משנה ברורה לטוקבקיסט

הרב יובל שרלו לטוקבקיסטים : אינכם פטורים מהלכות לשון הרע

חדשות כיפה אורי פולק 23/05/10 00:00 י בסיון התשע

משנה ברורה לטוקבקיסט
אלנתן גוטווירט, צילום: אלנתן גוטווירט

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, נדרש להתייחסות הלכתית כלפי תופעת הטוקבקים באתרי האינטרנט. בשאלה שפורסמה באתר הישיבה ציין הרב שרלו את חשיבותה של זירת הטוקבקים וביכולתה לעמת את כותבי המאמרים עם הקהל הרחב, עם זאת ציין כי המציאות אליה התדרדר השיח המקוון כרוכה באיסורי דאורייתא ובהשחתת "הכלי העצום הזה".

כמי שאחראי על מאות מאמרים ברשת, מציין הרב שרלו כי המציאות העגומה אליה התדרדר השיח המקוון מביאה את כותבי המאמרים "להדיר את רגליהם מהטוקבקים בשל השתלטות העוול עליהם, ועל ידי כך נאבד מן העולם כלי חיוני לבירור האמת ולחיזוק הדיון". לדבריו, יש להתייחס לטוקבקים כשם שמתייחסים להבעת דעות בעל פה, אם לא באופן חמור יותר. "העובדה שמדובר באינטרנט ובתגובה כתובה אינה משחררת את האדם מהדרכות ההלכה בתחומי עבירות הדיבור, ומעקרונות המוסר בתחומי בין אדם לחברו".

בהתייחס אל אחריותם של בעלי האתרים באשר לסינון טוקבקים אסורים או בלתי ראויים, מדגיש הרב שרלו כי על אף שבאופן עקרוני היה ראוי להטיל על בעלי האתרים את מלאכת סינון הטוקבקים מפאת אחריותם של בעלי האתרים והחשש שיהיו מסייעים לדבר עבירה, מציין הרב כי הטלת האחריות תביא למעשה לסגירת האפשרויות להגיב, הן בשל העלויות הכספיות הרבות הכרוכות בסינון קפדני, והן בשל העובדה שבעלי אתרים רבים יעדיפו לחסום את הדיון במציאות שכזו. מעבר לכך, מוסיף הרב כי ניתן להניח שלא מדובר באחריות ישירה - ועל כן על הכותב לשאת באחריות.

כפתרון הלכתי מציע הרב שרלו לבעלי האתרים להקים "מעין קו חכם שיאפשר למי שמבקש להוריד טוקבק מסוים בשל הפגיעה החמורה שיש בו לפנות לבעל האתר, ובעל האתר יוריד אותו מיד. "כמובן, שהדברים לא באים למנוע דיון חריף ונוקב, אלא רק את הטוקבקים שיש בהם עבירות חמורות על דברי התורה". לדבריו באופן כללי, צריך למעט בסינון טוקבקים.

לצד הפתרונות ההלכתיים מזהיר הרב שרלו את בעלי האתרים מיצירת מצג שווא של דעת הקהל הציבורית, על ידי צנזור תגובות בעלי עמדה מסויימת, בכדי לקדם עמדה אחרת. "זהו מדבר שקר תרחק מובהק" כתב.