לובשות מכנסיים השדכנית הוותיקה חושפת: זה מה שמשדרת בחורה דתייה כשהיא הולכת עם מכנסיים

איריס אלטבך, שדכנית עם היסטוריה ארוכת שנים, חושפת את המורכבות של בחורות דתיות רווקות שבוחרות לעבור למכנסיים: "אני רואה בבית הכנסת בנות שמקפידות לבוא בערב שבת לתפילה והולכות עם מכנסיים ושרוול קצר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/08/24 13:15 טו באב התשפד

השדכנית הוותיקה חושפת: זה מה שמשדרת בחורה דתייה כשהיא הולכת עם מכנסיים
השדכנית חושפת, צילום: canva

בחורה דתייה שבוחרת לעשות את המעבר למכנסיים, תהליך לא פשוט פעמים רבות, נאלצת להתמודד לצד התגובות של המשפחה וההורים עם אתגר נוסף: הדייטים. לא מעט בחורים שבעבר ראו בה פוטנציאלית לחתונה, משנים את דעתם רק בגלל לבושה. איריס אלטבך היא שדכנית כבר עשרות שנים, וזכתה לראות לא מעט זוגות ששידכה עומדים מתחת לחופה. שוחחנו איתה כדי להבין כיצד המעבר למכנסיים משפיע על עולם השידוכים.

אלטבך פותחת את השיחה שלנו בסיפור. "היה בחור אחד שהכרתי המון שנים וחיפשתי לו שידוך", היא מספרת, "ואז הגיעה הצעה שהייתה נראית לי מתאימה, והבחור מאוד התלהב. אחרי שהוא אמר שהוא מסכים, פתאום אמרו לי שהיא הולכת עם מכנסיים. פחדתי שזה לא יעבור, הוא היה דוס, ובסוף שכנעתי אותו והוא הסכים לנסות. ברוך השם, היום הם נשואים עם שני ילדים".

איריס אלטבך

איריס אלטבך צילום: ללא

"אצל דוסים רציניים מכנסיים זה לא עובר"

למרות הסיפור האופטימי, אלטבך לא מכחישה, ומודה שנחשפה לתופעה של בחורות דתיות שעוברות למכנסיים: "אצל דוסים רציניים זה לא עובר. אלו שלומדים בישיבות רציניות, אם הייתי מציעה להם בחורה שהולכת עם מכנסיים הם לא היו מסכימים". עם זאת, היא מודעת לתופעה ההולכת ומתרחבת: "בנות לא הולכות עם שלושת-רבעי (אורך השרוול; ת"ש) אבל הן כן רוצות בחור דוס שמפקיד על הכל. יש כאלה שזורמים עם זה, יש כאלה שפחות".

גם היום המכנסיים הם פרמטר לבחון את הרמה הדתית של הבחורה?

"כן, כן, חד משמעית כן", היא משיבה. "אם בחורה רוצה בחור שמתפלל 3 תפילות ביום, שהולך עם ציצית, שומר נגיעה, זה בעייתי שהיא הולכת עם מכנסיים".

"אני רואה בבית הכנסת בנות שמקפידות לבוא בערב שבת לתפילה והולכות עם מכנסיים ושרוול קצר"

אז אצל בנים מודדים רמה דתית בתפילות ומצוות, ואצל בנות זה חצאית ומכנסיים?

"כן. בנות לא הולכות לתפילה ולא שמות ציצית, אז אם לבחורה חשוב שהבחור ילבש ציצית הגיוני שגם הוא יגיד שהוא לא רוצה שתלך עם מכנסיים". אלטבך מוסיפה שלטענתה, ומניסיונה האישי, המכנסיים דווקא לא מעידים על רמה דתית של בחורה. "אני רואה בבית הכנסת בנות שמקפידות לבוא בערב שבת לתפילה והולכות עם מכנסיים ושרוול קצר, והן ירצו בחור ששומר נגיעה ומתפלל והולך עם ציצית. מבחינתן זה לא סותר, אבל יש בחורים שזה סותר מבחינתם".

"אצל דוסים רציניים זה לא עובר". דייט, אילוסטרציה

"אצל דוסים רציניים זה לא עובר". דייט, אילוסטרציה צילום: New Africa,Shutterstock

"בחור שלא שומר נגיעה יעדיף בחורה עם מכנסיים, אבל היא כן שומרת נגיעה"

את אומרת שיש בנים שפוסלים על מכנסיים. יש גם להפך, בנים שמעדיפים מישהי עם מכנסיים?

"כן, בחורים שהם יותר לייטים. ופה בדיוק הבעיה - בחור שלא שומר נגיעה יעדיף בחורה שהולכת עם מכנסיים, אבל הבחורה שהולכת עם מכנסיים כן שומרת נגיעה".

יש סיכוי שתמליצי לבחורה לשלוח תמונה עם חצאית, ורק אחר כך לחשוף שהיא לובשת מכנסיים?

"לא. אם אני יודעת שבחורה הולכת עם מכנסיים, אני אספר את זה לבחור. אני לא אוהבת להסתיר אינפורמציה או לפתות בחור לצאת עם מישהי מתוקה ובסוף הוא יגלה את זה. אני לא חושבת שזה פרמטר שצריך לדלג עליו, כי אם זה חשוב לבחור והוא לא מעוניין אז לא. קרה שהבחורה לא אמרה לי מראש ולא ידעתי, לא כל בחורה אני מקפידה לשאול אם היא לובשת מכנסיים. אם מראים לי תמונה עם חצאית והיא נראית דוסית אני לא אחקור".

"בחורים מפסידים המון בחורות טובות"

במהלך השיחה בינינו אלטבך הודתה שאחת הסיבות לרווקות המאוחרת במגזר הדתי נובעת מההתמקדות במראה החיצוני. "אני יכולה להעביר לבחור עשר בחורות מעולות, והוא יפסול את כולן כי משהו בתמונה לא נראה לו. בחור פעם אמר לי - יש לה שקיות מתחת לעיניים. כל מיני דברים הזויים. אני מתחרפנת מזה, כי התמונה לא משקפת את המציאות האמתית ובחורים מפסידים המון בחורות טובות בגלל התמונות".

ובגלל הלבוש?

"לדעתי כן. בחור שמעוניין בבחורה שמתלבשת לפי ההלכה ופתאום שולחים לו מישהי עם שרוול קצר, זה לא רלוונטי. אבל זה קצת שונה, כי זה פרמטר שכן מסווג את הבחורה למקום מסוים ואולי זה לא מתאים לבחור. לבוש חיצוני כן משדר משהו, בחורה שהחליטה ללכת עם שרוול קצר ועם מכנסיים משדרת קצת 'אני שוברת מוסכמות. אני חושבת שאני מספיק דתייה גם אם אני הולכת ככה'. וזה בסדר גמור, אבל יכול להיות שלבחור שמולך זה לא יתאים".

לפרויקט המלא של "לובשות מכנסיים" לחצו כאן