נפטר הרב מרדכי אליהו

ברוך דיין האמת: הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו, נפטר הערב בבית החולים שערי צדק שבירושלים. הלוויה הלילה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/06/10 00:00 כה בסיון התשע

לאחר שהיה מאושפז במשך חודשים ארוכים במצב קשה עד אנוש, נפטר בשעות אחר הצהריים הרב הראשי הספרדי לישראל לשעבר, הרב מרדכי אליהו והוא בן 81. בשעות האחרונות נקראו בני משפחתו ומקורביו כדי להיפרד ממנו בבית החולים שערי צדק שבירושלים, בטרם השיב את נשמתו לבורא. לאחר מותו של הרב אברהם שפירא, נחשב הרב אליהו לבכיר רבני הציונות הדתית.


(צילום: Shuki at en.wikipedia)

מצבו הבריאותי של הרב ידע עליות ומורדות לאורך השנתיים האחרונות, לאחר שעבר סדרת ניתוחים מורכבת במהלך החודשים האחרונים. לפני כשנתיים לקה הרב בליבו ועבר ניתוח מעקפים דחוף. חודש לאחר מכן - לקה באירוע מוחי ונזקק לניתוח מורכב נוסף. רבבות תלמידיו עקבו בדאגה אחר מצבו הרפואי, בקיום עצרות תפילה ולימוד לרפואתו.

הרב מרדכי אליהו נולד בעיר העתיקה שבירושלים ולמד בכמה ישיבות, המרכזית שבהם "פורת יוסף" אשר בעיר. תחילת מנהיגותו של הרב בשנות השישים, בעת שהיה דיין בבתי הדין הרבניים בבאר שבע ובירושלים. בהמשך, התמנה לדיין בבית הדין הרבני הגדול. בשיא תפקידו, שימש כרב הראשי הספרדי לישראל במשך כעשור, מתחילת שנות השמונים, לאחר שהחליף בתפקידו את הרב עובדיה יוסף.

הרב נחשב למקובל גם על חוגים חרדיים. הוא נודע כמקובל ונחשב לעושה נסים ואף נהג לחלק עצות וברכות למבקשים. בנוסף עמד הרב בראש כולל "דרכי הוראה לרבנים". שיעוריו הקבועים בהלכה ובאגדה היום נמסרו בכל שני בערב, בבית הכנסת שלו אשר בשכונת קריית משה בירושלים. שיעוריו שוכתבו והופצו לכלל בתי הכנסת בישראל, בעלון פרשת השבוע "קול צופייך" ובמאמר פותח בעלון "מעייני הישועה". בנו, הרב שמואל אליהו, מכהן כרבה של צפת ובנו הנוסף, הרב יוסף אליהו, הינו ממשיך דרכו בראשות כולל "דרכי הוראה לרבנים" בירושלים.

הרב אליהו ממשיך את שיטת הפסיקה של יהודי עיראק על פי דרכו של הבן איש חי, בניגוד לשיטתו של הרב עובדיה יוסף המבסס את פסיקתו על פסקי רבי יוסף קארו. דרכו ההלכתית של הרב אליהו מתאפיינת בפסיקותיו המחמירות ובשילוב אלמנטים מתורת הקבלה, בעיקר קבלת האר"י. בין פסיקותיו המוכרות: קריאה שלא לחתום על "כרטיס אדי" לתרומת איברים, אמירת הלל בלא ברכה ביום העצמאות, תמיכה בהיתר מכירה בשנת השמיטה והאיסור לאכול מצה עשירה לספרדים בפסח.


השר דניאל הרשקוביץ (הבית היהודי) מסר עם היוודע דבר מותו של הרב כי "זו אבידה גדולה לעם היהודי, והיום הסתלק מעמנו אחד ממנהיגיה". ח"כ זבולון אורלב, יו"ר סיעת הבית היהודי, הצטרף לדבריו ואמר כי "הסתלקותו של הגאון הראשון לציון, הרב מרדכי אליהו, היא אבידה ענקית. הרב אליהו היה משיירי כנסת הגדולה של דורנו, גאון עצום בתורה, מנהיג ומורה דרך".

"הרב אליהו היה מעמודי התווך של הציונות הדתית וחסרונו יורגש בכל שדרות העם. אנו נמשיך ללכת לאור תורת ארץ ישראל שלימד אותנו, ואני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחת הרב ולתלמידיו הרבים", אמר ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי).


הלוויתו תצא הערב בשעה 22:00, מבית מדרשו בקריית משה, אל הר המנוחות.