שאל את הרב

אולי היצר בלתי מנוצח (שמירת הברית)?!?!?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/05/07 15:04 ד בסיון התשסז

שאלה

שלום,

אני בן 25, דתי,כיפה סרוגה . בשנים האחרונות התחלתי להתחזק יותר,ללכת ליותר שיעורי תורה לעבוד על המידות.שינוי זה החל בי בעיקר כשהתחלתי לחפש את בת הזוג.

שאלתי רבנים, למה יש לי עיכוב, ונאמר לי במפורש שעוון שז"ל פוגע במציאת הזיווג. אני עושה השתדלויות, ומונע מעצמי ליפול בראייה אסורה ו/או בעוון זה, אבל השאלה שלי, האם זה בכלל אפשרי ??!?!

אני אסביר ואתן דוגמאות:

אני עובד בהייטק, נוסע לחו"ל, אוכל שם אך ורק כשר ומתפלל 3 תפילות כל יום, לא מדליק טלוויזייה במלון כדי לא לראות את התועבות, ואז בום! בטעות כשאני הולך ברחוב עיני ניתלות במישהי בלתי צנועה בעליל, ואני כולי עצוב, "איך נפלת?" אני שואל את עצמי ?!?!

ואז מתחזק, מחזק את עצמי, ושוב, הנה שלט שלא ניתן "לפספס".

אנחנו כל הזמן במלחמה עם היצר, אבל ידו על העליונה ! אנחנו חיים בעולם רווי זימה ותועבה, ואיך אפשר לחיות כך !??!?!?

אולי הפיתרון לא לצאת מהבית/מלון ?!?!? ללכת עם רעלה על ראשך ?!?!? כיסוי עיניים?!?!?

אתן דוגמא לא רחוקה, אני נוסע על נתיבי איילון בת"א, ויודע איפה תולים את השלטים הארורים האלו, בזמן הנסיעה אני אפילו מטה את גופי הצידה העיקר לא להכשל, מתרכז אך ורק בכביש, שומע במכונית שלי הרצאות שמחזקות אותי,עובר את השלטים, ומרגיש בשמיים, כך כמה ימים/שבועות ואז הנה שוב פעם, פתאום,בעיתוי בלתי ניתן לצפייה מראש, שלט במקום לא צפוי בתוך רחובות העיר, או מישהי שמתהלכת ברחוב כאילו היא לבדה בעולם, ואני שוב פעם מאוכזב....

אז מה? לא לצאת לעבודה ? לא לצאת לרחוב ?

זה כמו משחק כדורגל, אתה הודף את השערים שמנסים להבקיע לך, ואז בלי לשים לב, הנה גול,הכדור כבר ברשת, ועוד בפס!

עוד דוגמא, בחצי שנה אחרונה אני מקפיד לגלוש באינטרנט אך ורק (!) לענייני עבודה, וכך, בנבירה בין אתרי אינטרנט טכניים שנדרשים לעבודתי, צצה פירסומת "רעה" שמרצדת לה על מסכי, כאילו רק נותר "..... הנה אני פה, תסתכל עלי תכנס!"

אי אפשר לעמוד מול זה ! איך אפשר להתחזק ? אני מרגיש שמטרת המלחמה שלי השתנה, מלנצח את היצר, ולהכניס לו גולים, הפכה למלחמה של שמירת ההפרש שכבר לטובתו ולא להשפיל את עצמך עוד.

אני מכניס גול, והוא שניים !

אי אפשר שלא לגלוש, אי אפשר שלא ליסוע על כבישים, אי אפשר שלא להתהלך ברחוב, אז איך אם כן אפשר לנצח ?

פעם, לדעתי, אבות אבותנו, לא התנסו בנס

תשובה

שלום רב,

קראתי את מצוקתך, ואני יוכל לומר לך שאני ממש מבין את מה שאתה מרגיש, אני ממש מזדהה ומכיר את הכאב הזה.[ בכל פעם שאני קורא מכתב כזה של השתוקקות לה´ ועצב על החטא אני רואה את עם ישראל הולך ומתקדם לעבר הניצחון מול היצר הזה ומנצח אותו לחלוטין!!!]

