• בין ישראל לעמים

    "ברכותיו אלה של משה נכתבו משום שהן מהוות נבואה שהוצרכה לדורות. ולכן צריכים אנו לקרא אותם בעיון ולנסות לראות מה אומר לנו משה בדורינו אנו ובכל דור ודור בברכותיו בפרט ובמה שנכתב בתורה או אף במה שנעדר ממנה בכלל."

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב

    פרשתנו פותחת בפסוק: "וזאת הברכה אשר .." ולאחריה במקום פרוט הברכות , מסופר על אומות העולם שסרבו לקבל את התורה.המפתח להבנת הצורך בפתיח הזה הוא מפסוק "תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב". שהרי יודעים אנו שקיימו האבות כל התורה כולה, אם כן מה תוספת מוסיפה לנו התורה באמרה לנו שמשה ציוה את התורה?

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • משה איש האלקים

    פרשה זו מצויים בה דברי משה האחרונים, ברכה לשבטים וברכה לעם כולו, ומתוארת בה מותו של משה וקבורתו ובה מתואר משה לראשונה "איש האלהים"..

    פרופ' נחמה ליבוביץ' ז

    19/12/02 00:00

  • שמחת תורה בסיום התורה והתחלתה

    פרשת וזאת הברכה מיוחדת בכך שהיא אינה שייכת למחזור שבתות השנה אלא דוקא לשמחתה של התורה... – האם השמחה היא על הסיום או על ההתחלה ?

    ירחם שמשוביץ

    19/12/02 00:00

  • כל התורה כולה על רגל אחת

    בשירה, שלא כמו בפרוזה, ישנו צורך לקרוא "בין השורות", להרגיש את הדברים הכתובים וגם את הדברים שאינם כתובים.על כן נקראת התורה שירה, כיון שישנם בתורה עניינים שאי אפשר לכותבם כמות שהם. רק לב טהור, בעל הכח להרגיש דברי אלוקים חיים יכול להבין ולהשיג את הצד השירי שבתורה - הצד הנשמתי והפנימי שבתורה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/12/02 00:00

  • פרשת קרח

    מה עושה מנהיג בשעה שמרד המונים פורץ בפתח אוהלו? בכל עם ולשון, ובכל תקופה בהיסטוריה האנושית, היה המנהיג מעמיד כיתת יורים מול ההמון ופוקד: "אש".

    הרב יעקב מאיר

    19/12/02 00:00

  • מטרת הוויכוח והמחלוקת

    "איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים? זו מחלוקת הלל ושמאי, ושאינה לשם שמים? זו מחלוקת קרח וכל עדתו". מדוע לא אמרו חכמים את שמות החולקים ?

    הרב נועם צחור

    19/12/02 00:00

  • יש קונה עולמו, יש מאבד עולמו, בשעה אחרת

    בפרשת בראשית מתבקש האדם להעניק שמות לבעלי החיים. ממדרגה בה לאדם יש יכולת יותר מהמלאכים האדם יכל רק לרדת...

    אליהו קפלן

    19/12/02 00:00

  • מבראשית ועד לעיני כל ישראל

    פרשת וזאת הברכה מסמלת סגירת מעגל ואנחנו סוגרים מעגל בהקפות של שמחת תורה.מה בין הפרשה לחגים - הרב זוין מסביר.

    רב שלמה יוסף זוין

    19/12/02 00:00

  • וה' האמירך היום

    הרב פילבר במאמר לפרשת כי תבוא מדבר על אחת הבעיות של עם ישראל - חוסר המודעות לייחודו של העם.

    הרב יעקב פילבר

    19/12/02 00:00

  • כולנו רוצחים

    על רקע המציאות שלנו בה הרג הוא מעשה לצערנו יום יומי מנסה הרב גרילק להבין את מעשה "עגלה ערופה" המוזכר בפרשת כי תצא.

    הרב משה גרילק

    19/12/02 00:00

  • לספר בשבחה של ארץ ישראל - תשובת המשקל לחטא המרגלים

    חטא המרגלים הינו חטא שהביא להרבה אססונות בעקבותיו. הרב אליהו קפלן מסביר את החטא ואת התיקון...

    הרב אליהו קפלן

    18/12/02 00:00

  • איסור הפלגנות בישראל

    בעית האחדות בעם ישראל לא נולדה אתמול... התורה כבר הזהירה אותנו בענין. הרב ערוסי מסביר זאת בנוגע לפרשת ראה.

    הרב רצון ערוסי

    18/12/02 00:00

  • ואהבתם את הגר

    התורה מציינת בברור את ההבדל בין ישראל לעמים. האם ההבדלה פירושה ניתוק מוחלט בין ישראל לעמים ? - על מעמדו של הגר לפרשת עקב

    הרב יעקב פילבר

    18/12/02 00:00

  • כי חזק הוא ממנו

    כיצד לומדים אנו מחטא המרגלים שאין הלימוד עיקר אלא המעשה?

    ירׂחם שמשוביץ

    18/12/02 00:00

  • אמונה אל מול ראליה

    מהו בעצם חטאם של המרגלים? והיאך צריך להיות האיזון בין אמונה לריאליה?

    ירׂחם שמשוביץ

    18/12/02 00:00