תסבוכת משפחתית

הצטרפתם ללומדי הדף היומי ומצאתם את עצמכם משרטטים עצי משפחה? מגוון עזרי לימוד למסכת יבמות קיימים בשוק, יצאנו לבדוק ולהשוות.

חדשות כיפה אסף בנימין 23/05/07 00:00 ו בסיון התשסז

לפני שנים אחדות, עלה במוחו של קרוב משפחתי רעיון מבריק. האמינו לי, עד אותו רגע לא שמעתי עליו ולא ידעתי על קיומו. לא על הרעיון, אלא על קרוב המשפחה. מסתבר, שגם הוא לא שמע עלי, שאם היה שומע, מה היה מונע ממיליונר שכמוהו להזמין אותי לביקור קל באחוזתו בעמק הסיליקון? חודש אחר כך, אני מוצא את עצמי מתארח בבית מלון בשבת, תחת הכותרת מפגש משפחתי. עשרות בני אדם התאספו לעת ערב בחדר האוכל וטענו כי הם המשפחה שלי. חלקים מהם אף ניסו לפנות אלי ולהוכיח לי את הקשר המפוקפק הזה, אך שהגיעו לבאצי (ההונגרים שבינינו ודאי יבינו) הראשון בדבריהם, התיאשתי. והדודות, אוי הדודות. עד היום זה כואב.

תחושת האמונה שלי בלימוד הגמרא חמימה הרבה יותר כרגע. מסכת יבמות מחבקת אותי ומזכירה לי שאני לא לבד, גם אצלה יש כמה משפחות כאלו. כמה הרבה.

הבנת הקשרים המשפחתיים והבעיות המתלוות אליהם, מהווה את הבסיס ללימוד המסכת. תופעת הגמרות המבוארות למינהן, שזכתה לניכור רב בתחילת דרכה, צוברת תאוצה רבה בשנים האחרונות. לצד שטיינזלץ המפורסם במהדורתו הישנה, נוסף על המדף השוטנשטין, שלמרות מחירו הגבוה (110 ₪ לכרך הגדול, כ- 1-4 כרכים לכל מסכת) פירושיו פשוטים ללומד המתחיל ועמוקים למעיין הסדרתי. השוטנשטין, שהתייחד בעבר בהשארת צורת הדף המקורית, הביא להוצאת המהדורה המחודשת של שטינזלץ- מהדורת וילנא, בה מסודרים הפירושים בצידי דף הגמרא המקורי. הגברת ההתענינות בדף היומי הביאה לשוק ביאורים נוספים, החל מהמתיבתא ועד מאורות הדף. את מרבית ההוצאות נוכל למצוא במהדורה גדולה וקטנה. חלקם אף הקטינו לעשות, ויצאו במהדורת ובלכתך בדרך.

השווה שבכולם, במסכת יבמות לפחות, הוא השימוש בתרשימים, לתיאור המצבים המשפחתיים המורכבים. הגרפיקה, ככל הנראה, מוכיחה את יכולתה במקום שהמלים לא הצליחו.

ראשון מציירי התרשימים על המסכת, הלא הוא שטיינזלץ הוותיק. סגנון הפירוש הקצר והתכליתי שזכה לפופולריות רבה בעבר, מאבד מעט מגדולתו ביחס למבארים האחרים. בעוד שטיינזלץ מקמץ במלים על מנת להספיק להסביר עמוד גמרא אחד בדף גדול, הם אינם חוסכים כלל בדפים, והתוצאה עבת כרס. התרשימים בביאורו של שטיינזלץ מופיעים הן בצידי הביאור, והן במרוכז בסוף הפרק. כמות התרשימים דלה, באופן יחסי, ואופן ציורם מזכיר את העובדה שיצאו לאור לפני שנים מספר. אין ספק, שהנעזר בתרשימי שטיינזלץ יזכה להבין את המציאות המדוברת, אך אם אתה חדש בתחום או מעוניין בפירוט גדול יותר- עבור הלאה.

