משבר שמן הזית: המענק של המדינה יצליח להוריד עלויות?

לאחר שהמכס על ייבוא שמן זית ירד דרסטית וברקע השנה הקשה, עוברת המדינה לתמיכות ישירות בחקלאים בגובה 40 מיליון שקלים. משרד החקלאות מגבש בימים אלו מדיניות שתכלול השקעה בטכנולוגיות חדשות להוזלת עלויות הייצור והגידול

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/24 12:21 א בתמוז התשפד

משבר שמן הזית: המענק של המדינה יצליח להוריד עלויות?
מפעל שמן זית, ארכיון, צילום: Vasileios Karafillidis,Shutterstock

בשנה החולפת הורידה המדינה את המכסים על שמן הזית במטרה להילחם במחסור על המדפים והתייקרות המחירים, עתה על מנת לחזק את הייצור המקומי, עוברת המדינה לתמיכות ישירות בחקלאים בסכום של 40 מיליון שקלים.

המכס ירד, המדינה תתמוך ב-40 מיליון שקלים

כאמור, המכס על יבוא שמן הזית לישראל הופחת ב-90% במהלך שנת 2023 והתמיכה היא חלק מהסדר של מעבר מתמיכה עקיפה לישירה. משרד החקלאות יתקצב 30 מיליון שקלים בתמיכה ישירה במגדלים בשנת 2024, ועוד כ-10 מיליון שקלים עבור התקופה של 2023 שבמהלכה הופחת המכס.

התמיכה הישירה למגדלים תחולק למגדלי זיתים לשמן בהתאם לטכנולוגיית הגידול (בעל ושלחין)
ובהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי המשרד. בשנה האחרונה היבול העולמי פחת מה שגרר נסיקה במחירי שמן הזית. יחד עם הפגיעה הנובעת מהורדת המכס, לתמיכה בייצור המקומים חשיבות יתרה.

בית בד ישראלי

בית בד ישראלי, ארכיון. צילום: Michael Giladi,FLASH 90

כך מתכנן משרד החקלאות להוזיל את עלויות שמן הזית

יוסי שטיינברג, סמנכ"ל מימון והשקעות במשרד החקלאות וביטחון המזון מוסיף כי במשרד מגבשים בימים אלו מדיניות שתכלול השקעה בטכנולוגיות חדשות להוזלת עלויות הייצור והגידול, תמיכה במחקר ופיתוח, על מנת לשפר את יעילות הזנים ושיטות הגידול וקידום שיתופי פעולה בין לאומיים בכדי להביא ידע וחדשנות מהעולם לישראל.

"לאור האתגרים העולמיים בענף הזית, יש לחזק את תעשיית שמן הזית בישראל אומר שטיינברג. "שמן הזית הוא אחד המרכיבים החשובים בתזונה הישראלית, ולכן פעולות אלו יאפשרו לישראל לא רק לשפר את יעילות הייצור ולהפחית את עלויות הייצור, אלא גם להבטיח את ביטחון המזון של המדינה בתחום שמן הזית".