• הנהגת משה ואהרון/ לפרשת פנחס

    בפרשת השבוע מסביר השפת אמת על הנתק שבין משה ואהרון לבין דור הנכנסים לארץ. נראה שנתק זה הוא הגורם לכך שמשה ואהרון לא זכו להכנס לארץ המובטחת.

    אביעד ביננשטוק

    24/07/05 00:00

  • העולָה של הר סיני

    בכל ראש חודש אנו שבים וקוראים את הפסוקים הלקוחים מתוך פרשתנו, שמתארים את הקרבת קרבן התמיד... ביום ראשון יחול השנה צום י"ז בתמוז, שאחד ממאורעותיו הקשים היה ביטול התמיד – דהיינו: הפסקת העבודה בבית המקדש, המסמנת את תחילת הסוף הקרב.

    הרב אהרון בק, ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון

    22/07/05 00:00

  • והאמת והשלום אהבו

    הכהונה נקשרת עם השלום, מעצם אישיותו של אהרן הכהן הגדול, אוהב שלום ורודף שלום במהותו. אך אם נעיין בתכונה מיוחדת זו של אהרן הכהן, נוכל להבחין גם בחסרון מרכזי המופיע בה...

    הרב אלעזר אהרנסון, ראש ישיבת ההסדר חולון

    22/07/05 00:00

  • לשמות מטות אבותם ינחלו

    בפרשתנו מוצאים אנו את פרשת הנחלות. לדיני הנחלות בתורה היבט פרטי הדן באופן חלוקת רכושו של אדם עם פטירתו. מאידך, יש בהם גם היבט ציבורי-לאומי הדן באופן ההתנחלות בארץ ישראל ובהסדרת המבנה החברתי של עם ישראל באופן שיהיה מאורגן במסגרות שבטיות.

    אביעד בקשי*

    22/07/05 00:00

  • מה פעל אל

    בתוך ברכותיו של בלעם הרשע אנו מוצאים פסוק קשה, שהתחבטו בו פרשני הפשט, והראה שיש עוד מקום להתגדר בו ולראות בו פנים חדשות. וכך אומר בלעם: "כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל, כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל"...

    הרב אלעזר אהרנסון, ראש ישיבת הסדר חולון

    15/07/05 00:00

  • "עם לבדד ישכון"-ברכה או ביקורת?

    בדורות האחרונים נטען על עם ישראל כי אינו לאומי מספיק והוא קוסמופוליטי מדי.בימינו, חוזרת הטענה האנטישמית באשר ל"עם לבדד ישכון" בלבוש חדש, אנטי ציוני: עם ישראל אינו מחויב לערכים קוסמופוליטיים.

    ד"ר משה הלינגר**

    15/07/05 00:00

  • מה אתה רואה ?

    מה אתה רואה בהם, בלעם? האם יוליכו אותך עיניך שולל? האם תשפוט ותכריע על פי המחזה הנפרש מולך? קבוצת ברבארים פראית, שוטפת כנהר את ספר המדבר, מאיימת על כל הנקרה בדרכה, לוחמת מלחמה-שאין-בה-מה-להפסיד, מותירה אחריה אדמה חרוכה כלחיכת השור? האם תכניעך ראייתו של בלק?

    הרב אהרון בק - ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון

    15/07/05 00:00

  • נודר ומתחבר

    הנחת יסוד ראשונה של אבותינו היא כי עולמנו זה איננו הפקר. בתוכו נעלם ריבונו של עולם. אם צרה נתרגשה עלינו, לא משגיאות של מנהיגים ומחדלים של מפקדים היא באה, כי אם מאת מי שאמר והיה העולם...

    עזריאל אריאל - רב היישוב עטרת

    08/07/05 00:00

  • על קו הגבול

    כששמעתי את דבריהם, הוכיתי בתדהמה. הרי אך אתמול הם נכחו בהכרעה הגורלית. במו עיניהם ראו כיצד פערה האדמה את פיה ובלעה את כל עדת קורח... ועכשיו שוב ??

    הרב אהרון בק, ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון

    30/06/05 00:00

  • כל העדה כולם קדושים

    התורה היא הרי תורת אמת, וכל מילה ואות בה הם אמת לאמיתה* ואם אכן אין אמת בדברי קרח, מדוע כתבה התורה את טענותיו השקריות?

    הרב אלעזר אהרנסון, ראש ישיבת ההסדר חולון

    30/06/05 00:00

  • קדושה תובענית

    קורח ערער למעשה על רעיון הבחירה וההפרדה. קורח טען כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ד´, ואנו מוצאים הד לטענתו לאורך הדורות כולם. לא ניתן לבטל את הטיעון הזה לחלוטין. לכאורה דווקא אנו, שמאמינים כי הבריאה כולה היא גילוי של הקב"ה והכל ממקור אחד בא, צריכים לכאורה להזדהות עם טענה זו.

    הרב יובל שרלו

    30/06/05 00:00

  • סיפור בבואה בפרשיות המקושש והמקלל

    פרשיות דומות וכמעט ניתן לומר זהות בסיפוריהן יש בתורה לגבי שתי עברות חמורות שנעשו בעם ישראל על ידי אנשים פרטיים. המקושש והמקלל...

    מתניה ידיד

    23/06/05 00:00

  • מי שרוצה לבלות, שילך לים

    אני זוכר קמפיין הסברה דתית משנות ילדותי, שכותרתו הייתה "כמה קל להיות יהודי". כבר אז פקפקתי בסיסמה הזו* אחר כך למדתי שאני לא היחיד. דווקא לא כל כך קל להיות יהודי...

    הרב חיים נבון

    17/06/05 00:00

  • שבעים פנים לתורה

    שתי פרשיות עקרוניות הנוגעות לחייו הפרטיים ולתפקודו כמנהיג של משה רבנו, נמצאות בפרשתנו. הראשונה עוסקת בהאצלת כוחו ורוחו של משה לשבעים הזקנים ומתוך כך בנבואתם של אלדד ומידד. השניה עוסקת בביקורת של אהרון ומרים על משה וקשריו עם צפורה אשתו. בשתיהן מתגלית אישיותו של משה בשיא תפארתה- בענוותנותה.

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל ארץ חמדה

    17/06/05 00:00

  • וְכַבְשָׂה אַחַת בַּת שְׁנָתָהּ תְּמִימָה לְחַטָּאת

    ביום מלאת ימי נזרו מביא הנזיר קרבנות אל פתח אהל מועד: כבש לעולה, כבשה לחטאת ואיל לשלמים. הצורך בקרבן חטאת מעורר בעיה: אדם מביא חטאת בעקבות חטא שחטא, אך כאן לכאורה לא מתואר כל חטא, ואם כן מה טעם מביא הנזיר ב"תגלחת הטהרה" חטאת?

    הרב כרמיאל כהן

    11/06/05 00:00

  • ולא יבואו לראות

    סיומה של פרשתנו נוגע להנהגת הצניעות המיוחדת הראויה לכלי המשכן. הצורך בדינים אלו מתעורר דווקא בעת המעבר שבין החנייה למסע, שלב שבו יש מקום לחשש מפני הטשטוש של הגבולות הטבעיים.

    הרב איתיאל אריאל - רמת בית שמש א´

    03/06/05 00:00