• מי נותן למי?

    העשיר איננו עומד לעצמו. כל תפקידו הוא להיות הצינור להעביר את הכסף אל העני. ממילא, שלמותו לא תושג ללא העני. סדר העולם הוא שיש עשירים ויש עניים, יש משפיעים ויש מושפעים, ושני סוגי האנשים יחד מהווים שלמות אחת. ללא העניים גם לעשיר אין זכות קיום, ואין לו דרך למלא את תפקידו בעולם.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    21/12/02 00:00

  • ''מים קרים על נפש עיפה''

    אם הקשיים יובילו אותנו ל"דבר שפתיים" כגון לבחור במפלגה זו או אחרת בבחינת שר המשקים שיגאל אותנו, הרי שאנו מחטיאים גודלה ויתרונה של התקופה. החיזוק צריך להיות בפנים בעוצמה רוחנית ובמהלכים פנימיים. לפרשת מקץ.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • הקדש והטבע בנרות חנוכה

    מנורת החנוכה היא בעלת שמונה קנים שכן היא כפרט הצריך לכלל. אין כל משמעות לחיי חולין בלא שנחברם אל הקדש. על כן דוקא במנורה שבגבולין אנו מכריזים על הקדש שבטבע שאלמלא הוא אין לטבע קיום ועמידה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • המאבק ביוון - אז והיום

    לא פשוט היה להתנגד לתרבות יוון. המעצמה החזקה בעולם, מצויידת ביכולת מדעית וטכנולוגית. הפיתוי היה גדול, ורבים בחרו להצטרף למחנה יון. למה בעצם לא?

    מאיה דוראני

    19/12/02 00:00

  • חלום פרעה אחד הוא

    כאשר אנו מתבוננים בסיפור חלומותיו של פרעה, קשה לנו להבין מדוע אין פרעה מקבל את פתרונות חרטומיו וחכמיו, אך ברגע שנותן לו יוסף את פתרונו מיד "ויטב הדבר בעיני פרעה ובעיני כל עבדיו"?

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • שפת? לא ידעתי! אשמע

    "כאשר מספר פרעה את חלומו הוא מוסיף מלה שלא מופיעה בחלומו. בחלומו פרעה עומד על היאור ואילו כאשר מספר פרעה את חלומו הוא "עומד על שפת היאור". ועלינו להבין מה פשר הוספה זו שמוסיף פרעה - "שפת"..."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • מאי חנוכה

    חנוכה הוא החג הראשון שנקבע לגמרי מכח תורה שבע"פ. פורים שנקבע ע"י אנשי כנסת הגדולה עדיין שייך בכל זאת לעולם ולעידן הנבואה, לסופו - נוגע ואינו נוגע - ולכן מגילת אסתר נתנה להכתב. נס חנוכה לא ניתן להכתב...

    ירֹחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • חברתיות ומוסריות

    כשיוסף מעמיד את אחיו בנסיון הגביע (לאחר הורדת בנימין למצרים) מוכנים האחים לפול יחד עם בנימין. יוסף מסרב לכך ואז מתנהל דו-שיח בינו לבין יהודה... הדו-שיח הזה הינו תמצית כל סיפור הורדת יוסף למצרים כתוצאת השליחות ששלח אותו אביו ותחבולותיו של יוסף להביא לאפשרות הדברות בינו לבין אחיו.

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • יוסף הצדיק וחנוכה

    "ידוע ששבת חנוכה תמיד נופלת על פרשיות וישב או מקץ (או שתיהם), דבר המצביע על הקשר בין סיפורו של יוסף ונושא המלחמות של החשמונאים נגד היוונים והמתיוונים בימים ההם כמו בזמן הזה..."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • והם לא הכירוהו

    פרשני המקרא הוטרדו מן השאלה הכיצד זה נהג יוסף במה שנראה, כביכול, כאכזריות והתנכרות לשמה? יתר על כן: הכיצד זה לא הכירו האחים את יוסף אחיהם? נכון, עברו לא מעט שנים מאז ראוהו לאחרונה. ועדיין, וכי חלוף השנים מעמעם עד כדי כך את הזיכרון?

    אביעד הכהן

    19/12/02 00:00

  • עוצמתה הסמויה של התפילה

    ידוע שאמותיהן של כוהנים גדולים היו מביאות אוכל ומטעמים לרוצחים בשוגג בעיר גלותם כדי שלא יתפללו על בניהם הכוהנים הגדולים שימותו. והתמיהה רבה, מה להן לחשוש מתפילתו של רוצח אל מול חייו של הכהן הגדול מנהיג כל עם ישראל?

    הרב מנחם סלומון*

    19/12/02 00:00

  • המרגל מדמשק מדליק נרות חנוכה - פרק ז

    סיפור מתח בהמשכים בו משולבים הלכות חנוכה.פרק ז - מתחבאים במערה ומדליקים נרות חנוכה...

    הרב שמואל אליהו

    19/12/02 00:00

  • המרגל מדמשק מדליק נרות חנוכה - פרק ו

    סיפור מתח בהמשכים בו משולבים הלכות חנוכה.פרק ו- בו אורי מתחבא ובבית דואגים

    הרב שמואל אליהו

    19/12/02 00:00

  • המרגל מדמשק מדליק נרות חנוכה - פרק ה

    סיפור מתח בהמשכים בו משולבים הלכות חנוכה.פרק ה - ובו כולם רודפים אחרי אורי

    הרב שמואל אליהו

    19/12/02 00:00

  • המרגל מדמשק מדליק נרות חנוכה - פרק ד

    סיפור מתח בהמשכים בו משולבים הלכות חנוכה.פרק ד - ובו מוחמד חושד.

    הרב שמואל אליהו

    19/12/02 00:00

  • המרגל מדמשק מדליק נרות חנוכה- פרק ג

    סיפור מתח בהמשכים בו משולבים הלכות חנוכה.פרק ג - ובו אורי מקבל מהסורים הסבר על החג..

    הרב שמואל אליהו

    19/12/02 00:00