• ועלו מושיעים

    ". ואכן הפטרת השבת מתארת לנו את העתיד לקרות באחרית הימים בעת שיעלו המושיעים (משיח בן יוסף ומשיח בן דוד) לשפוט את הר עשו על כל הצרות שגרמו לישראל…" – על יעקב ועשו לפרשת וישלח

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • מה היה חסר בצדקותו של יעקב?

    כעת, לאחר 20 שנים בין הגויים, חוזר יעקב להפגש עם עשו. מדוע כעת יעקב חושב שעשו יקבל אותו בשלום? מה קרה משך 20 שנים אלו שעכשיו יעקב מעיז לחזור? האם הוא חושב שכעת עשו שכח הכל?

    הרב משה ברגמן

    01/07/03 00:00

  • כף ירך יעקב

    " פרשת וישלח נראית כפרשה המדגימה את מכלול הבעיות של השיבה מן הגלות…" – על המאבק בין יעקב למלאך ועל המצבנו אנו…לפרשת וישלח

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • כחה של נחישות

    "וילך (עשו) אל ארץ - מפני יעקב אחיו". עשו נשא נשים מבנות כנען ובניו נולדו בארץ כנען ורכושו מארץ כנען. ואילו יעקב נשיו - מחרן, בניו- מחרן, רכושו - מחרן, ואם אין מקום מרעה לשניהם על מי לעזוב לפי שורת הדין וההגיון?על כוחה של נחישות ועל הבנת תפקידו של עשו בהעמקת זהותנו על ארץ ישראל.

    הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות

    01/07/03 00:00

  • תעוזה של מנהיג ''ולא האמין ולא עלה''

    לאחר חלום הסולם מתעורר יעקב ומגיב "אכן יש ד' במקום הזה ואנכי לא ידעתי" ומיד אחר כך מוסיפה התורה "ויירא ויאמר מה נורא המקום הזה…" (שם יז). מה מקומה של יראה זו?

    01/07/03 00:00

  • האמצעים והתכלית

    ויעבד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אתה. פסוק זה מעלה שאלה ידועה, הרי טבע העולם הוא הפוך, שהאהבה והשתוקקות לדבר, גורמת לכך שהדרך אליו תראה ארוכה יותר, ומדוע אצל יעקב האהבה גרמה ל"קיצור הזמן"?

    הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות

    01/07/03 00:00

  • לפרשת ויצא

    בהגדה של פסח משווים את לבן הארמי לפרעה. ירחם שמשוביץ מנסה להבין כיצד ניתן להעלות על הדעת השואה כזו בכלל…

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • בית אלקים ושער השמים

    "פרשת השבוע ממשיכה את סיומה של הפרשה הקודמת בה צווה יעקב ללכת פדנה ארם. גם הפטרת השבת פותחת בתיאור זה ..."

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • קשוט עצמך תחלה

    מתוך התנהגותו של יעקב כלפי הרועים בפרשה, ניתן ללמוד כמה דברים על מצות התוכחה.

    הרב י. שמיר

    01/07/03 00:00

  • יוסף בגימטריא ציון

    בפרשת ויצא מסופר על הולדת יוסף ומיד לאחר מכן מבקש יעקב לחזור לארצו… מדוע דווקא עכשיו ועל משמעות הולדת יוסף.

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • לחם הנשמה

    "וכשקוראים פסוק מהתנ"ך על מנת להבינו נכונה, צריך לקרא לא רק את המילים עצמן, כי אם גם את הטעמים…" – על "חלומו" של יעקב לפרשת ויצא

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • וידבר העם באלהים ובמשה

    המלחמה עם הכנעני הסתיימה, וישראל ממשיכים במסעם ושוב מתלוננים. תלונה זו של ישראל אינה התלונה הראשונה בפרשתנו. בעת ישיבתם בקדש, לאחר מות מרים, התלוננו ישראל מרה עד כדי מריבה עם משה. למרות התלונות הקשות ולמרות הכפירה בטובה של הוצאתם ממצרים, הקב"ה נותן להם חפצם בלא כל הערה או נזיפה על התנהגותם. אולם בפרשתנו שהטענה היא דומה, תגובת ה' היא חריפה מאד. התלונות הם לכאורה דומות אך התגובה שונה בתכלית; מדוע?

    הרב כרמיאל כהן

    29/06/03 00:00

  • מאספסוף לאסיפת זקנים - התנהגות בעת משבר - לפרשת בהעלותך

    מטיפולו של ה' בענין "קברות התאוה", ניתן ללמוד רבות על דרך ההתמודדות עם בעיות וקשיים המתעוררים בחייו של עם ישראל. מהפתרון המיידי, דרך הפתרון לטווח הארוך ועד למציאת שורש הבעיה. לפרשת בהעלותך

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    27/06/03 00:00

  • ''לא תעמוד על דם רעך'' - לפרשת קדושים

    כאשר חברך נופל, נכשל, לא תלך רכיל, אל תוסיף נפילה על נפילתו בצורה אקטיבית בכך שתרכל עליו כלפי אחרים, ואף לא תעמוד על דמו, ותמתין לנפילתו בצורה פאסיבית. עליך מוטלת החובה להתערב כדי להציל את הנופל. זהו חידושה של התורה, העומד בניגוד לעולם החי, בו שולטים חוקי התחרות, וכדי לעמוד על כך הביא רש"י את המקרה המיוחד של אדם הטובע בנהר וחיה או ליסטים באים עליו ומנצלים חולשתו. לפרשת קדושים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    27/06/03 00:00

  • קורח - ראשון הציניקנים בישראל - לפרשת קורח

    כך נהגו האנטישמיים לצייר את היהודי כאדם בעל אצבעות ארוכות הנכנסות לכל מקום ונוטלות ממנו את חלקן. כל תמונה אפשר לתאר בצורה צינית. נוף נפלא אינו אלא כמה עצים ואבנים, נתינת צדקה אינה אלא סחיטה וספר תורה אינו אלא עור של עגל שאיזה יהודי זקן שפך עליו דיו... לפרשת קורח

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    26/06/03 00:00

  • המקושש והחסיד - הפורץ והגודר - לפרשת שלח לך

    המקושש רצה ללמד שהמדבר אינו מקום לחיות בו, וכל מי שחפץ בחיים מתוקנים צריך לשאוף לארץ ישראל. בכך רצה לתקן את חטא המרגלים. במעשהו הוא ביטא את הרעיון שבמדבר אין ערך לקיום מצוות. המצוות שייכות לתיקונו של עולם, ובעולם של הפקר ותהו אין להן משמעות. לפרשת שלח לך.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/06/03 00:00