• קום עלה בית אל ושב שם

    האם מטרת "ושב שם" היא למען היטהרות מהעבר או למען הכנה רוחנית לעתיד?

    הרב כרמיאל כהן

    25/11/04 00:00

  • ''מיד אחי מיד עשו''

    לאחר העימות עם שרו של עשו יעקב הבין את גודל הסכנה התרבותית שנשקפת דווקא מן החיבור עם עשו, שאינה נופלת מן הסכנה הקיומית הכרוכה במלחמה עמו ואולי אף עולה עליה...

    הרב איתיאל אריאל - בית שמש

    23/11/04 00:00

  • ְנִתְּנָה לך גם את זאת

    מי הם אותם אלה, חוץ מלבן, שיתנו את רחל ליעקב?

    הרב כרמיאל כהן

    20/11/04 00:00

  • בזכותה של רחל

    מתחים בין אחים – הם לחם חוקנו לאורכו של כל ספר בראשית. החל מקין והבל, המשך ביצחק וישמעאל, יעקב ועשיו, וכלה ביוסף ואחיו... מקרה אחד בכל ספר בראשית הוא סיפורן של רחל ולאה – אשר הניגוד ביניהן הביא דווקא ליצירה משותפת בבית אחד. מטבעו של אדם ומדרכו של עולם, היה מקרה זה אמור לגרום ל"פיצוץ" היותר גדול...

    הרב עזריאל אריאל - רב היישוב עטרת

    18/11/04 00:00

  • לישון בשקט - לפרשת ויצא

    המדרש מבין, כי תיאור התורה את דרכו של יעקב מלמד על משמעותה של הדרך. אין הדרך רק אמצעי מעבר ממקום למקום. זהו הכרח שאי אפשר להימלט ממנו, אך גם אין צורך לתארו. דברים הכתובים בתורה הם דברים בעלי ערך עצמי. לפרשת ויצא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    18/11/04 00:00

  • והקמתי את השבעה אשר נשבעתי לאברהם אביך

    הקב"ה לא יעבור על שבועתו לאברהם, אם כן מה הוא מבטיח ליצחק?

    הרב כרמיאל כהן

    12/11/04 00:00

  • ויגדלו הנערים...

    אנשי החינוך יודעים היום שככל שנתאים שיטות וכלים חינוכיים לנוער הגדל בתוכנו, כן נזכה לראות פרי בעמלנו. חינוך מתוך קשיחות והקפדה ללא שימוש באהבה, בכבוד, בחיוך, בעידוד, בדברי שבח, בהענקת כבוד וביחס הוגן לא ישפיע על הנוער. עלינו לשתף אותם בחשיבה ובעשייה...

    ד''ר יחיאל שרמן

    12/11/04 00:00

  • תתן אמת

    פעמים רבות עומדת בפני השואף להיות איש אמת דילמה לא פשוטה, בה עומדים זה מול זה שתי מידות חשובות ומרכזיות – האמת והשלום, ואת שתיהן הוא אוהב כמאמר הנביא, אך בפועל הוא יכול להביא רק אחת מהן לידי ביטוי.

    הרב יובל שרלו

    12/11/04 00:00

  • בן חכם ישמח אב - לפרשת תולדות

    אנו למדים, כי הקשר בין הדורות איננו תלוי במצב זה או אחר, או בהתנהגות זו או אחרת של הבן או של האב. בכל מצב מהווה הבן המשך של האב, והם משפיעים זה על זה. לפרשת תולדות.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    11/11/04 00:00

  • ויבא האיש הביתה וַיְפַתַּח הגמלים

    "וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא ..." - מי "פתח" את הגמלים ומדוע?

    הרב כרמיאל כהן

    07/11/04 00:00

  • ''האהלה שרה אמו''

    אין זה מקרה שרק לאחר פטירתה של שרה חש אברהם ביתר שאת את תרומתה החיונית של אם הבית לעתיד, בניית "בית אברהם". הוא הבין שעתיד בנו יצחק והצלחתו להגשים את המפעל שהחל בו אברהם מותנה בדמותה של האשה העתידה להצטרף אל הבית, לפיכך לא יכול אברהם להרשות לעצמו להשאיר ליד המקרה את נישואיו של יצחק...

    הרב יעקב הלוי פילבר

    02/11/04 00:00

  • ''כל אדם קורא כדרכו'' - לפרשת וירא

    בכל עת ובכל מצב יכול האדם לקבל עול מלכות שמים ופני שכינה, ועליו לחיות כך שדרכו תהיה ראויה למעלה זו. הדרך שסלל אברהם אבינו ומופיעה בדברי בית הלל, קוראת לאדם מישראל להופיע שם שמים בכל דרכיו ומעשיו, ולחיות כך שדרכו תהיה ראויה להופעת שם שמים. לפרשת וירא.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    28/10/04 00:00

  • יד ה' משיבה למסלול

    הסיפור הראשון המסופר על אברהם אבינו, לאחר הבחירה בו ועלייתו לארץ ישראל, הוא סיפור ירידתו למצרים ופרשת "אחותי את" הכרוכה עמו...סיפור זה מעמידנו בפני תמיהה רבתי על התנהגותו של אברם אבינו מן ההיבט המוסרי; כיצד זה עלתה בדעתו תוכנית להצלת עצמו על-חשבון הפקרת אשתו?

    הרב יהודה גלעד

    21/10/04 00:00

  • לך לך מארצך, וממולדתך ומבית אביך

    ציוויו של הקב"ה לאברהם, "לך לך מארצך, וממולדתך ומבית אביך", נתפש במסורת חז"ל כאחד הניסיונות הקשים שבהם נתנסה. השילוש שבראש הפרשה, מבטא את קושי הניתוק ועצמתו: ניתוק מהארץ הפיזית, ניתוק מארץ המולדת, מהעבר הלאומי ומורשתו, וניתוק אישי מבית האב – מהמשפחה והידידים.

    ד''ר עו''ד אביעד הכהן

    21/10/04 00:00

  • ''הציץ עליו בעל הבירה'' - לפרשת לך לך

    עד עכשיו היה אברהם חלק מבית אביו, מן העולם האלילי של אותה תקופה, וכעת נדרש אברהם לצאת מעולמו זה, "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך". "והשתחוי לו" - יש לאברהם יעוד ותפקיד בעולם, ועליו לגלות את יופיו לבני העולם. שוב אין הוא חלק מכל העולם, אלא הוא נפרד מן העולם, כדי לגלות את יופיו לבני העולם - את האמונה בה'. לפרשת לך לך.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    21/10/04 00:00

  • כי לא יטוש ד' עמו ונחלתו לא יעזוב

    נכון לעכשיו, תוכנית ההתנתקות של שרון היא לפי דבריו ודברי יועציו פרי של ניתוח המצב הריאל-פוליטי: אנו עומדים מול מתקפת טרור מתמשכת המתישה את העם, ומול לחצים הולכים וגוברים של העולם ובפרט אירופה וארה"ב, הפועלים על פי "מפת הדרכים" שמטרתה להקטין את מדינת ישראל, להחלישה ולהקים מדינה עוינת בלב לבה של ארץ ישאל, לא יקום ולא יהיה.

    הרב דב ביגון

    19/10/04 00:00