שוטנשטין. מילת קוד שיכולה להעיד רק על צבע הגמרא אותה אתה מחזיק. אם תיתפס, חלילה, מעיין בספר עם הכריכה הכחולה, תוכל להחשב כאחד שנמאס לו להשקיע בלימוד וכל רצונו להריץ דפים, ובאותה נשימה להראות כמי שמכין עצמו לקראת היותו ראש ישיבה ומעיין בסברות רחוקות. כניסתם לשוק הגמרות הכתה בתדהמה את הלומדים, שעם הזמן הסתגלו אף למחיר הגבוה. אף אחד, אגב, אינו מבין מדוע לקנות ספר במחיר כל כך גבוה, ולקרוא בפתיחה על מאות תורמים... מוציאי הביאור מודעים לקושי בהסבר מסכת יבמות, ועל כן ההערות רבות מן הרגיל. התרשימים אינם מלווים את כל המקרים והסוגיות, ולעתים מצופה מן הלומד שיתאמץ מעט בעברית הצחה ויבין את הדברים בעצמו. באופן כללי הם נאים למראה, אך לפעמים נדמה שניתן היה לפשט מעט בעזרת שימוש במיטב הצורות הגרפיות. מומלץ.

לתואר הקהתי של התרשימים, זוכה ללא כל ספק הספר תלמי שי, שיצא עתה במהדורתו השניה לקראת לימוד מסכת יבמות בדף היומי. הכותב והמאייר, פרופסור יצחק שוה, מביא לפני הלומד איורים מדוקדקים ומושקעים, פרי הלימוד שלו עצמו. הספר יוצא על דפי איכות צבעוניים, ומלווה בסימניה עם מקרא התרשים. ההתמקדות בתרשימים בלבד בלא ביאור הגמרא, מעניקה לכותב את היכולת לתאר כל מקרה ומקרה, ולבאר 581 מקרים ע"י התרשימים. ספר עזר מושלם.

את אחרון הנסקרים אפתח בעניין אחר. זכויות היוצרים של רעיון הדף היומי, לא ניתנים ללקיחה מידי ר מאיר שפירא, שלפני עשרות בשנים יסד מפעל זה. את תחייתו של הרעיון, ביסוסו, גידולו הממאיר והפצתו הברוכה, לא ניתן לקחת מעמותת מאורות הדף היומי והעומד בראשה- הרב קובלסקי. בעבודה יום-יומית רחבה וענפה, מתרחשת מהפכה של ממש בהבאת הלימוד הישיבתי לציבור הרחב. כחלק ממפעל זה, וכתוצאה מהרצון והצורך בהוזלת מחירי הגמרות, החלו במאורות הדף היומי להוציא לפני כמה שנים גמרות בהדפסתם. לגמרות אלו התווסף ביאור, בד"כ מלווה בציורים צבעוניים ומרשימים. כמוהו גם הביאור למסכת יבמות, המלווה בתרשימים מפורטים. שלא כתלמי שי, הצבע נעדר מהם, וגם הדרך בה מבואר התרשים זקוקה לשיפוץ לשוני. המחפש גמרא מבוארת ומתורשמת במחיר סביר בהחלט, ימצא את מבוקשו כאן.

כל לומד ותיק יודע, ולומד מתחיל עוד ידע, כי עוד לא הומצאה המכונה שתשתיל לנו את הגמרא בתוכנו. גם אם הומצאה כזו, ודאי עוד לא הומצאה זו שתשתיל לנו את שיטות הראשונים, והאחרונים, והפוסקים, והסברות הקולחות היוצאות מעצמנו. אין תחליף, כך אומרים, לעמל המתבקש בלימוד התורה, ובלימוד הגמרא בפרט. למד בגמרא זו, למד באחרת, ובלבד שתלמד..