• צרור את המדינים

    מעשה הקנאות של פנחס גרם לעצירת המגפה אך לא לסיומה של הפרשה: "וידבר ה' אל משה לאמר. צרור את המדינים והכיתם אותם"... מה טעם נצטוו ישראל לנקום רק מאת המדינים ולא גם מאת המואבים, הלא גם הם היו שותפים פעילים בהחטאת ישראל?

    הרב כרמיאל כהן

    13/07/03 00:00

  • האמת, האמונה והרצון

    "...כל התורה היא כולה קודש וכולה אמת, וכבר עסקנו בפרשת בלעם מבחינה זו, שאמרה התורה שהקב"ה הפך את הקללה לברכה. היינו שלמילים עצמם שבלעם השתמש בהם בכוונה לקלל נתן הקב"ה משמעות של ברכה. ולכן ניתן להבין ממה שהוא אמר מה היתה כוונתו..."

    ירחם שמשוביץ

    09/07/03 00:00

  • הן עם לבדד ישכן

    על כורחו נאלץ בלעם לוותר על רצונו ללכת עם שרי מואב ולקלל את ישראל. אך בלעם רוצה ללכת, ולכן הוא משנה 'קצת' מדברי ה'. הפעם הקב"ה מתיר לבלעם ללכת; האם בלעם צדק? האם הכל ענין של עיתוי?

    הרב כרמיאל כהן

    06/07/03 00:00

  • קו פרשת המים - לפרשת חוקת

    בפתחה של כל תקופה חדשה קיימת ההזדמנות לחזור אל המגמה הראשית, לתקן את המציאות ולהתחיל בחיים חדשים מתוקנים ושלמים. ההיסטוריה מלמדת שמעולם היתה הבחירה בדרך הקשה החל מגן עדן וחטא אדם הראשון דרך מתן תורה וחטא העגל ועד לכניסה לארץ ולחורבן הבית. גם בפרשת 'מי מריבה' היתה "הזדמנות" שהוחמצה. לפרשת חוקת.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    03/07/03 00:00

  • שני מלכי האמורי

    "ארץ ישראל היא גם אידיאה נעלה וגם ארציות ריאלית. זו ארץ הקודש שבמרכזה המקדש שיש לשמור על טהרתו וקדושתו כדי ששם נתעלה ונתרומם ונתקרב לשכינה. והיא גם אדמה שלא נניחנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה..."

    הרה''ג יעקב אריאל שליט''א

    03/07/03 00:00

  • בחופש אני עובד מאהבה

    מקובל לראות את החופש כהפסקה בין שנ"ל אחת לחברתה, כשהעיקר הוא שנת הלימודים ומכיון שא"א להחזיק מעמד בלחץ המתמיד של הלימודים יש מידי פעם חופשים. אבל אפשר לראות זאת גם בצורה ההפוכה..

    הרב דוד הורדן

    03/07/03 00:00

  • פי הבאר

    מה טיבו ומה טבעו של פי הבאר שאינו ככל הנסים האחרים המתרחשים בעולם אלא שייך כביכול לסדר מציאות מיוחד הנקרא "דברים שנבראו בערב שבת בין השמשות" ?

    ירחם שמשוביץ

    03/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת קרח

    ספרים בבית, בדים, אשת חייל ועוד , בפנינים לפרשת קורח

    01/07/03 00:00

  • אמת מארץ תצמח

    "חומש "במדבר" מגולל בפנינו תהליך של גיבוש סדרי שלטון ומשפט בעם ישראל לקראת הכניסה לארץ. והנה, ככל שחזון השיבה לארץ מתקרב לכדי מימוש, מתגברים המשברים והסיבוכים..."

    יצחק ויס, עורך-דין

    01/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''תולדות''

    על אהבה ושנאה, חמש החושים חינוך ועוד בפנינים לפרשת "תולדות"

    צוות כיפה

    01/07/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''וישב''

    על מגורי קבע בישראל, מעשה הדיבור, לשון הרע ועוד בפנינים לפרשת "וישב"

    צוות כיפה

    01/07/03 00:00

  • על לשון הרע, על שנאת חינם ועל מחלוקת

    "שמירת הלשון ואיסורי לשון הרע ורכילות אינם ציווי מוסרי בלבד, הם בראש ובראשונה הלכה. האם מהדרים אנו בהלכה זו כשם שאנו מהדרים בכשרות, למשל? האם אין טהרת הלשון שקולה כנגד טהרת הפה?…" – לפרשת וישב

    אליקים רובינשטיין

    01/07/03 00:00

  • תפילת ערבית וקישורה לשמירת ארץ ישראל

    ניתן לומר, כי חידוש גדול מלמדנו יעקב אבינו. אין משמעות לתפילה ללא תחושת החסרון. רק אדם חסר, המפחית במשהו מעוצמתו הפיזית והרגשית, הוא זה שיכול לחוש טעמה של תפילה.

    הרב דב ויסברד

    01/07/03 00:00

  • בעיני אלקים ואדם

    "פרשת וישלח מיוחדת היא בכך שבה מופיע בפעם הראשונה השם "ישראל"." – על משמעות שינוי השם ולמה דוקא "ישראל"

    הרב אליקים שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • שמא יגרום החטא!

    בפרשת וישלח , לפני פגישת יעקב את עשו הוא אומר "כי ירא אנכי אותו" והרי הקב"ה הבטיח כי "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך" האם אין בפחדו של יעקב משום חוסר אמונה ח"ו?

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00

  • מעשה שכם

    "פרשתנו כוללת בתוכה את אחת הפרשיות השנויות במחלוקת ביותר במקרא, שאפילו יעקב ובניו נראים בה חלוקים..." - על מעשה שכם בפרשת ושישלח.

    ירחם שמשוביץ

    01/07/03 00:00