• העלאת הפרטים אל הכלל

    לעומת הנוסח המקובל שאנו רגילים למצא החל מהפרשה הקודמת בכל התורה כולה "וידבר ד' אל משה לאמר" אנו מוצאים בתחילת פרשתנו נוסח שונה "וידבר אלקים אל משה ויאמר אליו אני ד'" ועלינו להבין מה משמעותו של שינוי זה.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • למען דעת כי אין כד' אלקינו

    "בפתח פרשתינו מצווה משה לדבר אל בני ישראל ולומר להם את דברי הקב"ה: "אני ד' והוצאתי... וידעתם כי אני ד' אלקיכם". ותגובת העם היתה "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה"…" –על תגובת העם ופרעה ….

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • המכות כגילוי שמו של הקב''ה

    על דרישתו של משה לשחרר את בני ישראל כדי לעבוד את ד' במדבר עונה פרעה תשובה המחולקת לשלוש, המכות הבאות על מצרים באות לענות על כל השאלות…

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • האני ו''אני ה'''

    הביטוי "אני ה' " חוזר בפתיחת הפרשה פעמים רבות, וגם בהמשך הפרשה הוא מופיע לא מעט. הדבר בולט במיוחד לאור העובדה שבפרשת שמות אין הוא מופיע כלל וכלל. מה ההבדל בין הפרשות ומהו הקשר בין האני האישי ל"אני ה'"

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • ברד-תחילת הסוף?

    בסוף פרשתנו, לפני מכת ברד, הקב"ה שולח את משה להזהיר את פרעה: "כי בפעם הזאת אני שולח את כל מגפותיי אל ליבך..." - על ההבדל בין מכת הברד לשאר המכות ועוד...

    01/09/03 00:00

  • יהודים בגלות – עם ללא תוחלת

    המעיין בפרשתנו (פרשת וארא) ימצא כי הפרדוקס הקיומי של עם ישראל, המוכר כל כך, ממציאות ימינו וממציאות הדורות האחרונים, קיים היה כבר בדורות קדמונים...

    נחמן קידר*

    01/09/03 00:00

  • גלות מצרים – חיסון עם ישראל

    סוד קיומו של עם ישראל מהווה חידה בעיני האנתרופולוגים. עמים ומעצמות עלו על במת ההיסטוריה האנושית, מלאו תפקידים ראשיים או משניים בהצגת "תולדות האנושות", ירדו מעל במה זו ונעלמו לתוך נבכי ההיסטוריה...

    ד''ר יצחק קניגסברג

    01/09/03 00:00

  • מקוצר רוח ומעבודה קשה

    " וישב משה אל ה' ויאמר ה' למה הרעתה לעם הזה למה זה שלחתני. ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך." – על שליחותו של משה ותגובת העם – מתוך פרוש הרלב"ג

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • לפרשת בא

    אחת ההנאות הגדולות בחיים היא לקנות ספר חדש. אני לוקח את הספר ביד, מריח את הריח המיוחד לספר חדש, פותח את הכריכה ומסתכל קודם כל בהקדמה. חשבתם פעם מתי נכתבת ההקדמה ?

    הרב יעקב מאיר

    01/09/03 00:00

  • פרשת וארא

    בפרשת השבוע אנחנו שומעים על התחלת המכות שהכה הקב"ה את המצרים. הקב"ה מכה עשר מכות את המצרים (שבע מהן בפרשה שלנו). מי היה שליחו של הקב"ה?

    הרב יעקב מאיר

    01/09/03 00:00

  • הבאים מצרימה אז והיום

    ספר שמות פותח בפסוק: "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה..." וכבר שאלו הפרשנים, מדוע נקטה התורה בלשון הווה: "הבאים מצרימה", שהרי יעקב ובניו באו מצרימה שנים רבות קודם לכן ולפיכך היה מקום לנקוט בלשון עבר: ואלה שמות בני ישראל אשר באו מצריימה.

    משה רוט, משפטן

    01/09/03 00:00

  • פנינים לפרשת שמות

    על אחריות, על "שמות בני ישראל" - הברית ועוד - בפנינים לפרשת שמות

    01/09/03 00:00

  • ''על הגאולה''

    בסיום הפרשה טוען משה כלפי הקב"ה על התוצאות הקשות של שליחותו אל פרעה והמדרש מספר לנו כי על כך ביקשה מידת הדין לפגוע במשה.מדוע ביקשה מידת הדין לפגוע במשה ומה הקשר בין הפנמת תהליכי גאולתם של עם ישראל לשותפות בכאבם של עם ישראל.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • לפרשת שמות

    בפרשתנו מתחיל להתגלות העיקר לידת עם ישראל, הופעת עם ישראל הממשי והעובדתי. כאן מתגלה האנחנו שלנו כלל ישראל. – על ההבדל בין ספר בראשית לספר שמות , על גילוי מהותנו כעם ועוד.

    01/09/03 00:00

  • מיהו ישראלי?

    על ההבדל הגדול והסיבה, מדוע יוסף זוכה להקבר בארץ ישראל ולא משה. וקשרו המיוחד של עם ישראל לארץ ישראל. לפרשת שמות.

    הרב משה ברגמן

    01/09/03 00:00

  • של נעליך מעל רגליך

    הרב כרמיאל כהן מביא את פרושו של הרלב"ג לענין גאולת ישראל

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00