אומנם ממש התרשמתי מההתמודדות החזקה שלך והכוחות העצומים שאתה מפגין מול היצר.. באמת באמת יש לך כוחות אדירים ומהדברים שאתה כותב רואים שאתה עומד במלחמה באופן חזק מאוד, ומנצח שוב ושוב..

מהו ניצחון על היצר?
האם ניצחון על היצר אומר שלא תחטא אף פעם? אולי זה הניצחון השלם והנצחי.
אומנם כפי שאמרת אנחנו נמצאים בדור כל כך קשה כל כך מלא תאוות. באמת השאיפה שלנו היא שבסופו של דבר ננצח את כל המציאות הזה ונתקן אותה. אבל לא בטוח שאתה יכול לתקן את הכל.
לפעמים אנשים אחרי מלחמות מנצחים את היצר וזה ניתן.. לפעמים זה רק אחרי שמתחתנים.. לפעמים יש גם התמודדויות אחרי. כל אחד ויצרו הוא וקשייו הוא.

אומנם הנצחון לא נמדד לפי ביטול היצר לחלוטין.
ייתכן שביום אתה מנצח 30 פעמים ומפסיד פעם אחת.. היצר צריך רק שניה אחת בשביל לפגוע בך. יש לנו נטיה להחשיב את השניה הזו הרבה יותר מכמות הנצחונות שאנחנו גברנו על היצר ביום.

הנצחון הוא התנועה.. התנועה קדימה. כשאדם לא מתייאש.. כשאדם כל הזמן נע קדימה גם אם הוא נופל אז הוא המנצח!!

העובדה שאתה כל הזמן עם הפנים לה´, וגם כשאתה נופל אתה לא מסתובב אחורה אתה הולך ומנסה כל הזמן קדימה היא ניצחון אדיר.

הבחירה שלך בה´, הרצון העצום שלך לנצח את היצר הצער על החטא והחרטה ושוב הרצון העצום הפנימי הם המלחמה העיקרית ביצר הזה. זהו יצר שעיקרו הוא החדרת היאוש.. עיקרו הוא לייאש את האדם מהיכולת לעבוד את ה´. כשאדם לא מתייאש.. גם אם הוא עדיין נופל אבל הוא עם הפנים קדימה זה בעצמו בעצמו הנצחון.

צריך להעריך את זה.. לא למדוד יראת שמים באופן נמוך כאילו זה תלוי ב כמה חטאים עשיתי... העובדה שאתה כל הזמן במלחמה ובעצם אם נתבונן מנצח אפילו למעשה כ 95 אחוז מההתמודדויות. אז נפלת באחד, אבל זה רק אחד.. אל תתן לזה להפיל אותך, הרצון שלך להתקרב לה´ יותר חזק מזה מהנפילה הארעית. החטא הזה הוא חיצוני לך, הוא לא הרצון שלך, הוא לא מי שאתה, ועדיין אתה עובד ה´.. זה הניצחון.

צריך לדעת תיקון מידת היסוד שהיא קשורה להוצאת זרע לבטלה. היא התמודדות של הדור שלנו, לא שלך בלבד, זה כל הדור ולכן רבים הנופלים..
התיקון הזה הוא משימה של הדור.. והתיקון הזה לא נעשה על ידי אדם אחד..
[עוד נער ועוד בחור ועוד גבר שנופלים ולא מתייאשים, שנופלים ועדיין חפצים בה´, שנופלים ובתוך הנפילה זועקים "אבא תעזור לנו" זו התנועה שמנצחת את היצר, התנועה שהולכת וממגרת אותו מהעולם.] אינך רואה איך התנועה שלך קדימה היא בעצם הניצחון.

