רבנים של כ-ו-ל-ם

השבוע נורתה יריית הפתיחה של פרויקט "קהילות פתוחות" שנועד להפוך רבנים ל"מנהיגי קהילה", ובתי כנסת ל"מרכזים קהילתיים"

חדשות כיפה אדם צחי 24/03/09 00:00 כח באדר התשסט

רבנים של כ-ו-ל-ם
נתנאל דיין, צילום: נתנאל דיין

עבור ישראלים רבים, המפגשים היחידים עם הממסד הרבני הוא במהלך ציוני הדרך של מעגל החיים היהודי - ברית מילה, בר מצווה, נישואין, גירושין, ואבלות. יוזמה חדשה של רבני צהר והישיבה יוניברסיטי מנסה לשנות את המצב הזה באמצעות פרויקט חדש - "קהילות פתוחות", שמטרתו להפוך את הרב למנהיג קהילה, ואת בית הכנסת - למרכז קהילתי תוסס שכל ישראלי ימצא בו עניין. שם המשחק: רלוונטיות. המודל מבוסס על דמות רב הקהילה בצפון אמריקה, המהווה מנהיג קהילתי משמעותי לצד היותו פוסק הלכה, והדרך לממש אותו בפועל נשענת על ניסיונו של המרכז לעתיד היהדות בישיבה יוניברסיטי.

יריית הפתיחה של הפרויקט הייתה הסמינר שנערך בסוף השבוע האחרון ל-40 רבנים ומנהיגי קהילות מכל הארץ, במהלכו עברו המשתתפים מגוון של סדנאות עבודה, הרצאות ודיונים, תוך מיקוד על הסוגיות העומדות בפני החברה הישראלית, כגון החוסר בערכים יהודיים בשיח הציבורי, ובהזדמנות לבטא את החזון האישי של הרב לעתיד הקהילה. באחת מההפעלות היו צריכים הרבנים ומנהיגי הקהילות להתייחס לכ-20 תכונות שונות שיוצגו באמצעות קלפים, ולדרג את מערכת התכונות המתבקשת, לדעתם, מרב הקהילה. התוצאות, כפי שניתן לשער, לא תמיד חפפו זו את זו.

על פי התכנון, הישיבה יוניברסיטי וארגון צהר יכשירו לאורך 10 השנים הקרובות למעלה מ-400 רבנים נבחרים מכל רחבי הארץ, באמצעות תוכנית שתשכלל ותפתח את תפקיד הרב בקהילה והתמודדותו עם האתגרים מולם הוא עומד. הרב רונן נויבירט, מנהל הפרויקט, אמר כי "המטרה שלנו היא להפוך רבנים לרלוונטיים ונגישים יותר עבור כל קבוצות הקהילה ולקדם את בית הכנסת כמרכז קהילה וכחוף מבטחים לישראלים -דתיים וחילונים כאחד".


להפוך את בית הכנסת למרכז הקהילה (צילום: מיכאל יעקובסון-cc-by)


הרב דוד סתיו, ממקימי ארגון צהר, מספר כי הסמינר שנערך בסוף השבוע היה הראשון ששילב בין רבני קהילות לגבאי קהילות: "המשמעות היא שלראשונה הופגשו הרבנים עם מערכת הציפיות של הציבור, ומנהיגי ציבור עם מערכת הציפיות של רבנים. עבדנו בעיקר באמצעות סדנאות קבוצתיות שעוסקות בקביעת חזון ובתיאום ציפיות בין הרב והקהילה. גילינו גם שישנם הבדלים משמעותיים בין הקהילות השונות בנוגע לציפיות שלהן מהרב. ערד היא לא גבעתיים. אפשר להגיד שהסמינר הזה היווה התחלה של תהליך לקראת קהילות ישראליות פתוחות".

מה חסר היום לרבנים כדי להפוך למנהיגי קהילה?

חסר להם המון דברים, אבל בעיקר זמן ומיומנויות של טיפול במצבי משבר, של דרכי תורת הנאום, ושל ארגון קהילה. הרבה פעמים חסרה הבנה של מהות התפקיד - הרבה רבנים גדלו על התפיסה לפיה רב אמור לתת שיעור או לענות לשאלות בהלכה, והם לא מודעים לכך שהרב כיום צריך להיות אוזן קשבת וכתף תומכת במצבי משבר של אנשים.

אתה מאמין שהחברה החילונית בישראל מוכנה נפשית לקבל לתוכה רב בתפקיד של מנהיג?

אני חושב שהיא כוספת לדבר כזה. היא מחכה ומתגעגעת לדמויות שמנהיגותם לא תבוא מכוח סמכות כלשהי, אלא מכוח אישיות ודוגמא אישית.

אני מבין שיש כבר קהילות שבהן הדגם של "רב קהילה" כבר עובד.

בוודאי. אנחנו כבר חצי שנה בשטח. הכנסנו רבני קהילה ל-12 קהילות ברחבי הארץ, והם עובדים על פי המודל. קהילות מהדר גנים, מרעננה, מבת ים, מערד, מקריית גת, מירושלים. הקהילות מאוד מרוצות.

איך מתפקד הרב בקהילות הללו?

מלבד תפקידו לתמוך ולעזור לאנשים במצבי משבר, מתפקידו לפתוח את בית הכנסת לציבור החילוני, ולעודד אותו לבוא. יש מקומות שזה קורה בהצלחה גדולה, יש מקומות שפחות, צריך זמן כדי לבצע את השינוי.


למה שהציבור החילוני יבוא לבית הכנסת?

מאותה סיבה שבארצות הברית הוא מגיע לבית הכנסת. כי הרב קרוב לקהילה, נכנס לגני הילדים, לבתי הספר השכונתיים, מארגן קריאת המגילה לחילונים, מארגן להם שמחת תורה, שירגישו שהם רצויים.