הכנס שיתריע על השבר בציונות הדתית - האם החינוך הדתי-לאומי נכשל?

איך מתמודדים עם תופעת השחיקה הרוחנית והחילון המואץ בקרב הציבור הדתי-לאומי? ארגון אַחַ"י (אסטרטגיה חינוכית ישראלית) הציב לעצמו יעד מאתגר: לתת מענה למה שהם מכנים "משבר הדתל"שים ו"דתיי הרצף"

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף ארגון אח"י 05/06/24 11:09 כח באייר התשפד

הכנס שיתריע על השבר בציונות הדתית - האם החינוך הדתי-לאומי נכשל?
אסטרטגיה חינוכית ישראלית, צילום: נעם סיון

ארגון אַחַ"י (אסטרטגיה חינוכית ישראלית), שהוקם לפני כחמש שנים, הציב לעצמו יעד אמביציוזי ומאתגר: להתמודד עם תופעת השחיקה הרוחנית והחילון המואץ בקרב הציבור הדתי-לאומי. מאחורי הארגון עומדים תלמידיו של הרב משה בלייכר שליט"א, בוגרי ישיבת שבי חברון, שביקשו להרים את הכפפה ולתת מענה למה שהם מכנים "משבר הדתל"שים ו"דתיי הרצף".

רבים מבוגרי החינוך הדתי-לאומי עוזבים את אורח החיים בו גדלו

בשנים האחרונות התברר כי רבים מבוגרי החינוך הדתי-לאומי עוזבים את אורח החיים בו גדלו. מחקר מעמיק שערך הארגון חשף כי אחד הגורמים המרכזיים לכך הוא הפער בין האידיאלים הגבוהים שמנחילים בתי המדרש לבין האתגרים והפיתויים שמזמנת המציאות בחוץ. אולם, חשוב להדגיש כי הארגון אינו מפנה אצבע מאשימה לא כלפי המחנכים ולא כלפי בני הנוער עצמם. "הציבור והנוער הדתי לאומי הם בראש וראשונה אנשים טובים וערכיים", אומר דוד בר חן, מנכ"ל ומייסד אַחַ"י. "האתגר הוא של המערכת החינוכית והחברה הסובבת, שצריכות למצוא דרכים לדבר אל ליבם של הצעירים ולתת להם כלים אמיתיים להתמודדות".

הפתרון, להבנת חברי הארגון, טמון בבניית זהות יהודית מגובשת ועמוקה, המושרשת היטב בקרקע המציאות ויכולה להתכתב עם רוח התקופה מבלי לאבד את דרכה. "כשבדקנו לעומק את תופעת הנשירה", מסביר בר חן, "גילינו שרובם המכריע של הבוגרים ממשיך להיות אנשים אידיאליסטים ושוחרי טוב, שפשוט לא מצאו בעולם הדתי תשובות משכנעות לשאלות הגדולות שלהם".

מחקר, גיבוש עקרונות ומפגשים

כדי להתמודד עם האתגר, פיתח צוות אַחַ"י מודל פעולה רב-שלבי הכולל מחקר מעמיק של השטח, שיתוף מסקנות עם מעצבי דעת קהל והנהגה, גיבוש עקרונות מנחים לבניית זהות, ויישום בשטח בשיתוף מערכות החינוך והקהילה. בין הצעדים הראשונים שנקט הארגון היו עריכת עשרות מפגשים בארבע עיניים עם בני נוער, מחנכים ואנשי רוח, לצד עיון במחקרים קיימים והשוואתם למחקר העצמאי. ממצאי המחקר הוצגו בפני רבנים בכירים ואנשי חינוך, והובילו לדיון ציבורי נרחב בכלי התקשורת.

התובנה המרכזית שגובשה בצוות היא כי נקודת התורפה של הציונות הדתית נובעת דווקא מנקודת העוצמה שלה: מהחתירה ליצור סינתזה הרמונית בין העולם הדתי לאתגרי החיים המודרניים. משימה זו, שהייתה לאבן יסוד בחזון הציונות הדתית מראשיתה, הפכה קשה וסבוכה הרבה יותר בימינו. "גילינו שהצעירים שלנו אינם מכירים לעומק את המהות של הזהות היהודית במובנה הדתי-לאומי", אומר הרב אהרון אגל-טל, יו"ר אַחַ"י. "ואנחנו, המבוגרים והמחנכים, איננו תמיד מצליחים לתת להם את הכלים להתחבר אליה באופן משמעותי".

