שאל את הרב

אזכרת 11 חודשים זה חיוב?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 25/10/17 09:09 ה בחשון התשעח

שאלה

הרב שלום.

האם חייבים לעשות אזכרה ב11 חודש.

תשובה

ב"ה

שלום.

ראשית אנו משתתפים בצערך יהי רצון שמנחם ציון בבניין ירושלים ינחם אתכם.אמן

החיוב הוא רק לגבי אזכרת שנה (12 חודשים) שאז נוהגים להתפלל לעילוי נשמתו של הנפטר.

ויש בזה מנהגים שונים למשל יש הנהוגים להתענות (צום) ביום זה. ויש נוהגים לערוך סעודה בערב שלפני אותו יום ולמחרת בבוקר לעלות לבית העלמין ויש נוהגים לעלות כשליח ציבור בבית הכנסת ביום זה ולומר את כל הקדישים ויש נוהגים לערוך סעודת סיום מסכת ביום ה ולומר את נוסח הקדיש הגדול.

וכל זה הוא באזכרת 12 חודשים.

בעדות המזרח נוהגים לערוך סעודה ואזכרה בליל ה11 חודש .

ובשנה מעוברת יש נוהגים לעשות 3 פעמים אזכרה(גם בחודש ה13).

אולם האזכרה העיקרית היא ביום השנה (יב בחודש) בלבד.

לגבי אמירת הקדיש יש בזה כמה מנהגים:

מנהג בני עדות אשכנז לומר קדיש על אב ואם רק במשך 11 חודשים ואז מפסיקים לומר קדיש.

מנהג בני עדות המזרח לומר קדיש במשך ה11 חודשים ואז מפסיקים למשך 7 ימים וממשיכים עד לאזכרת השנה.

והסיבה היא שאמרו חכמים "משפט רשעים בגיהינום הוא 12 חודשים" ואין זה מכבוד אב ואם להחזיקם כרשעים שהרי תפקיד הקדיש הוא לזכות את נשמת הנפטר ולכן האשכנזים מפסיקים כליל לומר קדיש בסיום ה11 חודשים. והספרדים עושים סימן היכר ומפסיקים רק לשבוע ואז ממשיכים עד לסיום השנה.

את חשבון ה11 חודש וו12 חודש עורכים מיום הקבורה .

מן השמים תנוחמו.

בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות