• ההשפעה של החוויה

    אומרים על כלבים שהם מאוד נאמנים - עם זאת ביציאת מצרים הם בחרו לשתוק. מה קרה לכלבים? מה קרה לים? ומה קרה לעולם בזמן הזה?

    אבישי מזרחי

    10/01/08 00:00

  • ´מצעד האיוולת´ וליבו הכבד של פרעה

    גם בסיפור הסוס הטוריאני, כמו במצרים, נדמה שהחורבן הגיע בעקבות מנהיג שהחליט לנהוג בניגוד להגיון הנראה לעין. מה גורם לאדם לנהוג כך? כיצד זה שעיניו של אדם כהות ומוחו מתעתע באופן כה חמור?

    עקיבא ביגמן

    10/01/08 00:00

  • כסף וזהב ביציאת מצרים?!

    הקב"ה מבטיח גם לאברהם וגם למשה ´ואחרי כן יצאו ברכוש גדול´, אחרי כל שנות העבדות זה מה שמענין את עם ישראל ביציאה ממצרים?

    הרב ערן טמיר

    09/01/08 00:00

  •  פרשת בא

    חידון לפרשת בא

    מה המשותף לברד, ארבה וחושך? ובמה זכו החמורים שתתקיים בהם מצוות פטר חמור? חידון השבועי לשפחה.

    עזרא מרום

    09/01/08 00:00

  • Jeff Dahl-cc-by-sa צילום: Jeff Dahl-cc-by-sa פרשת בא

    מדוע וכיצד הוכבד לב פרעה?

    מדוע משה נשלח לרמות את פרעה ולומר שהיציאה היא לשלושה ימים בלבד? ואולי ברמאות זו טמונה התשובה לשאלת הקשיית ליבו של פרעה?

    איתן פינקלשטיין

    08/01/08 00:00

  •  פרשת וארא

    משפחולוגיה

    מפרשת השבוע אותנו לומדים על היחס נכון במתח שבין המחויבות לציבור הכללי לבין המשפחה האישית הפרטית של האדם

    הרב יובל שרלו

    04/01/08 00:00

  • קרוב ה´ לנשברי לב

    בניגוד לתכונה האנושית הנפוצה המדירה אילמים, חרשים ועיוורים מן השורות הראשונות, מבקשת להסתירם ודוחקת אותם לשוליים, מציבה התורה את כבד הפה דווקא בקדמת הבמה.

    ד"ר אביעד הכהן

    03/01/08 00:00

  • 'ואני ערל שפתיים' - על מהות הדיבור

    משה רבנו היה כבד פה וכבד לשון. מדוע בחר הקב"ה במנהיג כזה? הזוהר נותן תשובה מרתקת לשאלה זו, השופכת אור על עניינו של הדיבור בכלל.

    ספי מרקוס

    03/01/08 00:00

  •  פרשת וארא

    מדוע ראוי שדווקא משה יכה את מצרים?

    כולנו מכירים את המדרש לפיו אהרון היכה את מי היאור ואת עפר מצרים - בכדי שמשה לא ינהג בכפיות טובה כלפיהם. אך אם ראוי להיזהר מכפיות טובה אפילו כלפי גורמים דוממים - מדוע נבחר דווקא משה שגדל בבית פרעה, להיות מי שיכה את מלכות מצרים?!

    איתן פינקלשטיין

    01/01/08 00:00

  • כי סר לראות - משה והסנה

    אורי בירן על יציאה ממסגרות ועל הסנה שבוער בלב...

    אורי בירן

    28/12/07 00:00

  • עבדים היינו?

    בפרושים לעבודת הפרך שעבדו בני ישראל במצרים מוצא רועי זמיר מקבילות לימינו ומזהיר מפני העבדות החדשה. לפעמים לא צריך כח כדי לשעבד אנשים

    רועי זמיר

    28/12/07 00:00

  • השמים הם הגבול

    המדרש מספר כי בכדי להוציא את משה מן המים נעשה לבת פרעה נס שהאריך את ידה. האומנם היה זה נס או יכולת טבעית שחבויה בכל אחד מאיתנו?

    הרבנית פנינה נויבירט

    27/12/07 00:00

  • הבנאליות של הרוע

    מכבסת המילים הנהוגה סביב עובדי חברות כח האדם, לא דילגה גם על פרעה ומצרים. אביעד הכהן מוצא מוטיבים חוזרים בפרשת השבוע.

    אביעד הכהן

    27/12/07 00:00

  •  פרשת שמות

    מדוע מתארים חז"ל את יתרו כמי שכלא את משה?

    על אף שיתרו מצטייר במקרא כדמות מופת, בחרו חז"ל לתארו כמי שזרק את מושיע בנותיו לבור במשך שבע שנים. מדוע חז"ל רצו להעצים את ההקבלה בין פרעה לבין יתרו?

    איתן פינקלשטיין

    24/12/07 00:00

  • סגולה נגד עין הרע

    הפסוק "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין" הפך להיות סגולה והגנה נגד עין הרע. למה דווקא יוסף? מה יש בו שברכתו וכוחו יכולים לשמש כהגנה מעין הרע?

    רועי זמיר

    21/12/07 00:00

  • כיצד מברכין?

    בברכותיו לבניו מלמד אותנו יעקב אבינו שברכה אמיתית איננה דברי חנופה, אלא כוללת בתוכה גם קריאת כיוון להמשך הדרך. אוי לו למתברך אם ישען על הברכה לבדה.

    אביעד הכהן

    20/12/07 00:00