סאטמר לקחו גם אותם

110 מבני הקהילה היהודית בתימן יעלו בימים הקרובים לארצות הברית, לאחר ששוכנעו לעשות כן על ידי חסידי סאטמר האנטי-ציוניים. סטירת לחי מהדהדת לסוכנות היהודית

חדשות כיפה אלעד רותם 18/03/09 00:00 כב באדר התשסט

סאטמר לקחו גם אותם
אילוסטרציה : dcaseyphoto-cc-by, צילום: אילוסטרציה : dcaseyphoto-cc-by

קרוב למחצית מיהודי תימן שנשארו במדינה המוסלמית, יהגרו לארצות הברית בימים הקרובים ויבלו את ליל הסדר בחברת קהילת סאטמר האנטי-ציונית בניו יורק. מבצע ההטסה ימומן על ידי הממשל האמריקאי, והקליטה במקום תמומן על ידי כספי המגבית היהודית, הפדרציות היהודיות, ארגוני רווחה יהודיים שונים וחסידות סאטמר.

מזה שנים נאבקת הסוכנות בחסידות סאטמר על העלאת יהודי תימן לארץ ישראל, כך שהמבצע שיתרחש בימים הקרובים על ידי חסידי סאטמר מהווה מכה משמעותית לסוכנות. זו הצליחה לפני מספר שבועות להעלות ארצה משפחה אחת בלבד, והסבירה כי ממשלת תימן איננה מחדשת את דרכוני היהודים שביקשו להגיע לישראל. אנשי הסוכנות הופתעו ממעורבות המגבית היהודית במבצע, שכן המגבית היא המממנת העיקרית של פעילות הסוכנות להעלאת יהודים ארצה. תורמים יהודיים בעולם מתחו ביקורת על שיתוף הפעולה של המגבית עם קהילת סאטמר.


סטירת לחי מהדהדת לסוכנות היהודית (צילום: ויקיפדיה העברית)


בתימן נותרו כיום כ-290 יהודים, רובם בעיירה הסמוכה לבירה צנעא, ובשנים האחרונות הם סובלים מרדיפות קשות ואיומי רצח מצד השכנים המוסלמים. רק לפני מספר חודשים נרצח משה יעיש נהרי, אב לעשרה ואחד ממנהיגי הקהילה, על ידי מוסלמי שדרש ממנו להמיר את דתו. כ-110 יהודים מתוך הקהילה עברו בשבועות האחרונים ראיונות בשגרירות האמריקאית בבירת צנעא, והם צפויים לקבל מעמד של פליטים ברגע שיגיעו לארה"ב.

סיפורם של יהודי תימן וחסידות סאטמר מתמשך מזה שנים רבות, בהן משכנעים חסידי סאטמר את יהודי תימן כי ישראל והציונות מהווים גורמים שליליים, ומעבירים אותם לארצות הברית. לא מעט עדויות נאספו אודות התעללויות חמורות שחווים יהודי תימן בארצות הברית מידי קהילת סאטמר, כולל ניתוק ילדים תימניים מהוריהם והעברתם לידי נשים בקהילה, ושלילת דרכוניהם בבריטניה וארצות הברית בכדי למנוע מהם לעלות ארצה. לפני מספר שנים דנה בנושא ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, והחליטה להתמקד בהעלאת המשפחות שנותרו בתימן ובתמיכה במשפחות שהגיעו לארץ ונתונות למסע שכנועים מצד הסאטמרים. החלטות נוספות שהתקבלו בוועדה היו פנייה למשרד האוצר בבקשה להקציב סכום שיאפשר לחמישים המשפחות המתגוררות בתימן לקבל מענק דיור מוגדל בישראל, וכן פנייה לארגונים היהודיים בארצות הברית בכדי שיסייעו במימון עזרה משפטית ליהודי תימן המוחזקים בידי סאטמר.

מבצע העלאת היהודים לארצות הברית בימים הקרובים, מסתבר, מעיד כי מאמצי הוועדה נכשלו באופן מוחלט.