מה הם מסתירים?

התנועה לחופש המידע דורשת מהרבנות הראשית: פרסמו את שמות המוהלים שהתרשלו בתפקידם

חדשות כיפה אפרת רוט הלוי 25/05/10 00:00 יב בסיון התשע

מה הם מסתירים?
Chesdovi-cc-by, צילום: Chesdovi-cc-by

לאחרונה פסק בית המשפט, כי הרבנות הראשית לישראל תצטרך להעביר לידי התנועה לחופש המידע את שמות המוהלים שהתרשלו בתפקידם וגרמו נזק לילודים, וזאת לאחר עתירה שניה שהוגשה בנושא ומאבק הנמשך למעלה משנתיים. אלא שעד היום הרבנות עדיין לא הגישה כל מידע לתנועה לחופש המידע שמאיימת מצידה להגיש בקשה נוספת לביזיון בית המשפט.


מה מנסה הרבנות להסתיר?

בשנת 2007 הגישה התנועה לחופש המידע את העתירה הראשונה כנגד הרבנות הראשית ומשרד הבריאות בבקשה לחשוף את שמות המוהלים שהתרשלו בתפקידם. התנועה ביקשה מהועדה הבין משרדית הבודקת את התנהלותם של המוהלים שהתינוקות שמהלו הגיעו לבית החולים, לחשוף את השמות על מנת ליידע את הציבור. אלא שגם לאחר שבית המשפט קיבל את העתירה לא העבירו ברבנות את המידע ורק לאחר שהוגשה בקשה לביזיון בית המשפט העבירו ברבנות את המידע שהתגלה כחסר ובעייתי.

יותר מכך מהמידע שנמסר התגלה כי מוהלים שנראה שהתרשלו, לא הוכרו ככאלה והמשיכו לשמש כמוהלים באין מפריע. עו"ד עידית קירזון מגישת העתירה הגדירה את החלטות הועדה כ"תמוהות בלשון המעטה"


צריך ליידע את הציבור (צילום אילוסטרציה: mradwin-cc-by-nd)


בתגובה לכך, בנובמבר 2009, הגישו בתנועה עתירה נוספת כנגד הרבנות בה ביקשו בתנועה לחופש המידע גם את הפרוטוקולים של הישיבות וזאת על מנת להתחקות אחר שיקול הדעת שמפעילה הוועדה הבין משרדית בבואה להחליט באם היה פגם בהתנהלות המוהל. גם בעתירה זו זכתה התנועה וגם הפעם לא נשלח כל מידע.


הציבור משלם את המחיר

עו"ד קירזון שלחה אתמול (ב) אזהרה נוספת לבקשה לביזיון בית המשפט. "ברבנות יודעים שהפסיקה של בית המשפט הייתה לטובתנו ובכל זאת מאלצים אותנו להגיע שוב לבית המשפט" סיפרה לכיפה עו"ד עידית קירזון. "מה שמתנהל ברבנות קורה במחשכים והציבור לא יודע איך הדברים מתנהלים. משיחות עם הורים אני יודעת שהם מתביישים להגיש תביעות נגד מוהלים בנושא כה רגיש כשהיום משפט זה דבר פומבי ולכן חשוב מאוד לחשוף את הנושא הזה. ברבנות יש תפיסה שזוהי ממלכה סגורה ואף אחד לא יכול לבקר או לפקח ובינתיים הציבור משלם את המחיר, והמחיר יכול להיות כבד מאוד".


עו"ד אולמן האחראי על יישום חוק חופש המידע ברבנות, אמר לכיפה, כי כלל לא ידע שהמידע לא הגיע ליעדו. "ארגנו את כל המסמכים ואני לא יודע למה המהלך לא נעשה עד תומו. אני יודע שהדברים הוכנו אבל אני מתכוון לבדוק למה משהו נתקע בדרך, ומדוע ישנה בעיה, עוד היום עם חזרתי למשרד".