סופית: משרד התיירות הוא האחראי להילולת רשב"י במירון

400 אלף בני אדם מגיעים למירון ועוזבים אותה בתוך 24 שעות אך עד היום הוחלט מי האחראי על אחד האירועים המשמעותיים ביותר במדינת ישראל. וועדת הפנים קבעה: משרד התיירות הוא המבוגר האחראי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/02/14 20:20 יז באדר א'

סופית: משרד התיירות הוא האחראי להילולת רשב"י במירון
שנילי, ויקיפדיה העברית, צילום: שנילי, ויקיפדיה העברית

לאחר אינספור דיונים בהם לא הובררה זהות הגורם האחראי להילולת רשב"י במירון בל"ג בעומר, תופעה שיצרה בעבר כשלים לוגיסטיים קשים וסבל לאלו המגיעים להילולה, הובהר היום בדיון וועדת הפנים, בראשות ח"כ מירי רגב, כי המשרד האחראי לאירוע ההילולה הוא משרד התיירות.

הבהרה זו משמעותית מאד שכן הסדרת הסמכויות ותחומי האחריות באירוע מורכב זה הינם קריטיים להתנהלות יעילה. מדובר באירוע בו כ- 400,000 בני אדם מגיעים למירון ועוזבים אותה בתוך 24 שעות. הדבר מצריך הכוונה תחבורתית הן של המשטרה והן הסעות המוניות המפוקחות על ידי משרד התחבורה. כמו כן יש לדאוג לביטחון ובטיחות בני האדם המגיעים לאירוע כמו גם לבריאותם.

ח"כ מירי רגב הבהירה, כבר בפתח הדיון, כי מטרת הדיון היא "לעשות סדר בכל הקשור להילולת הרשב"י במירון". היא בירכה את ח"כ מנחם אליעזר מוזס על עבודתו העקבית לקידום הסדרת האירוע. ח"כ מוזס הדגיש כי הבעיה העיקרית באירוע היא הבעיה התחבורתית. הוא ציין כי בשנה שעברה משפחות רבות נתקעו בדרך למירון. עוד בעיה מרכזית שהוא ציין היא היעדר "כתובת אחת" לאחריות על ניהול האירוע. ח"כ מירי רגב ציינה בתגובה כי למיטב הבנתה האחריות הכוללת לניהול האירוע נופלת, על פי החלטת ממשלה, על משרד התיירות, ובאופן ספציפי יותר על החברה הממשלתית לניהול אתר הרשב"י, בראשות מר אלכס ויז'ניצר. מר ויז'ניצר הגיב ואמר כי ברמת העיקרון החברה אחראית לאירועים אולם כרגע היא חברה בהקמה, אין לה תקציב ואפילו לא אושר לבצע כל תנועות כלכליות.

סנ"צ איתן רז, ראש ענף מבצעים במחוז צפון של המשטרה, אמר כי מפקד מחוז הצפון הוא מפקד האירוע וכי תחתיו כפופים פיקוד התנועה ופיקוד המבצעים של האירוע. עוד אמר כי קיימת מינהלת המתאמת את פעולת המשטרה עם מד"א וכב"א. נצ"מ אמנון איצקוביץ, מפקד מתנ"א, אמר כי השנה ישתנה קונספט התנועה. לא יורשו כלי רכב פרטיים כלל ואלו המגיעים להילולה יגיעו לחניונים ומשם יוסעו בשאטלים. נכים יוסעו ברכבים מיוחדים של "עזר מציון".

בהמשך הדיון קבעה ח"כ מירי רגב כי האחראים לרפואת חירום על ההר יהיו מד"א מכיוון שהם נשכרו על ידי משרד התיירות. במידה ויתקיים מכרז, גופים אחרים יוכלו להתחרות בו. ח"כ דוד אזולאי ציין כי בשנים קודמות ארגון "איחוד הצלה" התנדב לדאוג לרפואת החירום ללא כל תמורה. חברי הכנסת דוד אזולאי וישראל אייכלר התקוממו נגד "המונופול של מד"א".

מר דרור גנון, סגן מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אמר כי באירוע יפעלו כ- 2800 אוטובוסים. הוא ביקש כי צירי התנועה יהיו פתוחים עם עדיפות לתחבורה ציבורית.

בסיכום הדיון אמרה ח"כ מירי רגב כי היא תפנה לרה"מ, אל מזכיר הממשלה, אל שר התיירות ושרים רלוונטיים נוספים ותציין כי החלטת הוועדה היא כי משרד התיירות אחראי על אירוע ההילולה במירון. מד"א יהיה אחראי לשירותי רפואת החירום, זק"א יפעל תחת משטרת ישראל באיתור ילדים אבודים ומשטרת ישראל תדאג לסידורי התנועה והביטחון. משרד התיירות יקבע מיהם האח"מים שיוכלו להגיע ברכב פרטי ואת סדרי ההגעה שלהם להר. על פי הצעת הרב אייכלר, ח"כ רגב קראה למשרד התחבורה לפעול להוזלת הנסיעה להילולה וביקשה שיהיה גם איסוף של נוסעים המגיעים ברכבת עד עכו. היא דרשה ממשרד האוצר להעביר את העלות התקציבית של האירוע למשרד התיירות וממשרד התיירות לשפות את המועצה האזורית של מירון על נזקים הנגרמים בעת ההילולה.