• נס וטבע

    כאשר חז"ל מבקשים לבטא שדבר מסויים הינו קשה במייוחד הם אומרים "שזה קשה כקריעת ים סוף" והקושי בדבר זה הוא מה קשה כל כך בקריעת ים סוף והרי אין דבר שהוא קשה יותר מדבר אחר על הקב"ה שהוא כל יכול...

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • אחדות הנבראים המביאה לאחדות השם

    בקטע המקדים את שירת הים בפרשתינו, כתוב: "ויושע ד' ביום ההוא את ישראל מיד מצרים...". ועלינו להבין שאין הכוונה פה, להצלה פיסית. המושג ישועה שמשתמשת בו התורה בפסוק, קשורה לגורלו של האדם בהיסתוריה, זוהי ישועה לבריאה כולה דרך עם ישראל.

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • ד' הנלחם לכם - הוא הנותן כח לעשות חיל

    פרשת בשלח ממשיכה את סדר גאולת ישראל ומתחילה בתיאור הליכתם של בני ישראל במדבר לאחר יציאתם ממצרים ולפני כניסתם לארץ. כאשר אנו מתבוננים בפרשה יכולים אנו לראות שישנה ניגודיות בין מה שמתואר בתחילת הפרשה למה שממשיך ומתרחש לארכה של פרשתנו וכן בהמשך התורה…

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00

  • ''הנס והאמונה''

    האם אלה שחזו כיצד הקב"ה בוקע ים והופך מים לחרבה, אינם מאמינים שניתן להוציא מים מהמדבר? שינו סדרי הטבע לא הטביע את חותמו בנפשות? האמונה הגדולה יכולה להחזיק מעמד רק שלושה ימים?!

    הרב חגי גרוס *

    01/09/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''בשלח''

    על מידותיו של האדם, כפיות טובה, אמונה ושירה, רפואה ועוד - בפנינים לפרשת בשלח.

    01/09/03 00:00

  • כל תינוק נופל - וקם

    קריעת ים סוף, ושירת הים שבאה בעקבותיה, היו עליה רוחנית עצומה לעם ישראל.חז"ל אומרים שאפילו שפחה ראתה על הים מראות שהנביאים לא זכו להם. היה זה גילוי שכינה עליון ביותר, שרומם את העם לדרגות גבוהות.אולם מיד לאחר קריעת ים סוף מתלונן העם. השאלה זועקת. לפני רגע נקרע הים, וכבר "וילונו העם"? האם אין למעמדים רוחניים כאלה כל השפעה לטווח ארוך? מהי התועלת בהתגלות שכינה עליונה כל-כך, אם מיד אחר כך יורד העם למדרגות כה נמוכות?

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • ''עד בואם אל ארץ נושבת''

    " צריך ביאור מדוע בסוף ארבעים השנה התלוננו בני ישראל על המתנה הנפלאה שכל כך עזרה להם וכל כך שמחו בנתינתה" – על מתנת ה מָן .

    01/09/03 00:00

  • מה תצעק אלי

    בני ישראל יוצאים ממצרים. שנות השעבוד הגיעו לקיצן.אמנם, כך היו סבורים ישראל, אך פרעה לא היה סבור כן...

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • גרות, מילה וקורבן פסח

    חיוב כרת, ח"ו, מצוי בתורה כעונש על מעשה אסור. חומרת העבירה בפועל- בקום ועשה על דבר ד' היא המחייבת עונש כה חמור. אך ישנם שני מקרים היוצאים מכלל זה…

    01/09/03 00:00

  • ראו כי רעה נגד פניכם

    "ויאמר אלהם יהי כן ה' עמכם כאשר אשלח אתכם ואת טפכם ראו כי רעה נגד פניכם. לא כן לכו נא הגברים ועבדו את ה' כי אֹתה אתם מבקשים ויגרש אתם מאת פני פרעה…" - כיצד התהפך ה"יהי כן" שבפסוק י ל"לא כן" שבפסוק יא? האם פרעה הסכים לשלחם ומיד חזר בו?

    הרב כרמיאל כהן

    01/09/03 00:00

  • בין הורים לילדים

    שלשה מתוך ארבעת הבנים שבהגדה מופיעים בפרשתנו. שאלת הבן החכם, המופיעה בספר דברים, היא בעצם שאלת קביעותם של ערכים בדורות משתנים. "כיצד ייתכן", שואל הבן את אביו, "שאותם עדות, חוקים ומשפטים, אותם ערכים ואותו עולם מושגים, שחייתם איתם ביציאת מצרים ובמדבר, יהיו תקפים לנו כשניכנס לארץ ישראל, הדורשת אתגרים חדשים כמו מלחמה, התיישבות וכדו'?!". - שיחה לפרשת בא

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/09/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''בא''

    על החמץ, הגאולה , החודש ועוד בפנינים לפרשת בא.

    01/09/03 00:00

  • עבדי הקב''ה

    " יציאת מצרים לא הייתה בגדר הפתעה... מה טעם לא ציווה אותם ריבונו של עולם להכין את הלחם קודם ליציאה ולהיות מוכנים לכל דבר ? מדוע הייתה יציאת מצרים להפתיע את עם ישראל ולגרום להם לצאת ממצרים בשעה שמשארותם צרורים, ולא התנהלה כהמשך לתכנון מראש אשר הכין את היציאה כולה ?"

    הרב יובל שרלו

    01/09/03 00:00

  • מצווה קודמת למעשה

    "אמר ר' יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מהחודש הזה לכם שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל...". כך פותח רש"י את פירושו לתורה, ולמדנו שכל מה שקראנו עד פרשה זו – אינו אלא הקדמה ומבוא לתורה...

    הרב דוד גרינולד

    01/09/03 00:00

  • מי לא יצא ממצרים?

    האם שש מאות אלף אלו, היו כל צאצאי אברהם יצחק ויעקב באותו דור? האם היו יהודים נוספים, שלא רצו להצטרף למשה ויוצאי מצרים? אנו רואים בדורנו, שיש יהודים רבים שטוב להם בארצות מגוריהם בחו"ל. מבחינתם זהו מושבם הקבוע. האם יתכן שכך היה גם בעבר, שהיו יהודים שלא רצו לצאת ממצרים אלא להשתקע ולהשאר בה?

    הרב משה ברגמן

    01/09/03 00:00

  • בני בכורי ישראל

    לאחר שמשה יוצא מבית פרעה הוא מקיים דו-שיח עם הקב"ה על כשלון שליחותו, באמצע דו-השיל מפסיקה התורה את הבאת הדברים ומתחילה בתיאור תולדות בית יעקב…מדוע ההפסקה ומה הקשר?

    ירחם שמשוביץ

    01/09/03 00:00