• וכל העם רואים את הקולות

    ניתן להסביר את מעמד הר סיני במונחים של תפיסה על-חושית, מתוך הפרפסיכולוגיה המודרנית... יש כאן גילוי של תפיסה על-חושית, טלפתית. שהרי, הקב"ה אינו גוף, והמסר שהוא רוצה להעביר לעם ישראל יכול להיות מועבר ללא עזרת החושים אלא בעין רוחנית או באוזן הרוחנית...

    ד''ר יהודית רונן

    11/02/04 00:00

  • וישמע יתרו

    מתי התרחשה פרשת יתרו? ואיך מסתדרים המקורות השונים בשאלה זו

    הרב ישראל רוזנברג

    11/02/04 00:00

  • לא תחמד

    מה משמעותו של איסור לא תחמד?

    הרב כרמיאל כהן

    10/02/04 00:00

  • ותכלת וארגמן תולעת שני

    על המילה "תכלת" אומר רש"י : "תכלת – צמר צבוע בדם חילזון וצבעו ירוק". מניין בכלל שתכלת ירוק?

    יהודה לוינגר

    07/02/04 00:00

  • שירת הגאולה - לפרשת בשלח

    המעלה הרוחנית, אליה הגיע עם ישראל בקריעת ים סוף, תורגמה למילים והטביעה במילים את החוויה וההתעלות שהיו בעת אמירתם לראשונה. האומר שירת הים בשמחה ומזדהה עם תכנה, חוזר לאותו גילוי רוחני שהיה אז - ניתן לשאוב מן המילים ולגלות בפועל בהווה את המדרגה שהיתה באותו זמן בעם ישראל. לפרשת בשלח.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    06/02/04 00:00

  • על גילוי וכיסוי - לפרשת בא

    פרעה מבטא את השקפת העולם הרואה את הצד הנגלה שבכל דבר, ללא הצד הפנימי. לכל תופעה ישנו הסבר מדעי, וכל דבר מוסבר בחוקיות של סיבה ומסובב גשמיים. כיצד ניתן להתמודד עם השקפה כזו? צדיק גדול, בחינת משה, הוא יכול להכנס אל פרעה - ולהתמודד עימו לפרשת בא.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    29/01/04 00:00

  • מעשה אמהות – סימן לבנות

    סיפור יציאת מצרים, האירוע המכונן של עם ישראל, טבוע כולו במטבען של נשים. "מעשה אמהות", שפרה ופועה, יוכבד, ציפורה ומרים, שימש "סימן לבנות". ביקשו הן ללכת, בצוותא-חדא עם הנערים והזקנים, האבות והבנים, ליטול חלק בעבודת הבורא...

    עו''ד ד''ר אביעד הכהן

    29/01/04 00:00

  • ''כי חוק לישראל הוא משפט לאלקי יעקב''

    "בפרשתנו אנו נפגשים ב"מתנה" הקדושה שנתנה לנו ע"י הקב"ה: שליטה על הזמן ויכולת פעולה אוטונומית בתוך השלטון האלוקי..."

    הרב ספי שרמן - מנהל תיכון ''ראשית'' ת''א

    27/01/04 00:00

  • מבכור פרעה הישב על כסאו

    האם יש חשיבות לשוני בין תיאור מכת בכורות ע"י משה, לבין התיאור על ביצועה בפועל?

    הרב כרמיאל כהן

    27/01/04 00:00

  • הכל תלוי בנקודת המבט - לפרשת וארא

    מידת הדין מבקשת לפגוע במשה, שמתלונן כלפי ה' על קושי השעבוד ועל האטת תהליך הגאולה, אף שכבר נאמר לו שפרעה לא ישלח את בני ישראל. אלא שראה הקב"ה שצרתן של ישראל היא שגורמת לו לומר כך, מתוך שהוא כואב את כאבם של אחרים, ועל כן נהג עימו במידת הרחמים. לפרשת וארא.

    הרב יהשוע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    22/01/04 00:00

  • שבע מכות ושלש מכות

    למה חילקו את המכות בין פרשיות וארא ובא?

    הרב ישראל רוזנברג

    21/01/04 00:00

  • ויחפרו כל מצרים סביבת היאר מים לשתות כי לא יכלו לשתת ממימי היאר

    האם יראל הופלו לטובה מן המצרים בכל המכות, או רק בחלקן?

    הרב כרמיאל כהן

    19/01/04 00:00

  • וזה לך האות

    אחד הקשיים בפסוק זה הוא איזה אות נותן הקב"ה למשה? הרי זה סימן עתידי ומנין לו ראיה עכשוית.

    הרב ישראל רוזנברג

    19/01/04 00:00

  • ''אחר המדבר... והנה הסנה..''- לפרשת שמות

    על ההתגלות הראשונה לה זוכה משה רבנו- "והנה סנה..", שאלות ובירורים.

    הרב אביחי קצין

    19/01/04 00:00

  • לכינוס חנוכה על ''חזרה בתשובה''

    "כשהקב"ה אומר למשה שילך ויוציא את עם ישראל ממצרים, שיגאל אותם מהצרות הקשות שהם נמצאים בהם משה מסרב...."

    הרה''ג מרדכי אליהו שליט''א

    18/01/04 00:00

  • מנח ועד משה

    לבני אנוש קשה להעריך דמות כשאין היא ניתנת להשוואה, בהעדר קנה-מידה שעל פיו אפשר למדוד את גובהה. משום כך קשה היא הערכת דמותו של משה רבנו...

    הרב אליעזר שמחה וייס

    15/01/04 00:00