה, אם הוא לא יטפל בעצמו כמו שצריך, בזה עצמו הוא עובר על רצון ה'.

מקווה שהדברים הנ"ל נותנים לך כיוון.

כל טוב

כתבות נוספות