• פרשת ויקרא

    דברי תורה על פרשת ויקרא

    01/04/04 00:00

  • החיגר והסומא - לפרשת ויקרא

    כדי ליצור אדם החי בעולם ונדרש לבחור בטוב, הורכבו שני כוחות מנוגדים, שכל אחד לבדו איננו יכול לפעול. הנשמה היא כח אלוקי, שאיננו שייך לחטא ולרע, ואיננו שייך לבחירה. אף הגוף בלי הנשמה הוא כסומא - איננו יכול לראות. גוף ונשמה ובחירה חופשית. לפרשת ויקרא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    25/03/04 00:00

  • התקהלות בלתי חוקית - לפקשת ויקהל פקודי

    התקהלות יכולה להיות מאחדת ומחברת בין האנשים, אך היא עלולה גם להיות בסיס להתפרצות מחלוקות, שכן מפגש עם אנשים שונים, דעות שונות ופרצופים שונים, עלול לעורר מחלוקות בין האנשים. לפרשת ויקהל פקודי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/03/04 00:00

  • איחוד הכוחות

    אנו קוראים בתורה השבוע את שתי הפרשיות האחרונות של ספר שמות המוקדשות רובן ככולן לענין בנית המשכן. נושא זה תופס בתורה מקום מיוחד, לא רק בגלל הכמות האדירה של פסוקי התורה המדברים על המשכן אלא גם בגלל ריבוי פרטי הפרטים ...

    ירֹחם שמשוביץ

    18/03/04 00:00

  • ולא ניכר שוע לפני דל

    נפלאות המה דרכי התורה. לעתים מקופלים עולמות שלמים, דוגמת הלכות שבת הענפות, בפסוקים בודדים, והריהן כ"הררים התלויים בשערה", ופעמים שהתורה מפליגה ומאריכה בעניין אחד, ואי אתה יודע לשם מה ולאיזו תכלית...

    עו''ד אביעד הכהן

    18/03/04 00:00

  • ולא יכול משה לבוא

    "...ולא יכול משה לבוא אל אהל מועד כי שכן עליו הענן..." למהלא יכול לבוא ? הרי זה סותר את מה שנאמר כבר קודם...

    הרב ישראל רוזנברג

    18/03/04 00:00

  • כסף פקודי העדה

    איך יתכן שמספר בני ישראל לא התשנה במשך חודשיים?

    הרב ישראל רוזנברג

    18/03/04 00:00

  • לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת

    מהו יחודה של האש?

    הרב ישראל רוזנברג

    18/03/04 00:00

  • ולקטרת הסמים

    מדוע שינתה התורה את הסדר? מדוע "וְשֶׁמֶן לַמָּאוֹר וּבְשָׂמִים לְשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה וְלִקְטֹרֶת הַסַּמִּים" - בשני החומרים הראשונים (שמן ובשמים) הזכירה התורה את החומר ולאחר מכן את תכליתו, ובחומר השלישי הקדימה את התכלית לחומר?

    הרב ברוך ברנר

    18/03/04 00:00

  • במראֹת הצֹבאת אשר צבאו פתח אהל מועד

    המראֹת הצֹבאת - מה הן ? ומה הן מעודדות יצר או פרישות ?

    הרב כרמיאל כהן

    18/03/04 00:00

  • השבירה והתיקון

    לכאורה היה צריך משה להשאיר את הלוחות בשמים, מיד כששמע מהקב"ה "לך רד כי שיחת עמך". אם האמין שבכוחו לתקן את העם, כיצד העז לשבור את הלוחות, "שהמכתב מכתב אלקים הוא"?

    הרב זאב הס

    11/03/04 00:00

  • הנפש ומחצית השקל

    שני ממדי השחרור הם המאפשרים את הגילוי שבמתן תורה, והשיא של מתן תורה הוא הגילוי של המשכן שהוא האב-טיפוס של בית המקדש, המקום המבטיח את נוכחותו של שם ד' בעולם, המקום אשר בחר ד' לשכן שמו שם...

    ירֹחם שמשוביץ

    11/03/04 00:00

  • מה עשה לנו העגל? - לפרשת כי תשא

    עיקר המאבק נגד האומות על הארץ איננו בכלי נשק ובמיגור הטרור בצורתו החיצונית. יש למקד את המאמצים בהשבת היראה הטבעית של האומות מישראל. אין אנו עם ככל העמים, ורק אם נחיה את מהותנו האלוקית, יבינו זאת העמים ויודו לנו כי שם ה' נקרא עלינו. לפרשת כי תשא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    11/03/04 00:00

  • לעשות את השבת

    "השבת, אולי אחת היצירות המופלאות ביותר שהעניקה היהדות לעולם, הופכת יותר ויותר למעין "שמורת טבע" דתית, שמי שאינו משתייך ל"מחנה הנכון" כמעט ואינו מרגיש זיקה של ממש לערכיה ותכניה..."

    ד''ר אביעד הכהן

    10/03/04 00:00

  • ''ולא יזח החושן מעל האפוד'' - לפרשת תצווה

    הפה והלב יחד הם כלי הביטוי של האדם, וניתוק ביניהם מהווה קלקול חמור. כל אחד מהם זקוק לשני לביטוי הנכון והמלא. שלושה רעיונות לאור הפסוק שבכותרת. לפרשת תצווה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    05/03/04 00:00

  • אל תזוח ולא יזח

    "וְלֹא יִזַּח הַחֹשֶׁן מֵעַל הָאֵפוֹד" - איך להבין את צורתו של הפועל 'יִזַּח'? מהו שורשו ומהו בנינו?

    הרב ברוך ברנר

    05/03/04 00:00