מעבודת אלילים ועד השקעות בהייטק: מה מלמדת אותנו פרשת ראה על השפעות חיצוניות?

כולנו אנשים בוגרים שראינו ועשינו דבר או שניים בחיים, אבל מסתבר שיש דבר אחד שעדיין מסכן את כושר השיפוט שלנו. בואו ננסה להבין יחד מהו | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת ראה

חדשות כיפה זיו אלול 27/08/24 10:36 כג באב התשפד

מעבודת אלילים ועד השקעות בהייטק: מה מלמדת אותנו פרשת ראה על השפעות חיצוניות?
זיו אלול , צילום: טל שחר

אני רוצה לפתוח עם שאלה. תנסו להיות כנים עם עצמכם: האם אתם מושפעים מרעשי רקע, חברה, סביבה? האם אתם מונעים ממה שיגידו, מה שאחרים חושבים, ואפילו חמור מכך – מה שכולם עושים, או לפחות משדרים שהם עושים?

אני יודע, ברירת המחדל שלנו היא להגיד "אנחנו לא מושפעים". למעשה, זה גם מוכח מחקרית: כאשר שאלו רופאים האם עמיתיהם מושפעים מהפרסומים והמתנות של ענקיות התרופות, ארבעה מתוך חמישה רופאים סברו שהדבר אכן משפיע. אך כאשר שאלו אותם אם הם עצמם מושפעים מכך, רק 16% ענו בחיוב.

אנחנו מאוד מושפעים - ולא ממש מודעים לכך

מה זה מלמד אותנו? קודם כל, שאנחנו מאוד מושפעים. ושנית, שאנחנו לא ממש מודעים לכך. זהו דבר שחשוב לקחת בחשבון בכל פעולה ובכל החלטה שאנחנו מקבלים. להבין את המנגנון האנושי ואת החולשות שלו. או אם תרצו בשפת ההייטק, להכיר באלגוריתם האנושי וב'באגים' המובנים שבו.

הנושא הזה מקבל משנה תוקף בפרשת השבוע, פרשת ראה. חלקה הראשון של הפרשה מזהיר שוב ושוב את העם היהודי מפני הפיתוי לעבודת אלילים. עבודת פסלים אכזרית שכללה שריפה בחיים של ילדים.

אתם עשויים לקרוא את הפרשה הזו ולשאול את עצמכם, למי בדיוק מופנות ההנחיות הללו? האם יש אדם סביר שיתפתה לאמץ את התרבות האכזרית הזו, בקרב אומה שהייתה חתומה כבר אז על ערכי מוסר מתקדמים?

הפרשה מפצירה בנו לקחת צעד אחורה, לא להיחשף לתרבות הזו

רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מסביר כי כאן בדיוק טמון הסיפור – והסכנה: טבעו של האדם הוא ללכת שבי אחר האווירה. זה לא סתם מנגנון רגשי, השכל מתחיל להצדיק את אורח החיים הזה ולנרמל אותו במגוון דרכים וערכים. ולכן, הפרשה מפצירה בנו לקחת צעד אחורה, לא להיחשף לתרבות הזו. היא לא מביאה לטוב. אם תיחשפו – אתם עלולים להיות מושפעים.

הדבר נכון גם בעולם ההייטק. ישנה תופעה שנקראת "תופעת העדר", שאומרת שאם מישהו מגייס כסף ויש כבר מי שמוכן להשקיע, יש סיכוי לא רע שיהיו עוד כמה משקיעים אחריו שירצו להצטרף להשקעה או להתחרות עליה. כשמכרתי את חברת Fyber הגרמנית, קיבלתי הצעה אחת, ותוך חודשיים-שלושה קיבלתי עוד שתי הצעות נוספות שהתחרו ביניהן, יחד עם הבנקאים של ג'פריס בניו יורק. אפילו מכירות פומביות פועלות על עיקרון דומה.

כשמסתכלים על השואה או על אירועים אפלים אחרים כמו השביעי באוקטובר, מבינים שרבים פעלו כנראה מתוך תופעת עדר לביצוע מעשים חמורים. כשאנחנו מנהלים חברה או משיקים מוצר, עלינו לקחת בחשבון שאנשים מטבעם מושפעים ונגררים. חשוב להבטיח שהם מושפעים מאווירה חיובית ומדוגמה טובה, שתביא את החברה להצלחה ולהובלה מסחרית.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"