תופעת הטבע המרתקת צפויה לקרות גם השנה | כל הפרטים

מטר המטאורים הנקרא "פרסאידים" הוא אחת מהתופעות המרשימות ביותר המתרחשות מדי שנה. גם השנה צפוי המטר לרתק מיליוני אנשים מכל רחבי העולם, ולגרום להם להסתכל למעלה לשמיים

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף stargazing 27/06/24 11:25 כא בסיון התשפד

תופעת הטבע המרתקת צפויה לקרות גם השנה | כל הפרטים
מטר מטאורים 2024 | , צילום: Thammanoon Khamchalee,Shutterstock

כמו בכל שנה, גם בשנה הנוכחית מטר פרסאידים 2024 יתרחש במהלך חודש אוגוסט. המומחים סבורים כי השיא של המטר יחל ב-9 באוגוסט וימשך עד 13 באוגוסט, כמעט בכל לילה. אם עדיין לא יצא לכם לחזות במטר מטאורים, יש לכם הזדמנות לעשות זאת השנה. תצפית כוכבים במצפה רמון היא אחת מבין ההזדמנויות הטובות ביותר לחזות במטר המדהים כאן אצלנו בארץ.

מהו מטר הפרסאידים?

כדי להבין מהו מטר מטאורים המכונה "מטר הפרסאידים", יהיה עליכם להבין את המשמעות של המילה מטאור ושל המילה פרסאידים. מטאור הוא בעצם כוכב נופל, סוג של גוף הנמצא בשמיים שנכנס אל תוך האטמוספרה. הכניסה של הגוף השמיימי אל תוך האטמוספרה גורמת לכך שהוא מתלהט ונראה כמו כוכב שנופל מהשמיים. אך כמובן שזוהי לא המציאות, ולכן המונח "כוכב נופל" אינו מתאר את מה שקורה הלכה למעשה. המילה השנייה שנרצה להסביר היא המילה פרסאידים, שהמון אנשים לא מבינים את משמעותה. המילה הזו מגיעה אלינו מהמיתולוגיה היוונית, והיא מתארת את אחד האלים העונה לשם פרסאוס. ההנצחה של אותו אל מיתולוגי היא בשמיים, וקבוצת כוכבים קיבלה את השם שלו.

אחרי שהבנתם מהו הפירוש של שתי המילים המרכזיות, הגיע הזמן להסביר מה בדיוק קורה בתופעה הזו. כל יום ויום ישנם עשרות אלפי חלקיקי אבק ואבנים שנכנסים לאטמוספירה שלנו, ואפילו ניתן לצפות בהם בתדירות של כמה בודדים לשעה במקום נקי מזיהום אור, במטר פרסאידים המצב שונה בתכלית כאשר התדירות של חלקיקי האבק הנכנסים לאטמוספירה בשעה עולה משמעותית כאשר כדור הארץ עובר דרך ענן של פסולת בחלל, כך שניתן לראות עשרות מטאורים לשעה. המצב הזה מביא איתו מראה מדהים ביופיו של שובלי אור, דבר שלא רואים ביומיום. התבוננות בשמיים תשאיר אתכם חסרי מילים, ותמחיש עד כמה התופעה הזו יכולה להיות מיוחדת במינה. נציין כי חשוב לבחור את המקום המתאים ביותר בו תלכו לחזות באותו מראה ייחודי.

מה כל כך מיוחד במטר המטאורים הזה?

לא פעם אנו רואים "כוכבים נופלים" שגורמים לנו לעצור רגע ולהסתכל על השמיים. אז מה כל כך מיוחד באותו מטר פרסאידים עליו אנו מדברים? הכמות של המטאורים הנראים אחד אחרי השני הם אלה שהופכים אותו להיות שונה במחוזותינו. לא סתם מציינים את המטר הספציפי הזה, אלא בגלל המראות המיוחדים שהוא מביא איתו. אנו מדברים על כמות של כמעט 100 מטאורים בשעה הנראים כמו "כוכבים נופלים". מעבר לכך, מזג האוויר הנוח יחסית במצפה רמון והשמיים הנקיים מעננים מאפשרים לראות את המטר בצורה טובה. ברוב המדינות בעולם העונה בתקופת המטר היא עונת הקיץ הידועה כעונה האולטימטיבית לתצפיות מסוג זה.

איפה ניתן לראות את המטר?

החדשות הטובות הן שאינכם צריכים לנסוע לחו"ל על מנת לחזות במטר ולהתרשם מהיופי שלו. גם כאן מארצנו הקטנטנה תוכלו לחזות במטר שיביא איתו יופי חד פעמי. עם זאת, מי שלא יבחר את המקום המתאים להימצא בו, עלול לפספס את המחזה הזה. לכן אם תישארו בקרבת ביתכם, קיימת סבירות גבוהה כי לא תראו את המטר בשיאו כפי שתרצו. לכן אנו מציעים לכם לבחור היטב את המקום בו תימצאו, ואל תתפשרו בהקשר הזה. המקום בו אמורים להיות בלילות של המטר הוא מקום ללא זיהום אור, עננות מינימלית ועם כמה שפחות תאורה מלאכותית. כלומר מקום חשוך לגמרי, ורצוי שיהיה גם כמה מבודד שרק אפשר.

נשמע לכם כמו משימה בלתי אפשרית בארצנו? זה נכון שאין בישראל המון מקומות בהם תוכלו לראות את המטר בצורה הכי טובה שיש. אך מומחים קבעו כי תצפית כוכבים במצפה רמון הוא אולי המקום האידיאלי להימצא בו בלילות של מטר פרסאידים. מצפה רמון הוא היישוב המבודד ביותר בארץ. בנוסף, ישנם מקומות בהם לא תמצאו תאורה מלאכותית או כל דבר שעלול לפגום במראה המיוחד הזה. במצפה הכוכבים הנייד יהיו לכם את הכלים הדרושים כדי לחזות במטר ולהתרשם מהיופי שלו. לא בכל יום יש את התופעה המיוחדת הזו, וחשוב כי תתכוננו אליה בדיוק כמו שצריך.


בשיתוף stargazing