שאל את הרב

אהבת ה'

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 26/08/19 10:42 כה באב התשעט

שאלה

אנו מצווים "ואהבת את ה' אלוקיך" אני לא מבינה איך ניתן לצוות על כזה דבר? ואם אני רק מפחדת מאלוקים?

נכון הוא נתן לי הרבה מתנות וחיים אבל על כורחי נוצרתי ובכלל לא רציתי. וגם עכשיו כשאני חיה, כמה שטוב לי בחיים. עדיין, אם ישאלו אותי מה עדיף - למות מאוחר או מוקדם התשובה תהיה מוקדם כי אז לא מספיקים לעשות כ"כ הרבה עבירות.

אני יודעת שמספיקים לעשות מצוות בזמן שחיים אבל אני לא בטוחה בכלל שהמשוואה של עודף מצוות על עבירות חלה עלי למרות כל מה שאני משתדלת...

תשובה

שלום.

מצוות אהבת ה' היא לעשות את מה שמוטל על האדם לעשות כדי להגיע לאהבה הזו.

הרמב"ם למשל כותב במשנה תורה: "והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו? בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים, ויראה מהם חכמתו שאין לה ערך ולא קץ - מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר, ומתאווה תאווה גדולה לידע השם הגדול, כמו שאמר דוד: "צמאה נפשי לאלהים לאל חי"

ןבספר המצוות הוא כתב: "שנתבונן ונסתכל במצוותיו וציווייו ופעולתיו, כדי שנשיגהו ונתענג בהשגתו תכלית התענוג - וזוהי האהבה המצווה עלינו. ולשון ספרי: ו"לפי שנאמר 'ואהבת את ה' אלוקיך' (דברים ו, ה) יודע אני כיצד אהב את המקום? תלמוד לומר: 'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על-לבבך' - שמתוך כך אתה מכיר מי שאמר והיה העולם". הנה ביארנו לך, שבהסתכלות תבוא לידי השגה, וימצא לך תענוג ותבוא האהבה בהכרח"

ויש עוד דברים בראשונים, כמו למשל בספר חובות הלבבות.

מעבר לכך, אני חושב שכדאי לעבוד על שינוי המבט שלך. האדם לא נברא כיצור מושלם שאמור לא ליפול ולא לעבור עבירות. ההתמודדות היא חלק מהותי ממציאות החיים שלנו, והתשובה נבראה כדי שהאדם יוכל לקום תמיד אחרי כל נפילה ולהמשיך להתקדם קדימה. ממילא, המבט על המשוואה שהזכרת משתנה, והמבט על החיים בכלל כדאי שישתנה, כדי להצליח לחיות בשמחה, בעין טובה ובמבט אופטימי על החיים בכלל ועל עצמנו בפרט.

מקווה שהדברים הקצרים קצת עזרו

כל טוב

כתבות נוספות