היא מבטאת את הנשמה האלוקית שבך , היא בחירה בטוב שאולי לא הצליחה לגמרי להשתלט עדיין על כל החיים.. אנחנו לא מסתכלים על התלמיד שקיבל ציון הכי גבוה.. אצל הקב"ה מה שעיקר זה התלמיד שכל הזמן מנסה להשתפר ולא הכל תלוי בנו...

החיים בדור שלנו , דור של השגיות וחיצוניות גורמים לנו להעריך הצלחה באופן הלא נכון.. מהדברים שאתה כותב פה נראה שאתה מנצח יותר ממה שאתה חושב ואחד מהחיילים המובילים של עם ישראל במיגור היצר ותיקון מדת היסוד לקראת בואו של משיח. זהו נסיון שנפל גם עליך, תיקון כללי ששייך גם בך ונראה לי שאתה יחסית עומד במשימה טוב!!

יש עוד כמה נקודות חשובות מאוד.

היאוש, והעצב הם תוצאותיו של החטא בעצמו.
ישנה תכונה מיוחדת ונוראית בחטא הזה של שז"ל שהוא כמו כוס מלאה יאוש שאדם שותה אותה.. כשאדם נופל בזה זה ממלא אותו יאוש.. ועצב.

לפעמים האדם חושב שהעצב והיאוש הזה הוא טוב. "כיצד אני, יכול ללמוד תורה ולהתפלל כשאני ככה חוטא." זה עצת היצר הרע. האדם מרגיש שהעצבות והריחוק מה´ זו הרגשה נכונה שהוא צריך להרגיש כעונש על מעשיו. – [ כל זה היצר הרע, היצר הרע!!!!!!!!] היצר הרע גורם לך ליאוש הזה וזה חלק מהחטא עצמו.

הדבר שצריך לעשות אחרי נפילה היא לקום.. ללמוד תורה, להתפלל, לטבול במקווה ולהתחזק!! להמשיך קדימה.. אם המשכת קדימה – ניצחת.. ניצחת את היאוש שהוא עיקר החטא. ניצחת את שורש החטא...

עוד דבר שחשוב לדעת..

אם ראית בחורה ברחוב שעברה לידך, זה אומנם מחליש אבל זה לא עבירה. העבירה איננה עצם המבט שנתקלת בה אלא אם המשכת אחר כך להתבונן בה או לחשוב עליה. ההתקלות איננה בידך ואינך יכול תמיד למנוע אותה , בשל כך – אסור להיות עצוב על כך, זה איננו חטא.

וגם אם נפלת, לא להיות עצוב, זה הדרך של היצר. להחליש אותך, ואז תחטא שוב. אל תהרהר בחטא, אל תתעצב ממנו – המשך קדימה.

עצבות ויאוש הם כוחותיו הגדולים של החטא והם מביאים אותנו לחטוא שוב. תמיד בשמחה. ניגונים, שירה, תפילה .. חיזוק הקשר לה´ וההבנה שה´ אף פעם לא נוטש אותנו זה דבר חשוב מאד.

אני ממליץ לך לקרוא את ספרו של הרב יהושוע שפירא "אשיב ממצולות" שעוסק בנושא... ומחזק מאוד!!!


עוד דבר,

אינני יודע מי אמר לך ש שז"ל הוא העיכוב שלך לזווג אבל תרשה לי לפקפק בכך, אילו כך היה .. אף אחד בדורינו לא היה מתחתן.
יותר מ 80 אחוז בציבור הדתי לאומי נופלים בדבר באופן קבוע.. אולם ברוך ה´ יש חתונות ויש שמחות.

אינני חושב שהדבר מעכב את זיווגך והייתי ממליץ לך להוציא את זה מהראש..

העצה שלי בעיקר בשבילך להתחזק בעניין היא יותר להתחבר לעולם האמונה וההעמקה.

ככל שתלמד יותר אמונה, הבנת עומק התורה ועומק המצוות הדבר יחזק את הכוחות החיוביים שבך.
כשאדם מבין את התורה והמצוות יותר לעומק, את כוחותיו והיצרים והמעשים והנשמה וכו´, זה בונה בו יחס יותר חזק למצוות ואהבה יותר גדולה לעבודת ה´. זה בונה באדם כוחות עצומים של התמודדות.. כוחות גדולים יותר ושמחה יותר בעבודת ה´.

