רב ציוני לירושלים?

מועמדי הציבור הדתי-לאומי לתפקיד רב ראשי לירושלים הם הרב אריה שטרן והרב יוסף כרמל

חדשות כיפה אדם צחי 02/02/09 00:00 ח בשבט התשסט

רב ציוני לירושלים?

הבחירות לראשות רבנות העיר ירושלים מתקרבות, ועמן הלחצים הפוליטיים המגוונים. כפי שפורסם בכלי התקשורת השונים, השתכנע הרב יצחק דוד גרוסמן להגיש מועמדות לתפקיד, ומולו ניצב בנו של הרב ישראל מאיר לאו, משה חיים לאו. המועמד הסרוג שיתייצב מולם ביום הבחירות יהיה, ככל הנראה אחד מן השניים: הרב אריה שטרן, ראש "מכון הלכה ברורה", או הרב יוסף כרמל, ראש מכון "ארץ חמדה" לדיינות, ואב בין הדין "משפט והלכה בישראל" המאגד את שלושת בתי הדין לממונות בירושלים, תל אביב וחיפה. למרות שייתכנו מועמדים נוספים שיעלו בהמשך, כרגע אלו הם המועמדים המרכזיים שמציעה הציונות הדתית.


המתמודדים עדיין לא הגישו את מועמדותם באופן רשמי, שכן השניים מבינים כי אם יהיה מתמודד ציוני אחד מול הרבנים החרדים יגדל סיכויו להבחר ולכן הם מעדיפים לנהל את המרוץ עוד לפני בחירת הועדה בתקווה שכך יתעצם כוחה של הציונות הדתית. הרב שטרן משוכנע כי הפעם ישנה עת רצון לבחירת רב ציוני לעיר : "כרגע את ראש העיר הוא זה שמוביל את התהליך. זה נושא שמאוד חשוב ואמיתי אצלו, ולכן הוא מנסה למצוא את הדרך הנכונה לבצע את זה".

הגוף הבוחר נשלט ע"י ש"ס

הגוף הבוחר את הרב הראשי לירושלים מונה כ-48 נציגים: נציגי עירייה, נציגים שממנה שר הדתות (16 נציגים) וגבאי בתי הכנסת הגדולים בעיר. הרכב הנציגים הינו על פי תקנות חדשות שחוקק שר הדתות יצחק כהן (ש"ס). ככל הידוע, רוב חברי הגוף הבוחר כיום כפופים בישירות ובעקיפין לרב עובדיה יוסף, שיתמוך ככל הנראה, ברב גרוסמן. גם הרב יוסף שלום אלישיב, מנהיג הפלג הליטאי תומך בו, ולכן גבוהים סיכוייו להיבחר.


יש סיכוי? (הרב אריה שטרן צילום: אתר הלכה ברורה)


לפני כחמש שנים נפטרו שני הרבנים הראשיים של ירושלים, הרב שלום משאש והרב יצחק קוליץ, ומאז לא כיהן רב ראשי בירושלים. אחרי שנים של קפאון, נרשמה לפני כחצי שנה האצה פתאומית בהליך בחירת הרבנים לעיר, שכללה תקנות חדשות שחוקק השר יצחק כהן מש"ס, בנוגע לגוף הבוחר. בתגובה הגישו ניר ברקת וח"כ אורי אריאל עתירה כנגד התקנות החדשות, המעניקות, לדבריהם, משקל גדול מאוד להשקפתו של השר, הממנה את הגוף האחראי על בחירת הרבנים. אריאל וברקת ביקשו לדחות את הבחירות לרבנות הראשית בירושלים עד לאחר הבחירות המוניציפאליות, עתירה שנתקבלה בבג"צ. השופט אליקים רובינשטיין הורה לשר לשירותי דת ומשרדו "להימנע מלעשות כל פעולה אשר תביא או הקשורה להליך של בחירתם של רבני עיר על פי התקנות החדשות".

ראש העיר ניר ברקת קבע לפני שנבחר ולאחר בחירתו כי "רב ראשי מן הזרם הציוני, הוא הכרח בעיר בה 70% מהאוכלוסייה היהודית איננה חרדית ובעלת צרכים ייחודיים משלה", ולפיכך צפוי, ככל הנראה, מאבק כוחות בין ראש העיר לגוף הבוחר.

הרב רפי פוירשטיין, יש לרבני הציונות הדתית סיכוי?

"קודם כל, יש גם בגוף הבוחר גם נציגי קהילות שלא כפופים לש"ס. מלבד זאת, ראש העיר ניר ברקת התחייב מספר פעמים שהרב הראשי האשכנזי בירושלים יהיה רב ציוני דתי, ואנחנו מצפים שש"ס תכבד את ההסכם. אתמול (א) התקיימה פגישה של רבני הקהילות של הציונות הדתית בירושלים עם ראש העיר וסגנו, וראש העיר הכריז בפני כל הציבור שהוא מחויב לעניין של רב עיר ציוני דתי. זה אמנם לא מחייב את הגוף הבוחר, אבל לראש העיר יש הרבה כוח".


לגבי הפרסומים בתקשורת בדבר התמיכה החרדית ברב גרוסמן, משוכנע הרב אריה שטרן כי אינם נכונים: "אני לא חושב שזה נכון. אני לא יכול לדבר בשמם של הרב עובדיה והרב אלישיב, אבל כמה שאני מבין זה לא ככה. לפי דעתי, לפחות אצל הרב עובדיה, זה לגמרי פתוח, במיוחד בנושא הרב האשכנזי, והוא אפילו די נוטה לתמוך במועמד ציוני שייבחר ושיהיה מתאים".


מש"ס נמסר כי "בנוגע לרב הספרדי וגם לאשכנזי, עמדתו של השר בגוף הבוחר הוא משקל ידוע. מעבר למשקלו בגוף הבוחר, לא מתערב השר בכל הליך הבחירה, וכמובן שהתמודדות פתוחה לכולם".