5 דברים שתקופה בבית החולים לימדה אותי על זוגיות

בעודי יושבת בבית החולים לצד אבא שלי הצלחתי למצוא לא מעט דמיון בין עולם הרפואה לחיי הזוגיות - יש לא מעט מה ללמוד מהתנהלות הרופאים ולאמץ למערכת היחסים בבית

בת חן וייל בת חן וייל 30/05/24 15:20 כב באייר התשפד

5 דברים שתקופה בבית החולים לימדה אותי על זוגיות
זוג בבית החולים, צילום: smolaw,Shutterstock

את השורות הבאות אני כותבת לכם בעודי יושבת בבית החולים לצד אבא שלי שה' ישמור וישלח לו רפואה שלמה בקרוב. מאז ליל הסדר האחרון יצא לנו "לבלות" לא מעט זמן בבית החולים ופתאום חשבתי לעצמי עד כמה אפשר ללמוד מעולם הרפואה גם לחיינו האישיים ובעיקר לזוגיות. אז הנה כמה דברים שאפשר ללמוד מבית החולים.

1. הידעתם שכיום בתי חולים כמעט וכבר לא נקראים בתי חולים? הם נקראים מרכזים רפואיים או בתי רפואה. זו יכולה להיות סמנטיקה ותו לא, אבל האמת היא שלמילים יש השפעה גדולה עלינו. ממש כמו בניסוי האורז - אם תיקחו אורז מבושל ותחלקו אותו לשתי צנצנות, את האחת תקניטו במגוון מילים שליליות ואת השנייה תברכו בכל הטוב שבעולם, לאחר מספר ימים תראו שהאורז בצנצנת השלילית יתעפש בעוד שהאורז בצנצנת החיובית יישאר לבן. 70% מגופנו מורכב ממים ולכן ללא צל של ספק גם אצלנו מילים טובות ומחזקות יישאו פרי בעוד שמילים בעלות קונטציה שלילית או מנמיכה ישפיעו בהתאם. זה נכון לגבי החיים בכלל וחיי הזוגיות בפרט, ככל שנרבה לדבר במילים אוהבות וחיוביות זה גם מה שיהיה בינינו.

2. בבית הרפואה יש מחלקות שונות: קרדיולוגיה, פנימית, אם וילוד. אם אדם חולה חס וחלילה בלב - אין שום סיבה שנשלח אותו לאם וילוד, נכון? צריך להבין מה האתגר איתו או מה הצורך שלו ובהתאם לכך לתת לו מענה מדויק ומיטיב. כך גם בחיי הזוגיות, הרבה פעמים אני פוגשת אצלי בקליניקה בני זוג שכל מה שחסר להם זה רק הקשבה לכאב אחד של השנייה. אני יודעת שזה לא פשוט, לפעמים להקשיב לכאב של האחר יכול להעלות אצל השומע כל מיני תחושות כמו אשמה, דחייה, חוסר אונים או חוסר צדק. אבל אם רק יצליחו להקשיב אחד לשנייה וללמוד לעשות את ההפרדה בין הרגשות שצפים לבין לגיטימיות הכאב של מי שממול - הרי שהכל יראה אחרת.

3. בבית הרפואה יצא לי לפגוש לא מעט אנשים שהגיעו בעקבות סיבוך של משהו פשוט לכאורה שלא טופל מספיק בזמן, כמו שיעול שהתפתח לדלקת ריאות חריפה או פצע קטן שהתפתח לנמק. וזה עורר אותי למחשבה על כך שהרבה פעמים אנחנו מתעלמים מהבעיות בעודן קטנות בתקווה שייעלמו, אבל זה לא קורה, ואז במקום להתמודד עם פתרונות קטנים אנחנו מתמודדים עם השכלות עצומות והרות גורל. בהיבט הזוגי אני פוגשת הרבה זוגות שלוקח להם המון זמן לפנות לייעוץ והם מבזבזים זמן יקר, אנרגיה ומשאבים - הם נשאבים אל תוך לופ בלתי נסבל שרק הולך ותופח עם הזמן. ממש כמו שאם יש כאב כלשהו בגוף אנחנו פונים לרופא, גם בכאבים זוגיים או נפשיים יש לפנות אל איש המקצוע המתאים.

4. בבית הרפואה מטבע הדברים החיים מקבלים פרופורציות. פתאום מגלים מה באמת חשוב בחיים ומה קצת פחות. אבל אני חושבת שמעבר לזה אפשר לקבל גם אחלה אימון לחיים והוא הבחירה על מה להסתכל. ראיתי משפחות שלא משנה עד כמה הצוות הרפואי ניסה לעזור ליקיריהם הם התלוננו והזעיפו פנים, ולעומת זאת משפחות שהיו כל הזמן בהודיה על הדברים הקטנים והגדולים כאחד. שניהם קיבלו את אותו הטיפול המסור אבל במי לדעתכם היה יותר כיף לטפל? התשובה ברורה. גם בזוגיות יש הרבה דברים מובנים מאליהם ואפשר להסתכל על כל מה שרע, אבל בסוף - אילו חיים זוגיים מספקים יותר?

5. לסיום - כוחה של תפילה. אני חושבת שלא משנה מה אכתוב בנושא הזה, זה לא יתאר את הניסים הגלויים שיש בכוחה של תפילה לעשות. על אבא שלי ב"ה יש אלפי נשים שמתפללות ואני רואה עד כמה התפילות האלו מיטיבות איתו. ואולי אסיים כאן רק בשאלה: מתי הייתה הפעם האחרונה שהתפללתם על הזוגיות שלכם או על בני הזוג שלכם?

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.