יותר מזה חטא שז"ל קשור לנושא הזה באופן מסויים והלימוד של הדברים בעומק הוא קשור במידה מסויימת לתיקון החטא.

לכן אני ממליץ לך ללמוד אמונה, אינני יודע מה רמתך ולמה אתה מתחבר, הרב קוק, חסידות ר´ נחמן וכו´, אבל אני ממליץ לך לבנות עולם יותר עמוק של עבודת ה´ כל הזמן ומתוך כך זוהי דרך ארוכה וקצרה בשביל להתחזק מול היצר..

לפעמים היצר הרע הזה הוא באופן עקיף כח חיובי. לפעמים הוא בונה אותנו, מדרבן אותנו להתחזק, "שבע יפול צדיק וקם" מתוך הנפילות מגיעים לעלייות יותר גדולות. התמודדויות אלו קשורות לכח שיש משהו שמניע אותנו להוציא את כוחותינו לפועל..

במידה מסויימת החטא של שז"ל שבא בגיל הנעורים הוא נובע מהעובדה שהאדם המתבגר מלא בהרבה כוחות שאינם מסודרים , חוסר הבנייה היסודית של כוחותיו גורם לכוחות העצומים שבו לצאת באופן בלתי מסודר בהתפרצות. זה קשור לחטא של שז"ל שמבטא את זה.. הבניין העמוק של החיים בונה כוחות ומסדר את נפשינו להיות יותר חיים את כוחתינו באופן היציב שלהם וקשור להשמרות מהחטא..

לכן באמת למוד התורה וביחוד לימוד האמונה, הוא הדרך העמוקה והאמיתית למלחמה ביצר..
אינני יודע כמה אתה קובע עיתים לתורה, אבל למי שנמצא בעולם בחוץ הדבר הוא כמו אוויר לנשימה. זה הכרחי, זה האוויר שלך.
כמה שעות ביום, או גם איזה יום בשבוע שמאוד מוקדש לעניין. אני בטוח שם תקבע עיתים לתורה זה ימלא אותך כוחות גדולים ומאוד יחזק אותך..


אציע לך עוד כמה טיפים בעניין..

אם אתה מרגיש שהיצר פגע בך, או משכהו לבית המדרש ואם זה לא ניתן..
אז צא לריצה ארוכה, היצר הוא חם דקות מסוימות אבל ההתעסקות בעניין אחר עוזרת לנו לקרר אותו..

כמו כן, תמיד אחרי נפילה, לך למקווה, לך תלמד משהו ותתחזק תחזיר לעצמך את הכוחות ותשמח בה´ שאוהב אותך.. אל תתיאש אף פעם.


אינני אומר את הדברים סתם... באמת ובתמים לדעתי אתה מתמודד עם היצר בצורה טוב מאוד והנצחון שייך לך, פגשתי הרבה נופלים בעניין שלא כולם הצליחו להשיב מלחמה כה קשה במקום כה מלא התמודדויות. אבל באמת אני מתרשם ממך שאתה באמת פייטר עצבני!!


אני ממש שמחתי לקרוא את מכתבך, לראות כמה יראת שמים יש בעם ישראל שאוהב את ה´ ולא מוותר ובשעות הכי קשות עם הפנים לה´ כל הזמן קורא לו. ומתוך כך הוא יבוא, הוא יופיע ובעזרת ה´ גם תזכה לזיווג הגון בקרוב אמן,

מצפה לתגובתך בהקדם ולשמוע את דעתך על הדברים ואם הם קצת עזרו , וכן אם תרצה להתייעץ על עוד דברים,

אבי,

wolfsonavi@gmail.com



נ.ב. אשמח לדעת אם אפשר לפרסם את התשובה והשאלה..

כתבות נוספות