• במעגלי צדק

    "כבר במעמד הנורא לימדה התורה כי היא מסדירה גם את יחסי בין אדם לחבירו, וחותרת לתיקון עולם המבוסס על צדק, זכויות ויושר... "– שבת פרשת משפטים מוקדשת גם השנה לנושא הצדק החברתי.

    הרב יובל שרלו

    23/02/06 00:00

  • מלווה, לווה והרצח הראשון

    קשר מופלא יוצר המדרש בין המשפטים הממוניים שבפרשתנו לבין סיפור קין והבל. במבט ראשוני נראה קשר זה תמוה עד מאוד, שכן על פי הקריאה הרגילה של פרשת קין והבל, היא אינה עוסקת בסכסוך ממוני אלא בסכסוך על רקע דתי.

    איתן פינקלשטיין*, רבבה

    23/02/06 00:00

  • וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו ה' מִן הָהָר

    "וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו ה´ מִן הָהָר " - מתי עלה משה להר? מה קדם למה ?

    הרב כרמיאל כהן

    16/02/06 00:00

  • כֵּן דִּבַּרְתָּ

    איך משה ידע שלא יראה עוד את פרעה?

    הרב כרמיאל כהן

    02/02/06 00:00

  • לעורר את האהבה עד שתחפץ

    פרשת "שמות" מעבירה אותנו בצורה מהירה לתמונת מצבו של עם ישראל בארץ מצרים. רק בפרשה הקודמת בררנו את המאפיין של כל בן ובן במשפחת יעקב וכבר עתה אנו נדרשים לראות את המושג בני ישראל כקבוצה בעלת כותרת של "עם" מבלי יכולת, כמעט, של הפרדה בין שבט לשבט.

    הרב הראל זילברנגל – רב בית-חינוך "מורשה" פ"ת

    20/01/06 00:00

  • תכנון משפחה

    הזכות הגדולה לחיות חיים בעלי משמעות עמוקה זו מחייבת. היא מחייבת תכנון - בטעות נקשרה המילה "תכנון משפחה" בתודעה כמילה הבאה לצמצם את הילודה, בעוד שמטרתה המרכזית צריכה להיות תכנון משפחה גדולה

    הרב יובל שרלו

    20/01/06 00:00

  • כוחו של חסד

    גם השנה נעסוק בהפטרה של פרשתנו. הקשר שבין הפרשה וההפטרה ברור. בפרשה אנו מוצאים את צוואתו של יעקב ובהפטרה את של דוד.

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל

    18/01/06 00:00

  • וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים

    התנהגותו העל-אנושית של יוסף מוסברת על ידי ראיית המציאות כפי שהיא עכשיו

    הרב כרמיאל כהן

    06/01/06 00:00

  • וּלְיוֹסֵף יֻלַּד שְׁנֵי בָנִים בְּטֶרֶם תָּבוֹא שְׁנַת הָרָעָב

    בשנים של רעב "צריך אדם לנהוג צער בעצמו" - אסור לאדם לשמש מיטתו בשני רעבון

    הרב כרמיאל כהן

    04/01/06 00:00

  • ויתור על בחירה חופשית – בחירה בחופש

    השאלות סביב נושא "הבחירה החופשית" הטרידו את גדולי ישראל בכל הדורות וממשיכות לנסר בחלל הרוחני עד ימינו. השבוע ננסה להעמיק בנושא תוך נסיון להבין את בחירתו של יוסף לעמוד בנסיון עם אשת פוטיפר על פי הסברו של בעל ה"שפת אמת".

    הרב יוסף כרמל, ראש כולל

    22/12/05 00:00

  • ´ויגל את האבן מעל פי הבאר´ או האדם מחפש משמעות

    יעקב אבינו משנה את דמותו מן הקצה אל הקצה, מאיש תם יושב אוהלים לרועה צאן פעיל. מה פשר שינוי זה, ומה ניתן ללמוד ממנו?

    אליק מושקוביץ

    16/12/05 00:00

  • ואני אתנהלה לאטי

    בדרכו לארץ ישראל צפויות ליעקב אבינו שתי סכנות. האחת, סכנה קיומית מיידית, והשניה, סכנה קיומית לטווח רחוק בגיבוש האומה הישראלית... גם בתקופתנו, בשוב עמנו לארץ ישראל הוא נתון בשני מאבקים: במאבק על הקיום המיידי, ולא רק במובן הפיזי אלא גם במובן היהודי...

    הרב יעקב הלוי פילבר

    16/12/05 00:00

  • RodrigoFavera-cc-by צילום: RodrigoFavera-cc-by פרשת וישלח

    וייאבק - יעקב לבדו

    מאבקו של יעקב עם המלאך מהווה אב טיפוס למאבקים רבים, בהם המותקף עומד לבדו מול תוקף חזק ממנו המתקיף אותו על לא עוול בכפו. אף אנו ננסה ללמוד משהו ממאבקו של יעקב למאבקים אחרים, דומים לו ושונים ממנו

    הרב עזריאל אריאל, רב היישוב עטרת

    16/12/05 00:00

  • והייתי בעיניו כמתעתע

    השקר הוא מידה מגונה שלא רק שהתורה אסרה אותו עלינו אלא ציותה אותנו להתרחק ממנו... ההיתר לשנות מפני השלום נותן לשקר לגיטימציה בתנאים מסוימים. המדרש מביא שתי דוגמאות, הראשונה אצל שרה שמפני השלום נאמר דבר שאינו נכון, והשנייה אצל מנוח שלא נאמר בה שקר אלא שהותר לא לומר את כל האמת

    הרב יעקב הלוי פילבר

    02/12/05 00:00

  • עתירת יצחק

    מהו בכלל מקומה של התפילה בעולמנו? האם אנו מתיימרים לשנות את דעתו של הקב"ה? האם הקב"ה אינו יודע מה הוא מבקש לעשות, ורצונו עלול להגיע לכלל טעות שאותה מבקשים אנו לתקן?

    הרב עזריאל אריאל, רב היישוב עטרת

    02/12/05 00:00

  • בשדה החלומות

    הו, אברהם אברהם, אני עוקב אחריך כבר זמן רב, מסתכל עליך מן הצד, במבט מלא רחמים. אני רואה את הנחישות בפניך, את תעצומות הנפש שלך שלא להיכנע, שלא לוותר. מן תמימות ילדותית שכזו? או – תסלח לי – איזה שגעון של דיבוק אחז בך?

    הרב אהרון בק, ר"מ בישיבת ההסדר ראשון לציון

    25/11/05 00:00