שאל את הרב

אחד בפה ואחד בלב

חדשות כיפה הרב שי פירון 29/06/02 14:21 יט בתמוז התשסב

שאלה

שלום הרב,

בימים אלה אנו עומדים לעבור דירה לעיר חשובה במרכז הארץ הניכרת באוכלוסיה הדתית לאומית בה. כמובן שנושא עיקרי העומד על הפרק אצלנו זה ענין החינוך. לנו בנים בגיל ביה"ס היסודי.

מסתבר, שבאזור אליו אנו עוברים הנחשב לאזור טוב, מספר ניכר של בתי ספר תורניים פרטיים ובית ספר ממ"ד אחד. כדי להבהיר את עצמי היטב אשתמש בהגדרות ה"רחוב" - בבתי הספר הפרטיים לומדים תלמידים מבתים אשכנזיים, מבוססים בעלי יומרה תורנית או תורנית ממש. בממ"ד לומדים בעיקר "שחורים". על אף שביה"ס נמצא בשכונת יוקרה, אין כמעט אף תלמיד מהשכונה עצמה והתלמידים מוסעים לביה"ס משכונות מרוחקות.

בפועל, הטובים לעצמם והשאר, שיתכן ואף הם טובים, גם לעצמם.

בתיה"ס הפרטיים מגובים בסלתה ושמנה של רבני הציבור הדתי לאומי. ואני שואל: הרי אנו אמונים על ערבות הדדית, נכון, שכיתה על טהרת המוצא עדיפה, אולם אנו מחוייבים, לדעתי, גם לעולים חדשים, חלשים יותר והשאר. האם לכך יש לחנך את עצמנו ואת ילדנו להתבודדות ביננו ולהפקיר את החלשים???

אני חייב לציין שילדי יתקבלו בנקל לבתי הספר הפרטיים בהיותי ב"מוצא" ובחתך החברתי ה"נכון".

אולם, אני מרגיש שאעשה שקר לעצמי, ואמעל בחינוך ילדי לו אשלח אותם לבית ספר שמן הסתם מחנך לאהבת העם, הארץ בלה בלה בלה, אולם בפועל מחנך, לדעתי, לגאוותנות וניכור.

אודה לרב על התייחסותו

תשובה

ב"ה


שלומות

מתוך דברי שאלתך, אני מניח שאני מכיר את העיר ואת האיזור שאליו אתה עומד לעבור לגור.
ברצוני לברר את התייחסותי ה ע ק ר ו נ י ת מבלי להכנס למקרה הספיציפי האמור.

1. אילו הייתי גר בשכונה הזו אני מניח שהייתי שולח את ילדי למסגרת הממ"ד, וזאת מסיבות רוחניות. אני חש בערך העצום של החיבור של כל חלקי הציבור לכלל מערכת אחת.

2. התנאי הוא שבתי הספר יקפידו להיות בתי ספר שהמתקבלים אליהם הם דתיים. לא מסורתיים, לא חובבי דת, דתיים. שומרי שבת. לא משנה לי רמת ההקפדה, אינני מציב כתנאי לא כיסוי ראש של אמהות ולא העדרותה של טלויזיה, לא הליכה בציצית של האבא ולא הליכה קבועה לשיעור יומי כזה או אחר.
מה שחשוב בעיני זה הגדרה משפחתית ברורה כשומרי תו"מ והשתייכות לקהילה דתית כלשהיא.

3. בתי ספר דתיים מיועדים לחנך לאמונה ולשמירת תו"מ. אני רואה ערך גדול במפגש בין חלקים שונים בחברה ואף ילדי הלומדים בממ"ד רואים ברכה.
אינני חושב שביה"ס בא במקום החינוך האמור להנתן בבית ועלינו לעשות כל שביכולתנו להשלים את הטעון השלמה מבלי לוותר על המפגש היחודי

4. לצערי, מפצע לבי אני כותב זאת, אני חושש שהציבור שלנו ישלם מחיר כבד על האליטיזם. אני יודע שאני חלק מהמשחק, מהבעיה, מההתמודדות, וקצרה ידי מלהושיע.
הלוואי והמצב ישתנה. לטובתנו, לטובת התורה, לטובת נצח ישראל.


בברכה,

שי

כתבות נוספות