• ְהַפִּשְׁתָּה וְהַשְּׂעֹרָה נֻכָּתָה... וְהַחִטָּה וְהַכֻּסֶּמֶת לֹא נֻכּוּ...

    מדוע היתה התורה צריכה להודיע לנו שהחיטה והכוסמת נשארו?

    הרב כרמיאל כהן

    06/01/05 00:00

  • שיעור בהנהגה

    פרשת "וארא" פותחת בהצהרה, שלכאורה לא נראית במקומה: "וידבר ה´ אל משה ויאמר אליו אני ה´" – ההתקשרות הנוכחית בין משה לבין ה´ היא אינה מפגשם הראשון, אז מה פשר ההצהרה ?

    רועי לחמנוביץ´ - דוקטורנט למדעי המדינה

    05/01/05 00:00

  • "עם יד על הלב"

    לא בכוח כי אם במוח אמרו לנו תמיד ההורים בבואנו לפתור בעיות. האם זה עזר? האם נוסחה זו תמיד עובדת? מסתבר שלא תמיד....

    לאה טננבאום, רעננה

    05/01/05 00:00

  • חדש שהוא ישן - לפרשת שמות

    החידוש שהופיע במשפחת בני יעקב היא היות כולם ממשיכים את דרך אבותיהם - כולם סגולה. החידוש של ספר שמות, של יצירת העם האלוקי, הוא המשך הדרך של אברהם ויצחק, של הסגולה האלוקית העוברת מאב לבנו, אלא שכעת היא מופיעה בפנים חדשות. לפרשת שמות.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    30/12/04 00:00

  • להתייצב מקרוב ולעמוד מרחוק

    "כאשר יענו – כן יפרוץ. דור שלם עומד בניסיון. כאז כן עתה, האויבים מענים ומצרים לנו במצרים. ואנו בשם ה´ פרים ורבים וצומחים. ובתוך המהלך, נקודות אור שמקורן בכוחות ובמשימות"- ניסיון להרים את העיניים לגובהה ולאורה של מרים הנביאה בימינו

    הרב אלישע וישליצקי

    29/12/04 00:00

  • בזכות נשים צדקניות

    שונה היא נקודת המבט הנשית על העולם מנקודת המבט הגברית. הגבר – ראייתו היא ´קווית´. למרחוק נשואות עיניו. מציב הוא מטרות ארוכות טווח, מתכנן אסטרטגיה, שוקל סיכון מול סיכוי, עלות מול תועלת, ורק משעה שדרכו ברורה, יוצא הוא לדרך כדי להשיג את מטרתו. האשה, לעומתו – ראייתה ´מרחבית´. לא אל העתיד הרחוק היא נושאת עיניה, כי אם אל ההווה...

    הרב עזריאל אריאל - רב היישוב עטרת

    29/12/04 00:00

  • למה פרשה זו סתומה? - לפרשת ויחי

    נראה, שאפשר לראות בחינה של העניין גם בציבוריות הישראלית. בתקופות בהן הציבור התורני איננו בחלון הראוה הציבורי - אנו מתפנים לבדוק את הנעשה בחנות עצמה... תקופות בהן אין לנו השפעה ישירה על המהלכים הציבוריים, הן תקופות של בירורים פנימיים ובניין פנימי, שהשפעתם איננה גלויה אלא נסתרת ופנימית. לפרשת ויחי.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    23/12/04 00:00

  • הקודקוד

    נאום הפרידה של יעקב אבינו לבניו הוא ללא ספק אחד משיאיה של השירה המקראית. בשפה פיוטית יפהפייה, גבוהה אך תמציתית, רוויה בדימויים ואסוציאציות מעולם הטבע, החי והצומח, מסכם יעקב את מפעל חייו. שירת פרידתו מתבוננת בעין פקוחה אל מאורעות העבר, אך פניה צופות פני עתיד. בין לבין, מקפלת היא בתוכה תוכחות מוסר ולקחים רבי עצמה...

    ד"ר עו"ד אביעד הכהן

    22/12/04 00:00

  • ´וגונב איש ומכרו´ – האם ניתן לסלוח בלב שלם?!

