שאל את הרב

"אובססיה" לרב מוכשר ומרשים - איך אני יכולה להפסיק לחשוב עליו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/11/19 19:05 ב בכסלו התשפ

שאלה

ראיתי לראשונה באינטרנט לפני כמה חודשים רב מאוד מאוד מפורסם, אותו רב מעלה סרטונים של הלימודים שלו ובשל היותו מאוד מוכר ומוכשר יש המון מידע וסרטונים שלו ברשת, יש לו גם המון ספרים והוא מעביר שיעורים מידי שבוע.

אני נורא התחברתי לרב, קניתי את ספרו, אני רואה את שיעוריו ומידי חודש גם נוסעת לשיעור , הוא באמת אדם עשיר וראוי להערכה, וגם מאוד מבוגר.

ומאז שפגשתי אותו לראשונה והוא שאל לשמי ונתן לי עצה, אני לא מפסיקה לחשוב עליו, הוא עולה לי לראש כל הזמן, אני באמת רואה בו מודל לחיקוי ואדם שארצה שילווה אותי בכל דרכי אבל עד אז

האם זה תקין שאני חושבת עליו המון? יש דרך להפסיק?

זה לגיטימי שנערה צעירה תרצה שמורה דרכה יהיה רב מבוגר מאוד?

תשובה

שלום לך.

הפנייה שלך אלינו מאוד נכונה. בתחומים רבים יש אנשים בעלי שיעור קומה, מעוררי השראה ולעתים גם מאוד כריזמטיים, שגורמים לרבים רבים לפתח כלפיהם תחושות חזקות, גם לבנים וגם לבנות. זו תופעה מאוד טבעית! יחד עם זאת, חוסר הנוחות שאת מבטאת משקפת את האינטואיציה הבריאה שלך, שהמידה הרבה של ההתקשרות שלך אליו עלולה גם ליצור סוג של תלות, או "הערצה" שאין בה צורך, והיא אף עלולה להזיק. ולכן דבר ראשון - טוב שאת הולכת עם ההרגשה הבריאה שלך, נשמרת ונזהרת, ומזהה בעצמך תהליכים שאת רוצה לכוון טוב יותר.

ללמוד זה טוב, ולקבל הדרכה מהכוונה מאישיות רוחנית זה בסדר גמור. יחד עם זאת, יש כמה דגשים שאפשר לאמץ כדי להישאר מאוזנים ונינוחים, ולהפחית את הסיכון לתלות או "הערצה":

1. רבניות ולא רק רבנים

נתברכנו היום במספר עצום ורב של תלמידות חכם, רבניות, ולמדניות בעלות שיעור קומה משמעותי. אפשר למצוא ספרים שלהן, שיעורים מוקלטים, שיעורים ביוטיוב, ועוד. קל מאוד למצוא כמה וכמה דמויות נשיות שיכולות לשמש לך מצפן רוחני, ושלאורן תוכלי ללמוד ולהתפתח. בלימוד תורה של נשים שמלמדות נשים יש דיוק מיוחד לנפש המיוחדת ולמנגינה הפנימית של הנשים, וגם הבנה לחיי היומיום ולהתפתחות הכללית והרוחנית של בנות לעומת בנים.

באתר "משיבת נפש" תוכלי למצוא נבחרת של רבניות שאפשר לעקוב אחריהן, להתייעץ איתן, ולבדוק ממי תרצי ללמוד.

https://www.meshivat-nefesh.org.il/

כמו כן מומלץ מאוד ליצור קשר עם פרויקט "טנא", שמקיים מפגשי לימוד לנערות מכל הארץ, בשילוב הרצאות וסדנאות עם רבניות ונשות תורה. את יכולה להירשם כבר עכשיו למפגש שיתקיים בחנוכה. תוכלי לעיין בתכנית, להירשם, וליצור איתן קשר - כאן: https://tickchak.co.il/8652?ref=nwc

2. מגוון

כשאנחנו שמות את כל הביצים בסל אחד, בכל טלטול או נפילה יש חשש שכל הביצים יתרסקו. כשמחלקים אותן בים כמה סלים - הסיכון קטן יותר. ולכן בכל מקרה טוב ללמוד מכמה דמויות שונות, לעיין במגוון של ספרים מכל מיני זרמים, ולא לצעוד רק במסלול אחד. ולכן טוב לנסות להכיר עוד דמויות רוחניות ועוד כתבים רוחניים ולבדוק למה את מתחברת. גם בעלוני השבת תוכלי למצוא הרבה כותבות וכותבים, שכל אחד ואחת מהם יכולים לתרום לך זווית אחרת לצמיחה ומחשבה.

