עוברים לסיבים גם למי שלא ירצה: משרד התקשורת מתכנן לסגור את הרשתות הישנות של בזק והוט

משרד התקשורת מקדם מדיניות אסדרתית לתשתיות מתקדמות מבוססות סיבים אופטיים, תוך סגירת רשתות הנחושת והטמנת התשתיות העיליות. על פי התוכנית, במהלך שנת 2025 תבוטל החובה לבזק ולהוט לחבר מנויים חדשים על גבי תשתיות הנחושת

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/07/24 16:37 טז בתמוז התשפד

גם למי שלא ירצה: משרד התקשורת מתכנן לסגור את הרשתות הישנות של בזק והוט
פריסת סיבים, הסוף לסיב הנחושת?, צילום: Gena Melendrez,Shutterstock

משרד התקשורת מפרסם היום (ב') שימוע ציבורי לקביעת מתווה לסגירה הדרגתית של תשתיות הנחושת של בזק והוט טלקום, וזאת במטרה להחליפן בתשתית מתקדמת מבוססת סיבים אופטיים שתתן מענה לביקושים ההולכים וגוברים לתקשורת רחבת פס.

בזק והוט יחויבו בגיבוי אנרגטי

השלב הראשון בתהליך הינו באזורים עם בנייה חדשה, בהם בזק והוט טלקום לא יידרשו לפרוס רשת נחושת, ובלבד שיפרסו תשתית רשת מתקדמת ובאמצעותה יספקו שירותים לציבור – משקי בית ועסקים. על פי ההצעה, בזק והוט טלקום יחויבו להציע למנויים המעוניינים בכך פתרון של גיבוי אנרגטי למקרים של הפסקת חשמל לטובת שירות הטלפוניה ושירות האינטרנט. גיבוי אנרגטי זה יכול שיינתן בתשלום סביר.

במשרד טוענים כי החזקת רשתות הנחושת הישנות ובמקביל לרשתות מתקדמות, היא כפילות מיותרת, שמשמעותה נטל כלכלי עודף כבד, ומורכבות תפעולית גדולה וכי אין כל הצדקה להמשיך ולחייב את בעלות התשתית בהפעלה של שתי רשתות במקביל.

מה יעשו לקוחות שלא ירצו לעבור לתשתית הסיבים?

במהלך שנת 2025 תבוטל החובה לבזק ולהוט לחבר מנויים קמעונאיים וסיטונאיים חדשים על גבי תשתיות הנחושת, במקום בו פרוסה רשת מתקדמת שבאמצעותה הן מספקות את שירותיהן. כמו כן, במהלך שנת 2025 תבוטל החובה לספק שירות אוניברסלי על בסיס תשתית נחושת, כך שבזק והוט טלקום תהיינה רשאיות לכבות את רשת הנחושת באזור סטטיסטי מסוים לאחר שמספר המנויים (הסיטונאיים והקמעונאיים) שמחוברים לרשת הסיבים שלהן יהיה לכל הפחות 85% מכלל המנויים באותו אזור סטטיסטי. באותו המועד, בעל התשתית יהיה רשאי להעביר באופן יזום את הלקוחות מתשתית הנחושת לתשתית הסיבים (על חשבון המנויים), או לנתקם.

תיאום מס, בלחיצת כפתור, אילוסטרציה

תיאום מס, בלחיצת כפתור, אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. דרור גרטי

ככל שיהיו לקוחות שלא ירצו לעבור לתשתית הסיבים, אותם לקוחות יקבלו מבעל התשתית התראה של 3 חודשים מראש בטרם בעל התשתית יכבה את רשת הנחושת ויפסיק לתת להם שירותי תקשורת על גביה. באשר לתהליך מעבר לקוח סיטונאי מרשת נחושת לרשת סיבים, על בעל התשתית יהיה לעדכן את ספק השירות חצי שנה מראש, וספק השירות הוא זה שיבצע את התיאום הנדרש מול הלקוח שלו.

זה מה שיקרה בשנת 2030

על פי השימוע, בשנת 2030 בזק והוט יוכלו לסגור את מה שנותר מרשתות הנחושת, אף אם לא יגיעו באזורים סטטיסטיים מסוימים ל 85% מהמנויים שיקבלו שירות על תשתית הסיבים, ובלבד שקיימת תשתית סיבים באותם האזורים ותוך מתן התראה ללקוחות.