• השקעה לטווח ארוך - לפרשת וישלח

    יעקב בונה את האומה הישראלית, ותוצאות מעשיו ניכרים רק לאחר מאות ואלפי שנים, כשעשו ואלופיו כבר אינם יכולים לראות זאת. גם האדם הפרטי נדרש לבירור זה, בין השקעות לטווח המיידי להשקעות נצחיות. האם להשתמש בכסף להעלאת רמת החיים שלי או לצדקה? האם את זמני הפנוי אבלה בהנאות או אשקיע בלימוד ובעשיית חסד? לפרשת וישלח.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    11/12/03 00:00

  • שלשה סיפורים והקשר ביניהם

    הקשר בין מעשה ראובן, קבורת רחל, ובכורתו של יוסף

    הרב ישראל רוזנברג

    10/12/03 00:00

  • הסִרו את אלהי הנכר והטהרו והחליפו שמלֹתיכם

    האם באמת הוליו בני יעקב בכליהם אלהי נכר?

    הרב כרמיאל כהן

    10/12/03 00:00

  • ''קשה זיווגם כקריעת ים סוף'' - לפרשת ויצא

    אמנם על האדם לראות את הקשר בין בני הזוג כקשר שמקורו רוחני, שאיננו משתנה בשינויי המציאות אלא נמצא ברובד אחד מעליה. עם זאת, על האדם לדעת שברובד המעשי הדברים תלויים בו. אין לצפות לבת הזוג (או לבן הזוג) שיפלו מן השמים והקשר יווצר מעצמו. הקשר נוצר על ידי מעשי האדם והוא תלוי בו. לפרשת ויצא.

    04/12/03 00:00

  • ואחר ילדה בת

    הרבה נתלבטו חז"ל והמפרשים כיצד לבאר הולדת אחד עשר בנים ובת אחת בשבע שנים... הרב כרמיאל שואל - האם זבולון ודינה היו תאומים?

    הרב כרמיאל כהן

    03/12/03 00:00

  • מדוע לא שוחחו יצחק ורבקה על בעית בנם – עשו?

    "אבותינו הם לנו כסמל במיוחד בדרך התנהגותם. והנה בפרשתינו מסופר על התמודדות יצחק ורבקה עם בנם עשו. וכאן הבן שואל כמה שאלות קשות..."

    הרב מנחם בורשטין, מכון פועה, ירושלים

    27/11/03 00:00

  • יצחק יעקב ועשיו

    מה בין איש תם ליושב אהלים? ומה גרם ליצחק לחשוב שאכן עשיו הוא העומד לפניו?

    הרב ישראל רוזנברג

    26/11/03 00:00

  • ויבז עשו את הבכֹרה

    למה עשיו בזה את הבכורה? סיבות אידיאולוגיות? כפירה? או אולי מסיבות כלכליות?

    הרב כרמיאל כהן

    26/11/03 00:00

  • העבר אין, והעתיד עדיין, וההווה כהרף עין; שקדים צינוקים ואגוזים

    א. יש מן הלומדים את פירוש רש"י לתורה, הסובלים מתסמונת ידועה: ברגע שמזהים הם את רש"י מתחיל לעסוק בענין שיש בו סממנים דקדוקיים, מרגישים הם אי-נוחות, המעבירה פקודה חצי-אוטומטית לעינים לתור אחר המלים המודגשות הבאות, קרי: הדיבור המתחיל הבא.ב. "וישקול אברהם..." - מה הוא שקל?

    הרב ברוך ברנר

    21/11/03 00:00

  • ''ומי אורה של ירושלים?'' - לפרשת חיי שרה

    העולם מחולק למערכות שונות - דרגות שונות שלפיהן מסודרים היצורים, אולם לעולם תהיה נקודת גבול משותפת לשני הצדדים. לפרשת חיי שרה.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    21/11/03 00:00

  • שיחתן של עבדי אבות

    סיפורו של עבד אברהם הוא יוצא דופן לכל ארכו ולא רק בפגישתו עם רבקה...

    הרב ישראל רוזנברג

    20/11/03 00:00

  • קניין מערת המכפלה

    המדרש (בראשית רה י”א) מתפעל מאריכות סיפורו של אליעזר... ומשום מה שוכח המדרש את “תורתן של אבות” שהוא הנושא הראשון שבו פותחת הפרשה..

    הרב ישראל הירשנזון**

    19/11/03 00:00

  • פנינים לפרשת ''חיי שרה''

    על חיי עולם, גאולת קרקע, ימים ושנים, חידוש והתחדשות ועוד בפנינים לפרשת חיי שרה

    19/11/03 00:00

  • יחסי יצחק ורבקה- בין פרשנות לפרשנות

    "...קצת קשה לומר שיחסי יצחק ורבקה היו גרועים יותר מיחסי כל זוג סטנדרטי במאה ה-21. ומה לגבי עיקרון העל של "ראשונים כמלאכים", האבות והאמהות הקדושים עסקו במאבקי כח?..."

    צביקה גולדשמידט

    19/11/03 00:00

  • שים נא ידך תחת ירכי

    מהי המחווה שב"שים נא ידך תחת ירכי"?

    הרב כרמיאל כהן

    17/11/03 00:00

  • ''וירא בשכינה, וירא במלאכים'' - לפרשת וירא

    איזה ערך יש לקבלת פני השכינה אם כתוצאה מכך מתעלם האדם מהאורח המתדפק על דלתו? לא האדם לבדו מקבל פני שכינה, אלא אדם כנציג העולם, ולכן ניתוק מן העולם מנוגד להקבלת פני השכינה. אברהם הבין שלא זו בלבד שאין סתירה בין השנים, אלא יותר מכך - הקבלת פני השכינה היא המולידה את ראית האורחים. לפרשת וירא.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    13/11/03 00:00