3. חברותא

ביהדות, "לא טוב היות האדם לבדו". גם בלימוד ובתפילה, אנחנו דוגלים בחברותא, בלימוד מתוך יחד, מתוך שיחה, שיתוף והתכנסות של אנשים יחד. אפשר מדי פעם גם ללמוד לבד, אבל טוב בהרבה לשלב גם לימוד ביחד. ולכן את יכולה למצוא לך שותפות ללימוד, כמו חברות מביה"ס, קרובות משפחה, אפילו ללמוד לפעמים עם אמא או אבא! כמו כן, ככל שתמצאי לך שיעורים או קבוצות לימוד במדרשה או קהילה בסביבה שלך, תוכלי למצוא גם שם חברות שיהיה לך נעים ללמוד איתן. ואז ההשפעה של דמות כריזמטית אחת - מצטמצמת.

4. יותר עשייה

ללמוד זה טוב וחשוב. יחד עם זאת, במיוחד בגיל 16 יש עוד תחומים שחשוב להתפתח בהם, וככל שעוסקים בהם גם המחשבות נוטות להתרכז פחות בתחום אחד או באדם אחד, והן "מתפזרות" לכמה וכמה אנשים ותחומים. אז למשל טוב לעסוק בתחביבים שונים: מוסיקה, כתיבה, יצירה, ספורט, ועוד הרבה אפשרויות, שנותנות לנפש מרחב בריא להתאוורר ולהתפתח. גם התנדבות היא כיוון טוב, במסגרת תנועת נוער או במסגרות מסודרות אחרות (כמובן בתיאום עם ההורים, ואחרי שבדקתם יחד שהכל מתאים ובטוח שם). בשתי הדוגמאות הללו, תחביבים והתנדבות, מומלץ לעסוק יחד עם חברות, כאלה שאת מביאה "איתך", או כאלה שאת פוגשת שם. החוויה החברתית הזאת יכולה לסייע לנו לצאת מ"לופ" ועיסוק מתמיד באדם אחד או בחוויה אחת, ולעזור לנו לגוון את עולם החוויות שלנו ביומיום, וליהנות מכל העולמות! זה חשוב גם למצב הרוח, וגם להתפתחות ולגדילה שלך. זה הזמן שלך למצוא את הדברים שאת אוהבת לעשות, שממלאים אותך בכוח ותחושת יכולת, שמסייעים לך למלא מצברים ולמצוא תחומי עניין גם להמשך הדרך, וזה באמת מרגש וכיף.

לסיכום: ההתרכזות באדם אחד ש"משתלט" על המחשבות שלנו או הלימוד שלנו, הוא באמת לא הכי טוב, ובחוכמתך זיהית את המגמה הזאת, ועשית נכון שפנית אלינו כדי לבדוק מה אפשר לעשות. ראינו שמראש, טוב לנסות ללמוד ולהתעצם לא רק מדמויות של רבנים, אלא גם מנשים רבות שמציעות לנו לימוד משמעותי מאוד, יחד עם תלמידות נוספות סביבנו, בסביבה נעימה ובטוחה. כמו כן טוב לגוון גם את הלימוד וגם את העשייה האחרת שלנו ביום יום, להרחיב את עולם החוויות וההתנסויות שלנו, ולהתמלא מכל העולמות. כל אלה יחד יכולים לסייע לך להיות פחות מושפעת מדמות אחת, משמעותית ככל שתהיה, ולא להתמקד רק בה.

את מאוד מוזמנת לכתוב לנו שוב, לעדכן אותנו איך הולך, ולשאול לפי הצורך. מוזמנת גם להתקשר אלינו למוקד הטלפוני, בימים ג' ו ה', בין 9 ל 11 בלילה: 1599-5000-54, והמשיבות שלנו ישמחו לדבר איתך!

לימוד נעים ובהצלחה רבה!

תהל

כתבות נוספות