    יעקב אבינו מת, הסתיים מסע הלוויה והקבורה בארץ ישראל וחזרה משפחת יעקב למצרים. ופתאום דרמה חדשה "...וְהָשֵׁב יָשִׁיב לָנוּ אֵת כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר גָּמַלְנוּ אֹתוֹ..." - איך הגענו למצב כזה? כבר 17 שנה נמצאים יוסף ואחיו יחדיו במצרים והנה לאחר מיתת אביהם הם פוחדים שמא יוסף יהרגם!

    הרב שמואל סלוטקי

    22/12/04 00:00

  • כלכלה ש'זוכרת' וכלכלה ש'שוכחת'

    ההיסטוריה של עם ישראל רצופה סיפורים דומים לסיפורו המופלא של יוסף, היועץ הכלכלי שעלה לגדולה בזכות הניהול הכלכלי המבריק והצלת העם המצרי מחרפת רעב. כשרון יהודי זה התגלה עוד פעמים רבות בתחום הניהול הפיננסי של חברות ומדינות, ולא פעם גם היווה מושא לקנאה ולשנאה כלפי העם היהודי כולו...

    הרב איתיאל אריאל - בית שמש

    10/12/04 00:00

  • ''את כולם ישא הרוח'' - לפרשת וישב

    התחושה העולה מקריאת סוף פרשת 'וישלח' היא שלעשו יש עוצמה רבה, אנשים רבים, ועתיד מובטח ומבוסס. מנגד, אנו פותחים את פרשת תולדות יעקב בכך שיעקב יושב "בארץ מגורי אביו", וכלל איננו עומד לעצמו, ולא זו בלבד שאין לו אלופים רבים, אלא שהוא נתון במריבות בין האחים, בגלות למצרים וכדומה, ונראה כשברירי וחסר בסיס. לפרשת וישב.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    02/12/04 00:00

  • היא כפֹרַחַת עלתה נִצָּהּ

    מניין ידע יוסף שהחלומות יתגשמו בתוך שלושה ימים?

    הרב כרמיאל כהן

    02/12/04 00:00

  • לעמוד בניסיון

    יוסף הצדיק הוא מורה הדרך לכל אלה הניצבים בפני ניסיון קשה. נער בן שבע עשרה, רחוק מבית אביו, לאחר שנבגד על ידי אחיו ונמכר... אין מציאות בה לא ניתן לעמוד בניסיון, על אף העובדה שקשה מאוד לעשות זאת.

    הרב יובל שרלו

    01/12/04 00:00

  • לידת התאומים והקשרם לחנוכה

    כ"ה באלול. ביום זה, היום והלילה שווים. ומיום זה הולך האור ופוחת, הולך היום ומתקצר במשך שלושה חודשים תמימים, עד ליום כ"ה בכסלו, שיחול השבוע. יום כ"ה בכסלו, הוא היום הקצר ביותר והאפל ביותר בשנת החמה. אך באותה מידה, זה גם היום בו מתהפך כיוונו של התהליך ובו מתחיל היום להתארך ואורו מתרבה....

    הרב יוחנן קירשנבוים**

    01/12/04 00:00

  • העבר אין? - לפרשת חיי שרה

    מי שאיננו תמים, שאיננו שלם בכל דרכיו ומעשיו, הרי שהוא נתון להשפעות מן החוץ - החיים ומקריהם, עולם החומר ומשיכתו, אלו הם דברים המשפיעים על האדם, ועל כן שנותיו אינן תמימות - שנותיו נתונות לשינויים ולהשפעות מן העולם. לפרשת חיי שרה.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    29/11/04 00:00

  • מוסר היהודי במבחן אינטרס הקיום הלאומי

    במסגרת סדרת החינוך שאנו עוברים תוך כדי קריאה בפרשות ספר בראשית, בבחינת מעשי אבות סימן לבנים ודרך ארץ קדמה לתורה, מעשי שמעון ולוי שערכו טבח בשכם, מעוררים בנו תסכול מוסרי: וכן לא ייעשה....

    ד''ר יצחק קניגסברג

    26/11/04 00:00