"דרושות תשובות": מהלך חיצוני שיזעזע את המערכת

במקביל לעבודת העומק הפנימית, חברי אַחַ"י מבינים כי נחוץ גם מהלך חיצוני שיזעזע את המערכת. מהלך כזה עומד להתרחש בשבוע הבא, עם כנס רב משתתפים שכותרתו "דרושות תשובות". הכנס, שייערך ביום ראשון, י' בסיוון (16 ביוני), יכנס תחת קורת גג אחת את מיטב אנשי הרוח והחינוך בציונות הדתית, ובהם הרב שמואל אליהו, הרב יגאל לוינשטיין, הרב פרופ' יהודה ברנדס, הרב חן חלמיש, ד"ר אבישי בן חיים, צביקה מור, הרבנית ענבר אליהו, הרבנית שולמית בן שעיה ואחרים. מטרתו המוצהרת - לחשוף את היקף המשבר ואת השלכותיו ההרסניות, ולהציב אותו בראש סדר העדיפויות של הציבור.

מנהיגות דתית חדשה

מנהיגות דתית חדשה צילום: Shutterstock

"מבחינתנו הכנס הוא עוד ציון דרך במאבק הגורלי על עתיד הציונות הדתית", אומר בר חן. "הכוונה שלנו היא לזעזע את השדה, לעורר שיח אמיתי, ולרתום את כל הכוחות להירתם למשימה. אנחנו מאמינים שהמנהיגות הרוחנית והחינוכית בשלה היום יותר מתמיד לשינוי, כי כולם מבינים שהגענו לצומת קריטית".

גם אתם חושבים שדרושות תשובות? לפרטים והרשמה לכנס הקליקו

פרוייקט הדגל לטיפוח מנהיגות חינוכית דתית-לאומית מובילה

בראש משימת השינוי עומד פרויקט הדגל של הארגון, תוכנית "אַחַ"י מחצבים" לטיפוח מנהיגות חינוכית דתית-לאומית מובילה. "המטרה היא ליצור קבוצת עילית של מחנכים ומחנכות עם חזון ברור", מסביר הרב נעם ממן, ראש תחום האמונה בארגון. "אנשים שיהיו מסוגלים להתמודד עם המציאות העכשווית ולהנחיל לתלמידים שלהם את הכלים לבנות לעצמם זהות יהודית שלמה ועוצמתית, המשלבת בין אידיאלים רוחניים לאחריות לאומית". התוכנית תדגיש את ערכי הציונות הדתית ואת מחויבותה לעיצוב דמותה של מדינת ישראל, ותבקש לייצר דור של מנהיגים שיובילו את המהפכה הזאת במערכת החינוך, בצבא, בממשלה ובכל מערכות המדינה.

האתגרים שמציבה המציאות בפני הציונות הדתית וצעיריה אינם פשוטים, אך ארגון אַחַ"י מאמין שהפתרון טמון בחזרה למקורות ובחיבור עמוק ואמיתי לערכי היסוד. "בסופו של דבר, הייעוד שלנו הוא להוביל את עם ישראל כולו לחיים של תורה ועבודה, מתוך נאמנות ומסירות לריבונו של עולם", אומר בר חן. "אנחנו לא מחפשים להתאים את התורה לרוח הזמן, אלא להפך - להתאים את המציאות לחזון הנבואי. זה אומר שעלינו לחנך דור שלם של צעירים וצעירות עם אמונה איתנה ובלתי מתפשרת, שרואים בתורה ובמצוות את מרכז חייהם, ומתוך זאת לוקחים אחריות ומעורבות בכל תחומי החיים הלאומיים. זו משימה אדירה, אבל זו הדרך היחידה להבטיח את עתידו של עם ישראל כעם קדוש וממלכת כהנים. בעזרת ה', יחד נצליח במשימה".

גם אתם חושבים שדרושות תשובות? לפרטים והרשמה לכנס הקליקו


בשיתוף ארגון אח"י