עקב: ענווה היא חלק מסיפור הצלחה

כל יזם ומנכ"ל יודע לספר לכם מהניסיון שלו לפחות על נפילה אחת שהייתה לו. לנפילה הזו יש תפקיד: היא מלמדת אותנו משהו קטן על מגבלות הכוח שלנו | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת עקב

חדשות כיפה זיו אלול 20/08/24 14:17 טז באב התשפד

עקב: ענווה היא חלק מסיפור הצלחה
זיו אלול | , צילום: טל שחר

הדרך לפסגה היא לא צבועה בוורוד, והיא איננה נטולת נפילות, משברים ואכזבות. זוהי לא רק בנייתה של החברה, אלא במידה רבה זהו גם בנייתו של האדם. המנכ"ל, היזם, הסטארטאפיסט ומי שעומד בראש החץ של החזון.

לנפילה הזו יש כוח חינוכי: ההבנה שלא כל הידע נמצא רק במוח שלנו, ההבנה שלכוח שלנו יש מגבלות. שהמציאות לא תמיד מתעצבת לנגד עינינו כפי שחשבנו. וחשוב לזכור את השיעור הזה דווקא בזמני זוהר, כשהכל סופסוף מצליח, כשנדמה לנו שלידיים שלנו יש מגע קסם, כשהחזון שלנו מוכיח את עצמו, כשהמספרים מזנקים והגרף ירוק מתמיד. אז זה הזמן להביט אחורה אל הכישלונות ולקבל מעט צניעות וענווה. שתי התכונות הכי קריטיות להצלחה, לאיזון, לבחינה מחדש של רעיונות, של היכולת לשאוב השראה ולהתייעץ.

פרשת השבוע - פרשת עקב

את המסרים החשובים הללו מעביר משה לעם ישראל בספר דברים, כחלק מהנאום הארוך שלו, "משנה תורה", שבו הוא מלמד את עם ישראל כיצד להתייחס לעצמו בעידן השפע, בארץ המובטחת, עת העסקים יצליחו והיבול החקלאי ישטוף את האסמים. או אז הוא מזכיר לעם ישראל את התקופות הפחות יפות שלו.

את העינוי והקושי שבדרך, ואת האלמנט החינוכי הטמון בו: "וְזָכַרְתָּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הֹלִיכֲךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר לְמַעַן עַנֹּתְךָ לְנַסֹּתְךָ לָדַעַת אֶת אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ הֲתִשְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו אִם לֹא" מזכיר משה" וַיְעַנְּךָ וַיַּרְעִבֶךָ וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ" אבל יש לזה תכלית: "לְמַעַן הוֹדִעֲךָ כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם." אלוקים עושה את זה למטרה חינוכית "יָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ מְיַסְּרֶךָּ".

פרשת השבוע - פרשת עקב

כך מסביר את מבנה הדברים רבי יצחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש. ואם נעצור בשלב הזה נוכל ללמוד כמה תובנות בצורה שבה אנחנו מבקשים להעביר מסרים: כפי שאבא מעביר מסר חינוכי לא באמצעות הגבלה או עונש, אלא על ידי מתן ההסבר, גם אנחנו צריכים להקפיד על כך.

אולם העיקר עדיין לפנינו: "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ ... פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טוֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ. וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ יִרְבֶּה. וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים... וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה." זה אולי האיום הכי גדול של האדם: לתלות את ההצלחה שלו, ביכולות שלו.

פרשת השבוע - פרשת עקב

זה לא שאין לנו יכולות, אבל מי שכבר חווה משבר מבין היטב כי יכולות לבדן אינן מספיקות. מכלול הנסיבות הוא גם כוחה של גזירה עליונה, וחשוב לזכור אותה בעת ההצלחה: "וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל."

יצא לי לאורך התפקידים השונים להיות במצבים של סטרטאפ ללא מימון, של קושי לגייס כסף, של מוצר שלא סקלבילי או מספיק טכנולוגי, לרוב זה דרש להתכווץ, להסתכל פנימה, לבחון ולתכנן קדימה מחדש, כל pivot הוא לרוב צומת משמעותית של קבלת החלטות שלרוב נדרשות ומגיעות ממקום של הבנה ולמידה ומחייבות ענווה כי זה אומר שאולי טעינו, שלא ידענו, זה אומר שיש בנו את הצניעות להגיד שלמדנו.

פרשת השבוע - פרשת עקב

היזמות מאפשרת להסתכל בעיניים חיוביות וטובות מהתקופות שהכל היה נראה "חלום", כי באמת האמנו אז בצדקת דרכנו. לעולם התקופות הטובות נותנות את הכוח לתקופות הפחות טובות, תמיד צריך להזכיר את זה לעצמינו ולאחרים.

לכל נפילה יש תפקיד, כל שבר הוא בסוף מבשר. משה אומר זאת לאומה כולה, ערב הכניסה לארץ והקמת המדינה בתוכה, ובוודאי שעלינו לזכור את זה הן כאנשים פרטיים, כבעלי משפחות ובטח כאנשי עסקים.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"