• ''כי חוק לישראל הוא משפט לאלקי יעקב''

    "בפרשתנו אנו נפגשים ב"מתנה" הקדושה שנתנה לנו ע"י הקב"ה: שליטה על הזמן ויכולת פעולה אוטונומית בתוך השלטון האלוקי..."

    הרב ספי שרמן - מנהל תיכון ''ראשית'' ת''א

    27/01/04 00:00

  • מבכור פרעה הישב על כסאו

    האם יש חשיבות לשוני בין תיאור מכת בכורות ע"י משה, לבין התיאור על ביצועה בפועל?

    הרב כרמיאל כהן

    27/01/04 00:00

  • ט''ו בשבט תחילתה של התחדשות

    מדוע תקנו חכמינו את יום א' בתשרי כראש השנה לנטיעה, ואת ט"ו בשבט כראש השנה לאילנות? מדוע נִתְקְנוּ שני ימים שונים?

    הרב שמעון קליין

    27/01/04 00:00

  • גְזֵרוֹת פרעה, עשר המַכּוֹת, וגִזְרוֹת הפועל

    כאשר בוחנים את הפעלים בלשון העברית, מזהים כי יש להם בדרך כלל תבניות קבועות. שבע תבניות בסיסיות קיימות לצורות הפועל, הלא הם שבעת הבנינים (פָּעַל נִפְעַל, הִפְעִיל הֻפְעַל, פִּעֵל פֻּעַל והִתְפַּעֵל).אולם, ישנו גורם חשוב נוסף הגורם לגיוון צורות הפועל, והוא קשור לטיבו המסוים של השורש שאותו אנו יוצקים לתוך התבנית. כלומר: גם כאשר מדובר על יציקת שורשים שונים לתבנית מסוימת, לבנין מסוים, נמצא שנוצרו צורות שונות של פעלים. קבוצות השורשים המתנהגים באופן מסוים כאשר נשבץ אותם בתבניות הפועל נקראות גְּזָרוֹת.נתמקד בגזרה אחת, ונצביע על כמה מלים בפרשתנו הקשורות אליה

    הרב ברוך ברנר

    22/01/04 00:00

  • הכל תלוי בנקודת המבט - לפרשת וארא

    מידת הדין מבקשת לפגוע במשה, שמתלונן כלפי ה' על קושי השעבוד ועל האטת תהליך הגאולה, אף שכבר נאמר לו שפרעה לא ישלח את בני ישראל. אלא שראה הקב"ה שצרתן של ישראל היא שגורמת לו לומר כך, מתוך שהוא כואב את כאבם של אחרים, ועל כן נהג עימו במידת הרחמים. לפרשת וארא.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    22/01/04 00:00

  • שבע מכות ושלש מכות

    למה חילקו את המכות בין פרשיות וארא ובא?

    הרב ישראל רוזנברג

    21/01/04 00:00

  • סיפור מהחיים

    "חייתי כפי שמתחשק לי. לקחתי מכל הנאות העולם. כסף. טיולים. הכל. אבל זה לא היה זה. הרגשתי שאת העיקר אני מפספסת. ידעתי שאני לא חייה חיי אמת, אבל ההנאות של הרגע היו חזקות מידי..."

    הרב שמואל אליהו

    21/01/04 00:00

  • ויחפרו כל מצרים סביבת היאר מים לשתות כי לא יכלו לשתת ממימי היאר

    האם יראל הופלו לטובה מן המצרים בכל המכות, או רק בחלקן?

    הרב כרמיאל כהן

    19/01/04 00:00

  • וזה לך האות

    אחד הקשיים בפסוק זה הוא איזה אות נותן הקב"ה למשה? הרי זה סימן עתידי ומנין לו ראיה עכשוית.

    הרב ישראל רוזנברג

    19/01/04 00:00

  • ''אחר המדבר... והנה הסנה..''- לפרשת שמות

    על ההתגלות הראשונה לה זוכה משה רבנו- "והנה סנה..", שאלות ובירורים.

    הרב אביחי קצין

    19/01/04 00:00

  • לכינוס חנוכה על ''חזרה בתשובה''

    "כשהקב"ה אומר למשה שילך ויוציא את עם ישראל ממצרים, שיגאל אותם מהצרות הקשות שהם נמצאים בהם משה מסרב...."

    הרה''ג מרדכי אליהו שליט''א

    18/01/04 00:00

  • מנח ועד משה

    לבני אנוש קשה להעריך דמות כשאין היא ניתנת להשוואה, בהעדר קנה-מידה שעל פיו אפשר למדוד את גובהה. משום כך קשה היא הערכת דמותו של משה רבנו...

    הרב אליעזר שמחה וייס

    15/01/04 00:00

  • מפני מה נתמנה משה רבינו למנהיג האומה?

    בחירתו של משה רבינו כמנהיג האומה אינה מנומקת בתורה. עובדה זו הניחה מקום נרחב לבעלי הדרוש לדרוש את הסיבות שהביאו לכך...

    הרב יובל שרלו

    15/01/04 00:00

  • לכולם - בשם יקרא

    "בהזדמנויות שונות יצא לנו להיווכח בכך ששם הפרשה כפי שניתן לה במסורת ישראל אינו סתם הסכמי , מבוסס על אחת המילים הראשונות המשמעותיות בפרשה, אלא שהוא מבטא את מהותה של הפרשה..."

    ירחם שמשוביץ

    15/01/04 00:00

  • מספרים, שמות וכוכבים - לפרשת שמות

    הכוכבים נתמנו לנגידים ופקידים בעולם. השפע שמשפיע הקב"ה יורד אל העולם באמצעות הכוכבים, דרכם יורד השפע אל כל כוחות הטבע והחיים שבעולם. אף ישראל, תפקידם הוא להיות הצינור דרכו עובר השפע לעולם. כאשר עם ישראל חי בצורה מתוקנת ובריאה, הרי שכל השפע היורד אל העולם עובר באמצעות עם ישראל, המהווה כלי להשפיע שפע ברכה לבריאה כולה. לפרשת שמות.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    15/01/04 00:00

  • תבן אין ניתן לעבדיך

    איך מבחינים בין עבר להווה בבנין נפעל? כמה רעמסס היו במצרים? ואיך המחלוקת על "ותשלח את אמתה" (שפחתה או ידה) נובעת מניקוד הכתובים?

    הרב ברוך ברנר

    15/01/04 00:00