• יחס הנגלה והנסתר - לפרשת משפטים

    בזוה"ק על הפרשה ישנן כמה דרשות על הפסוק: "וכי ימכור איש את בתו לאמה לא תצא כצאת העבדים."במבט שטחי, נראות דרשות אלה רחוקות - הזוה"ק לוקח פסוקים שנאמרו על דיני אמה עבריה ודן בענייני נשמות - מהו הקשר בין הדברים?אולם במבט מעמיק, ניתן ללמוד דוקא מדברי הזוה"ק האלה על היחס הנכון בין הנגלה לנסתר.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    01/11/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''משפטים''

    על מידת הענווה, בריאות , עבדים, קשר, שמירת הלשון ועוד בפנינים לפרשת משפטים

    01/11/03 00:00

  • תיבת נח - מודל התנהגות בעת סערה - לפרשת נח

    עולם הישיבות בדורנו, הוא מעין תיבת נח. בחוץ משתוללת סערה והמשך חייו של האדם בצורה הרגילה, עלול להשחית את כוחותיו ולהזיק לנפשו. על כן, מתכנס האדם, ואף הציבור, בתוך התיבה - הישיבה, ושם בונה ומחזק את כוחותיו. אמנם אין זה מצב נורמלי של חיים, אך "מאסר זמני" זה הכרחי כדי לחזק את הכוחות לקראת חיים בחופש ובעוצמה. לפרשת נח.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    30/10/03 00:00

  • והארץ היתה תהו ובהו... ורוח אלוקים מרחפת...

    מה הוא הקשר בין ה"תוהו ובהו" ובין "רוח האלוקים המרחפת"? מדוע לא נברא העולם מסודר, מה היא מטרת הבריאה הבלתי-מסודרת?

    נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' משה קוה

    27/10/03 00:00

  • שמים או ארץ נבראו תחילה?

    מתניה ידיד

    26/10/03 00:00

  • האדם, עץ החיים ועץ הדעת טוב ורע

    כשמודיע הקב"ה לאדם על האיסור לאכול מעץ הדעת טוב ורע, הוא אומר: "כי ביום אכלך ממנו מות תמות", ומנגד הנחש אומר לחוה: "לא מות תמותון" - וכך היה. הכיצד הדבר?

    הרב ישראל רוזנברג

    23/10/03 00:00

  • יסוד ושורש האמונה: הכל צפוי והרשות נתונה

    אחד הדברים הבולטים ביותר בכל סיפורי פרשת בראשית, החל מהראשון שבהם - מעשה בראשית - הוא שעל אף שהקב"ה מופיע ככל-יכול ויודע-הכל, אין הוא פועל בתור שכזה.

    ירחם שמשוביץ

    22/10/03 00:00

  • אין זאת, אלא תורה.

    "כָּל אֵלֶּה שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל שְׁנֵים עָשָׂר וְזֹאת אֲשֶׁר דִּבֶּר לָהֶם אֲבִיהֶם וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם". כך מסתיימת ברכתו של יעקב ואמרו חז"ל שמשה התחיל במה שיעקב סיים. יעקב סיים בזאת ומשה התחיל בזאת...

    ירחם שמשוביץ

    16/10/03 00:00

  • מהן תוצאות ההגרלה? - לפרשת האזינו

    הגורל בין ה' והמלאכים על העמים מבטא, כי האנושות כולה גוף אחד היא, וכולה שייכת ליושבי מרום, וכן לה'. אלא שכל אחד קיבל חלק, וה' "זכה" שעם ישראל יעלה בחלקו, אך אין זה סותר שכל העמים שותפים בתוך מלכותו של ה'. האנושות היא יחידה אחת המחולקת, ולא אוסף של יחידות נפרדות. לפרשת האזינו.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    03/10/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''האזינו''

    שמע ישראל, גשם , אמונה ועוד בפנינים לפרשת האזינו

    02/10/03 00:00

  • יערף כמטר לקחי תזל כטל אמרתי, כשעירִם עלי דשא וכרביבים עלי עשב

    'שירת האזינו' כתובה בסגנון מליצי וערוכה בתקבולות. יש הרואים בתקבולות חזרות במילים שונות על רעיון אחד. לעומת זאת, יש המגלים רעיונות שונים בהבדלים בין הביטויים. בדרך זו הלך הרלב"ג.

    הרב כרמיאל כהן

    02/10/03 00:00

  • שירת האזינו

    על שירת האזינו נאמר בתורה שהיא עֵד לבני ישראל, מדוע חשובה עדות זו, לכאורה מספיקות הברכה והקללה?

    הרב ישראל רוזנברג

    02/10/03 00:00

  • מצות הקהל

    מתי באמת מסתיימת השנה בלוח היהודי?

    הרב ישראל רוזנברג

    24/09/03 00:00

  • הברית המחודשת

    בראש פרשת "ניצבים" הברית המחודשת בין עם ישראל לקב"ה ... מדוע זקוק עם ישראל לברית מחודשת אחרי מעמד הר סיני ואחרי הברית בחורב?

    ד''ר משה פלשנר

    19/09/03 00:00

  •  פרשת ניצבים

    הקביעות והדינמיקה

    משה נפרד מהעם, והוא חושש שעם הפסקת הנהגתו, עלולה להיות נפילה. פעמים רבות חוזר משה על חששו זה בפרשתנו. נפילה זו היא חלק בלתי נפרד מן המעבר. כל מעבר משלב לשלב כרוך בנפילה ובמשבר, אך הנפילה הכרחית כדי לעבור לשלב הבא. לפרשות נצו"י.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/09/03 00:00

  • ''הקהל''

    "אנו בשבת האחרונה של שנת תשס"ב שצוינה במדינת-ישראל כשנת "הקהל". ואף שאירועים רבים לא התקיימו בשל המצב הנה ראוי לומר כמה דברים על מצווה זו שקיומה נתחדש רק לפני חמישים ושבע שנים..."

    יואל רפל

    18/09/03 00:00