-
חטא המרגלים הוא לא בדיוק מה שסיפרו לכם בגן הילדים
המרגלים שהיו האליטה הרוחנית של עם ישראל, לא רצו להיפרד מההנאות הרוחניות שהשהות במדבר סיפקה להם, כמו מן , ענני כבוד ומים מבאר מרים. במקום לרצות בלאומיות הם בחרו בחיים שלווים ועל כך נענשו
הרב אסף הר נוי
15/06/22 10:20
-
פרשת בהעלותך: לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
המילים "בני ישראל" מופיעות חמש פעמים בפסוק אחד "להודיע חיבתן" של ישראל. אבל מדוע דווקא בפסוק זה? רבי אברהם סבע בפירושו "צרור המור" עונה
הרב כרמיאל כהן
09/06/22 11:20
-
פרשת נשא: יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ
מדוע הוקדמה ברכת הממון הזמנית ("יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ") לברכת התורה הנצחית ("יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ")? רבי קלונימוס קלמן אפשטיין בפירושו "מאור ושמש" מסביר
הרב כרמיאל כהן
02/06/22 11:28
-
פרשת במדבר: אִישׁ רֹאשׁ לְבֵית אֲבֹתָיו הוּא
לדעת רבי שלמה אפרים מלונטשיץ בעל "כלי יקר", נציג כל אחד מהשבטים היה איש כשר וחזק שנהג נשיאותו ברמה אחת כלפי כל אנשי השבט שלו. אך לא רק כלפי אנשי השבט הרחוקים ממנו אלא אף כלפי אנשי השבט הקרובים אליו ביותר
הרב כרמיאל כהן
26/05/22 11:50
-
דווקא בדור השפע אנו יכולים לחתור לקיים את מצוות שמיטת כספים
השמיטה היא טרגדיה או אתגר ריאלי? קיומה של שמיטת הקרקע בזמנינו הוא מצומצם מאד, ודווקא על הרקע הזה מתבלטת מצוות שמיטת כספים | "אפשר להרוויח עזרה אמיתית למי שזקוק לה, יחד עם שמיטה אמיתית מצד המלווים"
הרב אסף ברלינר
19/05/22 12:51
-
פרשת בחוקותי: אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ
"אם בחוקותי תלכו" נדרש בספרא על עמל התורה. לדעת רבי יעקב צבי מקלנבורג בפירושו "הכתב והקבלה" עמל זה הוא כדי "לעמוד על עומק כוונת מצוות התורה והחכמה הכמוסה בהם"
הרב כרמיאל כהן
19/05/22 12:06
-
פרשת בהר: בְּהַר סִינַי
ציון המקום "בְּהַר סִינַי" בפתיחת פרשתנו כמקום שבו נאמרה מצווה השמיטה עורר את השאלה הידועה שהובאה ברש"י: "מה ענין שמיטה אצל הר סיני? והלא כל המצות נאמרו מסיני!". כמענה לשאלה זו הציע רבי שלמה אפרים מלונטשיץ בעל "כלי יקר" הצעה שעל פיה יש קשר בין מצוות השמיטה והיובל לבין הר סיני
הרב כרמיאל כהן
12/05/22 13:55
-
פרשת בהר: שער החמישים
המספר שבע חוזר על עצמו 5 פעמים בפרשייה, ומעורר אותנו לחשוב מה משמעות המספר 7, וכיצד הוא קשור לשנת היובל. המהר"ל מסביר שהמספר 7 מציין את הקדושה שבטבע
הרב הלל מרצבך
11/05/22 15:06
-
פרשת אמור | עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם
אזכור חג השבועות בפרשת המועדות מתחיל בעניין העומר וספירת העומר. ביום השני של פסח מביאים מנחת עומר ומקריבים את קרבן העומר, ומיום זה מתחילים לספור. שבעה שבועות סופרים עד חג השבועות שאז מקריבים את שתי הלחם. מה טעמו של מהלך זה?
הרב כרמיאל כהן
05/05/22 14:10
-
פרשת קדושים: "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם"
על פי רבי יצחק עראמה בעל העקדה, כדי שיגיע האדם אל שלמותו עליו להתבונן בשורש הרוחני והטוב שלו ולא בשורש החומרי והרע שלו
הרב כרמיאל כהן
27/04/22 17:10
-
פרשת קדושים – לדון לכף זכות
אם הציווי לדון לכף זכות היה ביאור למצוות "ואהבה לרעך כמוך" זה היה מובן, כי כשאתה אוהב מישהו אתה צריך גם לדון אותו לכף זכות, אך לקשר זאת לציווי "בצדק תשפוט עמיתך" לכאורה זה לא קשור?
הרב הלל מרצבך
27/04/22 15:40
-
פרשת אחרי מות: בין הפטרה לפרשה
הפרשה מדברת על המעשים שאם יעשו אותם, הארץ תקיא את עם ישראל מתוכה וההפטרה מתקשרת בדיוק לנושא זה
הרב ירחם שמשוביץ
20/04/22 21:13
-
פרשת אחרי מות: אֶל הַקֹּדֶשׁ
העובדה שהאדם קשור לא רק לעולם השפל אלא גם לעולמות עליונים יותר היא זו שנותנת לאדם את היכולת להשפיע מהקדושה שבעליונים לעולם התחתון, מפניני רבינו בחיי
הרב כרמיאל כהן
20/04/22 17:58
-
פרשת מצורע – שְׁתֵּי צִפֳּרִים חַיּוֹת טְהֹרוֹת
על מעשים וסמלים בתהליך טהרתו של המצורע. מפניני רבי אברהם סבע בפירושו "צרור המור". אמנם האדם הוא כמו כלי חרס אבל העיסוק בתורת ה' יכול להחיות אותו ולהשכיח ממנו את מצבו השפל
הרב כרמיאל כהן
07/04/22 14:38
-
פרשת תזריע: וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ
בבריאת העולם נברא האדם ביום השישי לאחר שנבראו בהמה חיה ועוף, וכך גם התורה המתייחסת אל האדם היא לאחר תורת הבהמה החיה והעוף. בפרשת שמיני עסקה התורה בתורתם של אלו, ופרשתנו פותחת בתורת האדם שנולד
הרב כרמיאל כהן
31/03/22 10:54
-
פרשת תזריע – מי גדול יותר הזכר או הנקבה?
התורה לא מתנצלת מלומר שכשנולדת בת, יש כאן פוטנציאל חיים גדול יותר. התהליך הוא כפול, הטומאה כפולה והטהרה כפולה. ובכך רומזת, שמעלתה של האישה היא כפולה משל האיש
הרב הלל מרצבך
30/03/22 16:53