• חובתנו על ארץ ישראל

    היסוד של הצידוק המוסרי שלנו להגן על עצמנו בהיותנו יושבים בארץ, הוא ההכרה בכך שארץ ישראל היא שלנו. שהרי אם הארץ איננה שלנו, ואין אנו כאן אלא עם של שודדים חמושים שלקח את ארצו של עם אחר, מהי זכותנו להילחם במי שמבקשים לממש את "זכותם הצודקת" ולסלק אותנו ממה שלקחנו שלא כדין?

    הרב עזריאל אריאל, רב היישוב עטרת

    08/10/04 00:00

  • ''זכור ימות עולם'' - לפרשת האזינו

    הגויים מונים את ימות השבוע ללא סדר מסוים, אלא כל יום עומד לעצמו. אחד על שם השמש, השני על שם הירח וכן הלאה. אין הימים מובילים לקראת מטרה העתידה לבוא, אלא חולפים, זה אחר זה. אנו נצטווינו למנות לשבת. ראשון בשבת, שני בשבת, וכן הלאה, שכן מניין הימים מלמד שיש כיוון ומגמה שאליהם אנו צועדים. לפרשת האזינו.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    14/09/04 00:00

  • ברכה בתורה תחילה - לפרשות ניצבים וילך

    מדוע החטא שלא ברכו בתורה תחילה הוא כה חמור, עד שבגללו אבדה הארץ? חטאם היה, שהבינו שעיקר העניין בלימוד התורה הוא בתועלת הבאה ממנו, בעשיית המצוות כהלכתן, ועל כן לא ברכו בתורה תחילה, שכן הברכה שלפני העשיה מלמדת על החשיבות שיש בעצם הדבר, מעבר לתועלת הבאה ממנו. לפרשת ניצבים וילך.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    09/09/04 00:00

  • פן יש בכם... אשר לבבו פנה היום

    פשר כפילות הקללות לאשר לבבו פנה היום מעם ה' אלהינו

    הרב כרמיאל כהן

    09/09/04 00:00

  • שורש פורה ראש ולענה

    השכר והעונש שבפרשת הברכות והקללות מכוונים אל כלל ישראל כציבור, וניתנות בעולם הזה. מעשיו הטובים של היחיד יזכו, את עם ישראל ואת עצמו כחלק מהכלל, בשכר שבברכות. עבירות היחיד עלולות לדרדר את עם ישראל לכף חובה, ובעקבות כך, לעונשים המתוארים בפרשת הקללות...

    ד''ר יצחק קניגסברג

    09/09/04 00:00

  • ארמי אבד אבי

    "וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי " - מיהו אותו "ארמי אבד אבי"?

    הרב כרמיאל כהן

    02/09/04 00:00

  • שלוש פעמים תודה - לפרשת כי תבוא

    האדם מתקן את דרכיו, הן בשובו מחטאיו ואמירתו: "חטאתי עויתי פשעתי", והן בתקנו את פירותיו על פי ציווי ה', ואמירתו: "לא עברתי ממצוותיך ולא שכחתי". שני תיקונים אלה, הנעשים בדרך של וידוי, נובעים מידיעתו כי המציאות נובעת ממקור הטוב והנותן לאדם כח ויכולת לפעול בעולם ולתקנו על מנת להביאו אל תכליתו הטובה. על מצוות הוידוי. לפרשת כי תבוא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    02/09/04 00:00

  • לך לאלהים – לו לעם

    לִהְיוֹת לוֹ לְעַם – על החידוש בדבר הברית בין הקב"ה ועם ישראל אליו חותרת כל התורה כולה.

    משה חסיד - טל מערכות ומכללת אורות

    01/09/04 00:00

  • תמהון לבב

    העולם שבו אנו חיים אינו מעניק לנו ביטחון מוחלט, אם בכלל. "הכל צפוי", אם להשתמש במינוחם של חז"ל. הכל תלוי במילה קטנה, בת שתי אותיות בלבד: "אִם". מה שנקרא במשך דורות הרבה כאזהרה לחוטאים, חמורת סבר ומזעיפת פנים, נקרא כיום כקטלוג מעודכן של תופעות בנות ימינו...

    ד''ר עו''ד אביעד הכהן

    01/09/04 00:00

  • המעקה היהודי

    בפרשתנו (כב, ח) אנו מצווים מהתורה לעשות מעקה – "כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך", ולאור זאת ישנן כמה הלכות והנהגות, המייחדות את עם ישראל מכל העמים.

    עו''ד אורי שטינמץ **

    26/08/04 00:00

  • דבר ה' מירושלים - לפרשת שופטים

    בארץ ישראל, חיי העם הם בשלמותם, ועל כן יסוד בתי הדין הוא מלמעלה למטה. אין תפקיד בית הדין רק לפתור את בעיותיהם של האנשים, אלא להוריד את דבר ה' לעולם. זוהי הצורה השלמה שבה חי עם ישראל את חייו, מתוך מגמתו להופיע דבר ה' בעולם, ולא רק לסדר חיים תקינים ולמנוע מריבות וסכסוכים. לפרשת שופטים.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    19/08/04 00:00

  • אין לך אלא שופט שבימיך

    " בַּיָּמִים הָהֵם..." - ". ללמדך, שגם אם גדולי הדור נראים בעיניך נמוכים בשיעור קומתם מחכמי הדורות שעברו, עליך לקבל את מרות המנהיגות הרוחנית שבימיך.

    ד''ר משה מרגליות - מרצה במכללות לחינוך

    18/08/04 00:00

  • איסור הפלגנות בישראל

    איסור הפלגנות בישראל, והמגמה לאחד את האומה, נובעת מן העובדה שאנו מאמינים באל אחד שנתן לנו תורה אחת. ומאחר ואותה תורה היא המקור להתנהגותנו. ע"י בירור האמת ההלכתית, הרי שאומנתו היא ביסודה אחדותית...

    הרה''ג רצון ערוסי שליט''א

    13/08/04 00:00

  • אל תפרוש מן הצבור

    "לא תתגדדו" - האם כולם מקשה אחת? האם אין לגיטימיות להבדלים בין המרכיבים השונים בחברה?

    ירחם שמשוביץ

    13/08/04 00:00

  • לבחור בברכה!

    "הכל בידי שמיים" – כלומר, בעקבות החלטתו הבחירית של האדם, כל מה שעובר עליו הוא בעצם בידי שמיים. מיקומו במדד אחוזי ההסתברות תלוי בעצם גם ביראת השמיים שלו. כיצד?

    ברק כהן, יועץ חינוכי

    12/08/04 00:00

  • עם סגולה - לא לבודדים - לפרשת ראה

    פעמים שישנה נטיה לאדם ללכת בדרך שהוא כובש, בלא מחויבות לכלל - למנהגיו, לפסיקותיו ולמסורותיו. פרשת ראה מלמדת אותנו, כי הבחירה האלוקית שהטביעה בנו את הסגולה הישראלית - בחרה בעם קדוש, ולא באנשים פרטיים קדושים. רק מתוך קישור ומחוייבות לכלל - יכול היחיד להתרומם ולהתקדש. לפרשת ראה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    12/08/04 00:00