תחרות בית הכנסת הירוק

המועצה לישראל יפה מקיימת תחרות ראשונה מסוגה, במסגרתה ייבחרו בתי הכנסת ה"ירוקים" ביותר למחוז שרון ושומרון

חדשות כיפה אורי פולק 15/02/11 00:00 יא באדר א'

תחרות בית הכנסת הירוק
dlisbona-cc-by, צילום: dlisbona-cc-by

לראשונה בישראל מקיימת המועצה לישראל יפה, ביוזמתו של סניף השרון והשומרון, תחרות "בית הכנסת היפה", אשר תציין לשבח את בתי הספר "הירוקים" ביותר מבחינת השמירה על איכות הסביבה.

ליסה כהן, יוזמת התחרות, מסבירה כי מטרתה היא לעודד את טיפוח בתי הכנסת וחזותם ועידוד הקשר בין יהדות לשמירה על איכות הסביבה, חינוך סביבתי ודרך חיים "מקיים". כהן מסבירה בשיחה עם כיפה כי "בתי הכנסת אמורים להיות המקום האידיאלי לשילוב בין היהדות לסביבה, חיבור בין התורה לשמירה על העולם. בתי הכנסת הם המוסדות היחידים כמעט שבהם מתייצבים האנשים באופן וולונטרי וככזה בית הכנסת מהווה בית שני לאנשים רבים ומכאן החשיבות לעידוד טיפוחו והפיכתו לידידותי לאדם ולסביבה".


(צילום אילוסטרציה: מיכאל יעקובסון-cc-by)


לאחר שביקרה בעשרות בתי כנסת, מסבירה כהן כי יש לא מעט מה שאפשר לשפר. "הרבה בתי כנסת קיבלו על עצמם לעשות שימוש נבון יותר בכלי ההגשה, אשר בדרך כלל עשויים מפלסטיק. גם את הנורות אפשר להחליף בחסכוניות יותר ובעיקר להתקין "חסכמים" אשר מסייעים לחסוך כמחצית מכמות המים לנטילת הידיים ולהשקייה", היא מסבירה.

התחרות בוחנת את חזותם החיצונית של בתי הכנסת, את פנים המבנה ובטיחותו, גם את הפעילות לקהילה - גם כלפי חברי בית הכנסת וגם כלפי הקהילה בה ממוקם בית הכנסת - זאת לצד יוזמות סביבתיות הכוללות חיסכון במים ואנרגיה, גננות שחוסכת במים, כלים חד פעמיים מתכלים וכיוצא באלו.

"בעיניי, על החברה הדתית להוביל את כל נושאי הקיימות והשמירה על הסביבה. אין כמו בית הכנסת בשביל להתחיל זאת", מנמקת כהן אשר מציינת כי לעת עתה "ישנה היענות יוצאת דופן בתחרות האזורית לשרון-שומרון. אני מניחה כי הפידבקים החיוביים יובילו לתחרות כלל-ארצית אשר בוודאי תסייע לקידום חשיבות הנושא".