• וַיִּפְקְדֵם בְּמִדְבַּר סִינָי

    על זריזותו של משה רבינו במצוות מפקד בני ישראל.

    הרב כרמיאל כהן

    03/06/05 00:00

  • הדרך ללימוד תורה/ לפרשת במדבר

    חז"ל מסיברים כי בכדי ללמוד תורה האדם צריך לעשות עצמו כהפקר, כמו מדבר. השפת אמת מבאר את הדברים, ומתווה לנו את הדרך לעיסוק בתורה בצורה נכונה וראויה .

    שלומי רוזנברג

    03/06/05 00:00

  • משמעותיה הרוחניות של השמיטה/ לפרשת בהר

    על פי השפת אמת, מטרה אחת של השמיטה היא הפנמת העובדה שהארץ שייכת לה'. מטרה שנייה היא קביעת סדרי עדיפויות של חול וקודש, וההבנה שגודלם הכמותי של החול והקודש בעולם אינו משקף את חשיבותם האיכותית.

    שלומי רוזנברג

    20/05/05 00:00

  • "כי עבדי הם"

    המצוה השביעית יוצאת מהכלל ודווקא בה ישנו ביטוי אוהד בתורה לחששות המלווים את שומרי השמיטה, בצירוף הבטחה פרטנית לנתינת פתרון מלא לקושי הנפשי ולחוסר הוודאות שלהם

    הרב איתיאל אריאל - רמת בית שמש א

    19/05/05 00:00

  • מתי היתה בריאת העולם?

    נחלקו חכמים בשאלה מתי נברא העולם וז"ל הגמרא: "תניא, רבי אליעזר אומר: בתשרי נברא העולם, בתשרי נולדו אבות, בתשרי מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו, בתשרי עתידין ליגאל. רבי יהושע אומר: בניסן נברא העולם, בניסן נולדו אבות, בניסן מתו אבות, בפסח נולד יצחק, בראש השנה נפקדו שרה רחל וחנה, בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין, בראש השנה בטלה עבודה מאבותינו במצרים, בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל" (מסכת ראש השנה דף י עמוד ב דף יא עמוד א).

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל ארץ חמדה

    16/05/05 00:00

  • מקדשו של כהן

    "והכהן הגדול מאחיו... על כל נפשות מת לא יבוא... ומן המקדש לא יצא, ולא יחלל את מקדש אלוהיו" - כבוד המקדש מול כבוד אוהביו של הכהן הגדול

    הרב אהרון בק, ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון

    10/05/05 00:00

  • זהירות - כספי הקדש!

    התורה מזהירה את הכהנים בפרשתנו "דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו וְיִנָּזְרוּ מִקָּדְשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל וְלֹא יְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר הֵם מַקְדִּשִׁים לִי אֲנִי יְקֹוָק" (ויקרא כ"ב ב).לכאורה ציווי זה קשה מאוד, הרי הכהנים הם הם המטפלים בקדשי בני ישראל, ולמה התורה מזהירה אותם להנזר מהם כלומר לפרוש מהם? ועוד קשה אם הכהנים הם אלה שהציווי מופנה אליהם, מי הם "הם" המוזכרים בפסוק,

    הרב יוסף כרמל - ראש מכון ארץ חמדה

    10/05/05 00:00

  • לא מספיק להיות דוס/ לפרשת קדושים

    בתחילת הפרשה מופיע הציווי "קדושים תהיו". משמעות הציווי היא הקפדה גם על רוח התורה והפנמת המסרים שלה, ולא רק קיום 'יבש' של המצוות.

    אביעד ברטוב

    06/05/05 00:00

  • בין דיני עריות לקדושת הארץ

    כבר בפרשה הקודמת, פרשת אחרי מות, דנה התורה באריכות בנושא איסורי עריות, ופירטה אותם בצורה נרחבת. רובם של הדינים המובאים בפרשתנו כבר נזכרו שם, ומכאן עולה השאלה: מדוע ראתה התורה צורך להעלות מחדש פרשייה זו והאם ישנו הבדל כלשהו בין שתי הפרשיות?

    הרב אהרן בק , ישיבת ההסדר ראשון לציון

    03/05/05 00:00

  • קדושה כפולה ומכופלת

    פרשת קדושים פותחת בציווי "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא י"ט ב) ומסתיימת בפרשיה העוסקת בעונשים המוטלים על מי שעובר על איסורי עריות. הפסוקים המשמשים כמסגרת לפרשיה זו מקשרים אותה לפסוק הפתיחה של הפרשה.

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל ארץ חמדה

    03/05/05 00:00

  • נגע ועֹנג - לפרשת מצורע

    הקנאה בצורתה השלילית מובילה את האדם ליאוש ולחוסר עשיה. המקנא הופך לאדם מתוסכל ומריר, ואישיותו מתקלקלת ונרקבת. אולם, יכול אדם להפוך את האנרגיה שהקנאה מולידה בקרבו לתנופת עשיה ויצירה. ללא קנאה - לא היו מופיעים בעולם הרבה מן הכוחות, היצירות והחידושים. לפרשת מצורע.

    הרב יהושע ויצמן - ראש ישיבת מעלות

    14/04/05 00:00

  • מטרות הצרעת/ לפרשת מצורע

    השפת אמת, בעקבות חז"ל, מוצא מסרים רוחניים בצרעת. הסבר אחד הוא שהצרעת היא עונש על לשון רע. הסבר שני הוא כי הצרעת היא מעין שכבת מגן על נשמת האדם.

    שלומי רוזנברג

    13/04/05 00:00

  • מי יתן טהור מטמא

    בפרשות אלו אנו עוסקים בענייני טומאה וטהרה, החל מטומאתם של המאכלות האסורות ועד לטומאת הגוף של היולדת והמצורע. כיוון שכיום אין אנו מצויים די הצורך בהלכות אלו אנו מתקשים לעיתים להבין את הסדר והחוקיות של הפרטים ופרטי הפרטים...

    הרב איתיאל אריאל - רמת בית שמש א´

    07/04/05 00:00

  • בקרובי אקדש – על פרשת שמיני

    השאיפה להתקרבות, גם אל הקב"ה, יש בה מימד אנוכיות. "וַאֲנִי קִרֲבַת אֱלֹהִים לִי טוֹב" – עם דגש על "אני" ועל "לי". הקרבה היא מושג יחסי. כאשר מתקרבים, באופן הגדרתי מישהו אחר מתרחק.

    צבי ליפשיץ, ירושלים

    31/03/05 00:00

  • Robert_Scarth-cc-by-sa צילום: Robert_Scarth-cc-by-sa פרשת שמיני

    עוד לא אבדה תקוותנו

    מה ההבדל בין פרה אדומה לבין כל הקורבנות, וכיצד דווקא היא מבטאת את התקווה?

    הרב עזריאל אריאל

    31/03/05 00:00

  • אשר לא ציווה אותם

    בפרשת שמיני נמצאת אחת הפרשיות הטראגיות בתורה כולה. מתואר בה מותם של שני נסיכי כהונה, בני אהרן הצעירים, נדב ואביהוא, במהלך שירותם בעבודת הקודש במשכן. בשיא החגיגה הגדולה של חנוכת המשכן...

    ד"ר עו"ד אביעד הכהן

    31/03/05 00:00