סרטן הערמונית - גורמי סיכון, אבחון וטיפול

חדשות כיפה חדשות כיפה בשיתוף oncotest 09/06/24 18:33 ג בסיון התשפד

סרטן הערמונית - גורמי סיכון, אבחון וטיפול
אילוסטרציה, צילום: freepik

סרטן הערמונית הינו הגידול הממאיר הנפוץ ביותר בקרב גברים בישראל ובעולם, עם זאת רק החמישי בשכיחותו כגורם לתמותה מסרטן בגברים בישראל. גידול זה לרוב מתפתח באיטיות רבה ולעיתים אדם חי חיים שלמים בלי להיות מודע לקיומו. למעשה, כשליש מהגברים מעל גיל 50, ולרוב המוחלט של הגברים מעל גיל 80, ישנם תאים סרטניים בערמונית. אף על פי כן ישנם מקרים בהם המחלה מתפתחת במהירות ואף עלולה להתפשט לאיברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות.

גורמים ותסמינים של סרטן הערמונית

הסיבות להתפתחות סרטן הערמונית אינן ידועות במלואם אך ישנן עדויות שקיים קשר בין גיל, היסטוריה משפחתית, רקע גנטי ותזונה לבין הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. גיל נחשב כגורם סיכון משמעותי למחלה, כ99% מהמקרים מאובחנים בקרב בני 50 ומעלה והשכיחות עולה עם הגיל. בנוסף, נמצא שכ-5-15% מהמקרים נגרמים על רקע תורשתי למשל מוטציה (פגם) בגנים BRCA1 או BRCA2. גברים שקרוב משפחה מדרגה ראשונה חלה בסרטן הערמונית נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בסרטן. בדומה לסוגי סרטן אחרים, מחקרים דיווחו כי צריכה מוגברת של מזון מעובד ועתיר שומן, עישון ואורח חיים לא בריא מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

סרטן הערמונית אינו גורם לתסמינים בשלבים המוקדמים. אך כאשר הגידול גדל ומפעיל לחץ על צינור השופכה יכולים להופיע תסמינים הכוללים למשל תכיפות במתן שתן. חשוב לציין כי גם הגדלה שפירה של הערמונית, המופיעה לעיתים בגברים מעל גיל 50 יכולה להוביל לאותם התסמינים.

אבחון סרטן הערמונית

כאשר עולה החשד למחלה בערמונית תהליך הבירור מתחיל לרוב באמצעות בדיקות דם הכוללות, בין היתר, בדיקת דם של חלבון ה-PSA, חלבון ייחודי המופרש מבלוטת הערמונית, והפנייה לאורולוג לצורך מישוש הערמונית דרך פי הטבעת. רמות ה-PSA יכולות לעלות בשל גורמים רבים כגון דלקת או הגדלה שפירה של הערמונית, ניתוח בשלפוחית השתן, או מגע מיני. לכן יש חשיבות לעקוב לאורך זמן אחר ערכי ה-PSA. ככלל- ככל שרמת ה- PSA גבוהה יותר כך גדלה הסבירות לקיומו של גידול סרטני.

כיום אין ערך סף ברור המעיד על נוכחות סרטן ויש גם לקחת בחשבון את קצב עליית ה- PSA בקביעת ההחלטה לבצע בדיקות אבחנתיות. בעוד שהגדלה שפירה של הערמונית יוצרת תחושה גמישה וחלקה, הרי שגידול ממאיר בבלוטת הערמונית הוא קשה וגבשושי למגע. עם זאת ישנם מקרים בהם הבלוטה חלקה למרות הימצאותם של תאים סרטניים בה.

בדיקות לסרטן הערמונית

במידה והבדיקות הראשוניות יעידו כי קיים חשש לגידול סרטני אזי יתכן והמטופל יידרש לבצע הדמיות של בלוטת הערמונית הכוללת אולטרסאונד ו-MRI ולעיתים גם לעבור ביופסיה המתבצעת בהרדמה מקומית או כללית. כאשר ישנה אבחנה וודאית של סרטן ערמונית על סמך הביופסיה, יש צורך לבצע הדמיות נוספות שנועדו לבדוק את מידת התפשטות הגידול אל מחוץ לבלוטת הערמונית למשל באמצעות בדיקת PET-PSMA. יתכן כי המטופל יקבל זריקת חומר ניגודי לווריד במטרה לשפר את תוצאות ההדמיה.

דרכי טיפול בסרטן הערמונית

בסרטן ערמונית בשלב מוקדם (מחלה מקומית) קיימות שתי גישות טיפוליות. הראשונה כוללת מעקב פעיל. גישה זו עשויה להתאים במצבים בהם הגידול אינו אגרסיבי עם סיכון נמוך להתפתחות של גרורות. הרעיון בשיטה הוא להימנע מטיפול ככל הניתן, אלא אם יתפתחו תסמינים ו\או תוצאות של בדיקות יעידו שיש להתחיל טיפול. הגישה הטיפולית השנייה כוללת טיפול מיידי של ניתוח להסרת בלוטת הערמונית או טיפול בקרינה ולעיתים גם טיפול הורמונלי.

לא כל גידולי הערמונית המקומיים הם זהים. ישנם גידולים אגרסיביים יותר בעלי סיכון גבוה להתפתחות של גרורות ובגידולים אלו כדאי לטפל במועד. הבדיקות הקליניות-פתולוגיות הקיימות כיום לא תמיד מספקות את המידע המלא על הגידול.

אונקוטסט מנגישה בדיקה גנומית הנקראת GPS שבוחנת ביטוי פרופיל גנים ברקמת הגידול הסרטני הנדגמת בביופסיה. הבדיקה מעריכה את מידת האגרסיביות של הגידול ובכך מסייעת לרופא ולמטופל בבחירת הגישה הטיפולית המתאימה ביותר עבור כל מטופל. כאשר הגידול, התפשט לאיברים אחרים בגוף, כגון לבלוטת האדרנל, עצמות, כבד וריאות אזי יש צורך בטיפולים מערכתיים לכלל הגוף ולא רק ממוקדים לערמונית עצמה. טיפולים אלה כוללים כימותרפיה, הקרנות, טיפול הורמונלי ו/או טיפולים ביולוגיים. חברת אונקוטסט מנגישה בדיקות גנומיות מתקדמות שבוחנות את שלל השינויים הגנומים של הגידול לצורך התאמת טיפולים ביולוגים אפשריים שנועדו לעצור את הגדילה של תאי הסרטן במקרה של מחלה גרורתית.

חברת אונקוטסט מציעה את הבדיקות המתקדמות למיפוי גנומי לסרטן לצורך התאמת טיפול חדשני באופן אישי למטופל. הבדיקות מיועדות לחולי סרטן עם גידולים מוצקים או ממאירויות המטולוגיות בשלבי מחלה מתקדם. המידע המתקבל מהבדיקות מאפשר לזהות את השינויים שהתרחשו בתאי הגידול ולכן יכול לסייע לקבלת החלטה טיפולית מושכלת ומדויקת.

ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני בטלפון מספר: 077-9562978 או לבקר באתר האינטרנט שלנו בכתובת: https://oncotest.co.il/.


בשיתוף oncotest